vrijdag 10 oktober 2008

Nieuwe bandentest, new tire review

Vanmorgen is het prachtig weer, geen wind, een strakblauwe lucht en rond 16 gr. C. Ideaal weer om weer eens een set rolweerstandproeven te doen. Kees van Hattem wil graag meewerken met de tests. Ik haal eerst nog een nieuwe rolband van 30 meter, en een verse spuitbus met fluorescerende groene verf.
Om half twaalf beginnen we met de rolproeven. De eerste 3 proeven doe ik met de Avocet Fasgrip banden die al 12.000 km om de voorwielen meegaan. De uitrolafstand is met gemiddeld 250 meter veel te ver en ik kies een nieuwe startpositie vanaf een lagere hoogte op de helling.
De methode is dezelfde als bij vorige tests. Ik maak in principe 3 runs met dezelfde banden. Deze banden worden allemaal tot precies 6.0 bar opgepompt. Alleen de Schwalbe Stelvio's worden tot 8.5 bar opgepompt.... en later nog harder. Leveren de 3 runs een vrijwel gelijke afstand op, dan worden die gemiddeld. Zijn de afstanden niet binnen 2% gelijk, dan maak ik 5 runs en tel de langste en kortste niet mee voor het gemiddelde.
Bij vorige tests heb ik andere hoogtes op de helling als startpositie gebruikt. Doordat ik de Primo Comet 1.75 als referentieband heb bewaard en nu voor de tests gebruik, kan de werkelijke uitrolafstand zodanig worden gecorrigeerd, dat de tests van alle banden vergelijkbaar zijn.
Bij de vorige tests zijn de volgende banden gebruikt:
-Primo Comet 1.75
-Schwalbe Marathon Racer
-Schwalbe Kojak
-Greenspeed Scorcher
-Avocet Fasgrip
-Tioga Comp Pool
-Vredestein HPV
-Vredestein HPV DD

Vandaag komen de volgende banden aan bod:
-Schwalbe Stelvio
-Schwalbe Marathon
-Vredestein Perfect Moiree 47
-Vredestein Perfect Moiree 35
-Continental Sportcontact

Als referentieband is de Primo Comet 1.75 gebruikt. Er zijn ook proeven gedaan met de inmiddels bijna versleten Avocet Fasgrip banden. Deze banden rollen nu uitzonderlijk licht en komen nu 40% verder dan in vorige tests. Onderstaand een verslag per band.

Schwalbe Stelvio
Na de referentie runs met de Primo Comet 1.75 en de Avocet Fasgrip gaan de Schwalbe Stelvio's erop. De lichte bandjes leggen makkelijk om, mede omdat wij een speciaal voor de Stelvio geschikte binnenband gebruiken. De druk wordt op 8.5 bar gezet met de SKS Rennkompressor voetpomp. Kees en ik verwachten veel van dit racebandje. Groot is dan ook de teleurstelling als de Stelvio langzamer blijkt dan de Primo Comet referentieband. Ik besluit om de band verder op te pompen tot 10 bar. Dit maakt de band 9% sneller en, met uitzondering van de Avocet Fasgrip waar ik al 12.000 km mee rij, de snelste band van alle tests. Over comfort moeten we het maar niet hebben, alles trilt en rammelt, zelfs op het heel redelijke asfalt van het fietspad waar we de tests doen.

Schwalbe Marathon
Deze degelijke en vrij stugge band staat bekend om zijn lekbestendigheid. De band legt makkelijk om, maar de uitrol afstanden zijn vrij gering. Hij zit qua snelheid precies tussen de HPV en de HPV DD in en behoort daarmee tot de tragere banden. Lekbestendigheid is voor woon-werk verkeer in de winter heel prettig, maar in de zomer zou ik deze band niet blijven gebruiken.

Vredestein Perfect Moiree 47
Deze band is een forse zware jongen met een groot luchtvolume. De band legt makkelijk om en centreert direct goed. De band loopt tot onze verrassing verder dan de Primo Comet 1.75. De band eindigt in de rangschikking dan ook heel hoog. Van de normaal verkrijgbare banden is alleen de Schwalbe Stelvio op 10 bar sneller. Het verschil bedraagt niet meer dan 8%.

