Ik maakte tijdens de reis naar Giessen/Wetzlar een - goedbedoelde - karikatuur van de elektronica freak Paulus den B. met zijn mooie zoemende batterijladertje. Deze week werd ik geconfronteerd met een viertal dode GP 2300 Mah NiMH batterijen. Ze hadden lang in een weerstation gezeten die na de verhuizing een jaar geleden nog niet uit de verhuisdoos was opgeduikeld. De batterijen zijn morsdood.
De enigermate slimme GP Powerbank Smart lader trakteert me op 4 knipperende LED's ten teken dat de batterijen rijp zijn voor de recycling. Jammer, want zo oud zijn ze niet en meer dan 50 oplaad beurten hebben ze niet gehad. Ik heb ook nog een GP Powerbank Rapid. Deze lader is dom en mogelijk gaat die wel aan de gang met de dode cellen. En ja, 2 van de 4 willen weer laden, al komen ze niet boven de 1.2 Volt uit. De andere 2 blijven dood als een pier. De 2 tot leven gewekte batterijen willen nu ook weer in de Powerbank Smart verder laden en lijken met 1.43 Volt weer geheel gezond.
Op het internet snuffel ik naar manieren om de resterende dode cellen weer tot leven te wekken. Er is een scala van adviezen, variërend van in de vriezer stoppen, tot een behandeling met een elektrische soldeerbout. Dit lijkt me allemaal niks.
Ik weet dat geavanceerde batterijladers functionaliteit aan boord hebben die dode of anderszins beschadigde batterijen kunnen 'formatteren'. Conrad levert er een, maar een van de meest professionele is wel de MEC Accuview AV4-tc
Art. nr: 153-04122-3811E-1090..
Overzicht van de functies van de MEC, het blauwe apparaatje links op de foto.
- Automatische snellader voor vier oplaadbare penlite/micro-NiCd/NiMH-batterijen 180 –3000 mAh
- Het laadproces wordt bij het inbrengen van de accu automatisch gestart
- Vier van elkaar onafhankelijke laadcompartimenten, laadstroom in drie stappen max. 1,3 A per accu (AA) bij gelijktijdige
lading.
- Detectie van een vol geladen accu door piekspanningsdetectie (Peak-Voltage-Detection -PVD)
- Maximaal laadresultaat – geringe opwarming van de accu tijdens het laadproces door intelligente temperatuurcontroller
- Automatische omschakeling op onderhoudslading na het einde van het laden
- Automatisch formatteren van beschadigde accu's
- Viervoudig display - gelijktijdige weergave van de functie- en laadtoestand van alle accu's op het display
- Accucapaciteitsmeting
- Accu-analysefunctie
- Accu-recyclingfunctie - De accu wordt zolang geladen tot er geen capaciteitstoename meer meetbaar is.
- Selectieve accuselectie - Via een cursor kunnen de functies voor elk laadcompartiment individueel worden ingesteld.
- Detectie van defecte accu's
- Veiligheidstimer (5uur) voor defecte cellen
- Groot ingangsspanningsbereik voor wereldwijd gebruik (90 - 250 VAC)
- of via meegeleverd autolaadsnoer (10,5 – 16 V gelijkstroom ingang)
Het apparaatje oogt degelijk en wordt direct aan het werk gezet met de dode cellen. En... ja, het display geeft aan dat de batterijen defect zijn en dat de lader een 'format' gaat proberen. Dit lukt vrijwel direct en de lader begint de batterijen op te laden. Na twee uur zijn ze tot 1.43 Volt opgeladen en weer volledig bruikbaar.
Vier nieuwe 2700 Mah batterijen kosten tegen de 20 euro. Wat kost nou zo'n lader. Dat blijkt aardig mee te vallen, rond de 60 euro. Bij www.accu-winkel.nl in Enschede, is de MEC Accuview AV4-tc in de aanbieding voor 62,35 euro, inclusief 4 Sanyo batterijen van 2500 MaH. Dit maakt het wel heel aantrekkelijk. Een telefoontje met Raymond Korte van accu-winkel.nl levert zelfs op dat ie bereid is de uitstekende Sanyo 2500 Mah batterijtjes te vervangen door 2700 Mah exemplaren.
Per saldo betaal je zo maar 42,35 euro voor een werkelijk professionele lader.
Maar zijn de batterijen nu ook werkelijk weer "gezond"? Je moet zo'n lader ook niet zomaar geloven.
BeantwoordenVerwijderengroeten van Eduard
Ze zijn zeker niet meer gezond. Ze doen het wel weer, maar de capaciteit is lang niet meer 'als nieuw'. Het totaal leeg laten lopen van de batterijen brengt een soort kristallisering op gang die de capaciteit aantast. Ik zal eens een test doen in mijn GPS.
BeantwoordenVerwijderenGr. Wim
Hoi Wim, je lader lijkt sprekend op mijn accutrainer AT3 van Conrad. Die gaat alweer jaren mee, ik heb hem nog voor guldens gekocht. Werkt uitstekend, alleen de capaciteitspercentages kan ik nooit thuisbrengen.