Vredestein Perfect Moiree 35
Deze band ziet er, door de fraai ingesneden lamellen, even mooi uit als zijn bredere broer. Het omleggen gaat wat lastiger omdat de band stugger aanvoelt en makkelijk weer uit het velgbed springt. De prestaties vallen niet mee. Deze versie van de Perfect Moiree presteert maar liefst 15,4% minder dan zijn bredere broer en is zelfs nog geen 7% sneller dan de Vredestein HPV.

Continental Sportcontact
Kees en ik zijn heel benieuwd of dit heel snel uitziende bandje, gemonteerd samen met de speciale Continental binnenbandjes, de verwachtingen kan waarmaken. Het is een worsteling om de bandjes om de velg te krijgen. Daar zijn behalve mijn twee handen ook de twee sterke knuisten van Kees voor nodig. Het weer van de velg krijgen is zonder drie bandenlichters niet te doen. Eigenlijk zijn dit voor normaal gebruik, alleen al om het vrijwel onmogelijke omleggen, ongeschikte banden.
We concluderen dat dit alleen de moeite waard kan zijn als het bandje voor wedstrijden geschikt zou zijn.
De conclusie is ontnuchterend. Het bandje is de traagste van allemaal. Zelfs de Vredestein HPV DD, de traagste band tot nu toe, is nog sneller, al scheelt dit maar een half procent.

Het is natuurlijk ook interessant om te kijken of mijn Quest verder loopt dan die van Kees. Kees heeft net als ik een Kojak achterband en twee splinternieuwe Avocet Fasgrips om de voorwielen. De verschillen zijn heel groot, ik loop 40 meter verder weg dan Kees. Dit is 40% verder. Hoe zijn die verschillen te verklaren. Het blijkt dat een bijna versleten Avocet zeer veel lichter loopt dan een nieuwe. Dat mijn Quest voorzien is van keramische lagers helpt mogelijk ook nog iets.
Al met al zijn zelfs nieuwe Avocet nog sneller dan Vredestein Perfect Moiree 47 banden. Kees mag zich troosten met de wetenschap dat de helaas niet meer verkrijgbare Avocets alleen nog maar veel lichter gaan lopen.

Een oudere mevrouw komt langslopen met haar brommertje. Ze heeft een lekke band. Die wil Kees wel repareren. Ik praat even met haar en het blijkt mevrouw Hos te zijn uit de Stierop. Zij is de moeder van Kees Hos, de boer die in februari bij een brand 300 schapen en koeien verloor. Helaas is de binnenband op meerdere plaatsen gescheurd en kan niet worden geplakt. Kees Hos komt haar even later met de trekker ophalen.

Thuis drinken we koffie en ga ik rekenen voor dit verslag. De conclusie is - nog steeds - dat banden met een groot luchtvolume sneller zijn dan banden die een minder grote inhoud hebben. Daarbij zijn ze ook nog eens veel comfortabeler. Een klein nadeel is natuurlijk wel dat de stuuruitslag soms beperkter is.

In de komende periode zal ik tests uitvoeren met een aantal 26" achterbanden. Ik heb daarvoor beschikbaar:
-Schwalbe Marathon Slick (uit productie)
-Schwalbe Super Moto
-Schwalbe Marathon Racer
-Avocet Fasgrip 26
Mogelijk dat daar nog de Schwalbe Marathon Supreme en de Vredestein Perfect Moiree 55-559 bijkomt.

Nogmaals een woord van dank aan Velomobiel.nl. Zij stelden de meeste banden belangeloos voor deze test beschikbaar.

PS. Kees van Malssen maakt mij er op attent dat de resultaten statistisch correcter zijn als de waarden worden afgerond op hele getallen. Dat is nu, 10-10 om 13.30 uur, gebeurd.

22 opmerkingen:

  1. Hoi Wim,

    Mag ik je hartelijk bedanken voor de testen! Een eye-opener voor me, mijn perfect moirees-35 gaan er direct af. Het moet veel werk geweest zijn. Nogmaals dank,

    Paul Dijs

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Misschien moet Paul zijn Perfect Moirees er toch nog even om laten zitten, want deze banden laten een tamelijk scherp verloop zien als functie van de druk. Een halve bar extra scheelt veel. En de grip op natte ondergrond is fabuleus!

    Groeten, Kees van Malssen

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Kees, toch nog even een reactie. Tijdens de test staat de band op zes bar. Dat is al 0,5 bar meer dan de aanbevolen druk (3,8-5,5 bar).Bij nog meer druk gaat hij aanvoelen als een massieve tuinslang. Dit is dan denk ik toch de maximale prestatie van deze band en die valt mij tegen. En profiel is zinloos op een fietsband als je alleen op asfalt rijdt. Dat is al uitgebreid onderzocht en bewezen.
    Groet,

    Paul Dijs

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bedankt Wim en Kees, weer een hoop werk verzet. Bij mij zijn de bijna versleten Comp Pools sneller dan de Avocet, maar de laatste zijn nog lang niet versleten, dus dat kan nog veranderen.

    Mag ik nog een suggestie doen voor de 26" bandentest? De 55-559 Perfect Moiree, die heb ik omliggen en bevalt afgezien van het vrij hoge gewicht heel goed. Ik kom nog naar Noord-Holland voor de recordpoging van GJW. Een supervette Moiree meenemen?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hi Harry,
    Lijkt mij een goed idee om de vette Moiree achter ook te testen. Als je er een wil meenemen, prima.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wim , Ik heb op mijn Fujin ook de sportcontact zitten en mijn ervaring was ook dat het omleggen erg veel moeite kostte totdat ik een hulpmiddeltje gebruikte.
    Dat hulpmiddel was een stuk touw wat hielp om de band in het midden van de velg te houden , daar is de diameter van de velg nl. het kleinst en ging de band er goed om. dus wat zit er tegenwoordig in m,n fietstas ?
    een stukje touw van een meter.
    Maar hij is inderdaad erg stug.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. wat een leuke en duidelijke test.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Beste Wim,

    ik lees altijd met veel interesse je testresultaten. Wat mij opvalt met mijn WAW (voor primo comets 1.75) is de hoge rolweerstand op ruwe split-asfalt en ook op klinkerwegen. Ik heb de indruk dat Marathon racers lichter lopen bij die omstandigheden. Het zou interessant zijn om je tests te herhalen op een ruwer (dan asfalt) wegdek.
    Groeten, Rinus Coesel

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Wim, Fantastisch die uitrol testen die je doet! De uitkomst onderstreept wel dat vroeger alles beter was, de beste band wordt immers niet meer gemaakt. Het lijkt erop dat mijn huidige band (Kojak) een van de betere is. De fabuleuze grip van de Perfect Moirees heeft er destijds voor gezorgd dat ik op mijn kant ging (ijs-nat-droog wegdek)! Bovendien waren ze in record tijd versleten. Ga zo door!!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hi Eduard,
    Ik ben er voor om de achterband van een Quest maximale grip te laten hebben. De band en dus de achterkant van de Quest breekt dan niet of veel later uit. Een achterwiel slip levert vrijwel altijd een omslaande Quest op. Daardoor ben ik aanhanger van voorbanden die minder grip hebben. Als je slipt, is de kans dat de achterband iets eerder grip krijgt en de fiets weer in het goede spoor trekt het grootst.
    De Kojak is inderdaad een uitstekende band.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hallo Wim,

    Alle banden zijn getest bij dezelfde druk begrijp ik. Ik begrijp dat de banden een verschillende maximale druk hebben. Om banden goed te kunnen vergelijken moeten ze opgepompt worden tot de maximale druk, of bijvoorbeeld allemaal 90% of 110% van de maximale druk.
    Ik verwacht dat als je dit bij de vredestein banden had gedaan, het verschil tussen de 35 en de 47 nihil is. Het zou leuk zijn als je hier bij een volgende test aandacht aan besteed.

    Groeten leo

    BeantwoordenVerwijderen
  13. vergelijken met dezelfde druk is niet correct

    om eenzelfde geringere-inverings-diepte als een bredere band te bekomen
    zou een smalle band harder opgepompt moeten worden

    peeters hugo

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Even een reactie op Leo,
    De Perfect Moiree 35 is met 6 bar al 0,5 bar harder opgepompt dan de fabrikant als toegelaten maximum, 5.5 bar, opgeeft. Smallere banden willen wel lichter lopen als ze harder worden opgepompt, bredere banden in mindere mate. Een Avocet Fasgrip opgepompt tot 7 bar loopt zwaarder dan dezelfde band op 6 bar.
    Gr.
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Beste Wim,

    Een mooie en representatieve test!
    Op mijn Alleweder was ik gewend om met Vredestijn Monte Carlo's (4.5 bar) te rijden. Ik heb voor deze winter Moirees DD gemonteerd. Groter luchtvolume en confortabeler, ook op 4.5 bar. Echter heb ik nu wel het gevoel dat de rolweerstand veel groter is. Ik haal met veel moeite de snelheden die ik met de MC's gewend was. Ik heb de druk inmiddels opgevoerd naar 5.5 bar, wat enige verbetering brengt. Bovendien maken ze wel erg veel lawaai. Wat de nat wegdek prestaties betreft ben ik het helemaal met je eens, ze zijn niet van de weg af te krijgen! Bovendien kan ik met deze band ook een grotere bochtensnelheid rijden (breder).Ik vraag mij toch wel af of ik iets fout doe met de Moirees?

    Groet, Paul

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hallo Wim en Kees,

    Bedankt voor de mooie en interessante test.

    Wel ben ik het met Leo eens dat het beter is om de maximale druk die de fabrikant opgeeft aan te houden.

    Rolweerstand wordt veroorzaakt door vervorming van de band. De wangen van kleine banden, met dezelfde druk en as belasting, vervormen meer. Echter kleine banden mogen bijna altijd harder opgepompt worden.

    Bovendien wat heb je aan een band die bij 6 bar licht loopt maar die je in de praktijk toch niet zo hard mag oppompen?

    Iets heel anders:
    De jongens van Flevobike hebben ook rolweerstand testen gedaan. Vervolgens kwamen ze er achter dat de resultaten recht evenredig waren met het stuiter resultaat.

    Dus een wiel met de te testen band laten vallen en meten hoe hoog die opstuitert. Het zou mij erg benieuwen of jullie ook tot dezelfde conclusie zouden komen.

    Groet, Rik Berkelmans
    www.BerkelBike.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hi Rik,
    Alle voorbanden die wij testen, met uitzondering van de Stelvio, worden tot 6 bar opgepompt. Dit is in alle gevallen harder dan de fabrikant als maximum opgeeft. 6 bar is nooit een probleem voor deze banden en velgen. In de praktijk zijn de banden ontworpen met een barstdruk die tussen 1,5 en 2 keer de opgegeven waarde ligt. Voor die druk bereikt is, gaat meestal de velg kapot. Deze buigt uit of scheurt.
    Harder oppompen levert alleen voor de Stelvio - van 8.5 naar 10 bar - winst op. De andere banden geven iets meer rolweerstand als je ze tot 7 bar oppompt.
    Ik kan me voorstellen dat een stuitertest tot goede resultaten kan komen. Ik blijf maar het liefst zo dicht mogelijk bij de realiteit.
    Groeten
    Wim

    PS. Mooi werk doe jij !

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hoi Wim,

    Zoals je misschien weet is mijn band op dit moment de marathon plus 35-406. Tijdens doorpriktesten gedaan door de Fietsersbond kregen ze deze band niet lek. Nu hebben ze tijdens die test (http://www.fietsersbond.nl/dbfilestream.asp?id=2856 ) ook de rolweerstand getest. Hierbij valt mij op dat de marathon plus minder rolweerstand heeft dan de marathon. Het gaat hier wel om 37-622 banden getest op 4 bar. Je voelt de vraag al: als je nog eens 20 inch bandjes test, zou je de plus dan willen testen ?

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Sorry, bovenstaand berichtje was van mij, Paul Dijs. Niks anoniem

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Hi Paul,
    Ik zal eens met Schwalbe overleggen. Ik krijg inmiddels zoveel banden, deels in bruikleen van Velomobiel.nl, deels koop ik ze ook.
    Ik zal Schwalbe vragen of ze ze mij in bruikleen willen geven.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Bedankt Wim,

    Ik bedenk me net iets. Ik heb drie Kojaks liggen, 3 perfect moirees en drie marathon plus banden. Als ik nu eens ergens een brug op zoek, banden op zes bar zet en drie uitrolproeven per set banden doe en het verschil meet. Heb je wat aan die gegevens ?

    Paul Dijs

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Hi Paul,
    De uitkomst van je voorstel voorspel ik je bij deze. Als je smalle Perfect Moirees hebt, dan zal de Kojak het verst lopen, dan de Perfect Moiree en dan de Marathon Plus. Heb je brede Perfect Moirees, dan zullen deze winnen, dan de Kojak en als laatste de Marathon Plus.
    Ik heb helaas niks aan de gegevens omdat ik alles steeds vergelijk met referentiebanden die ik hier speciaal voor beschikbaar hou.
    Gr. Wim

    BeantwoordenVerwijderen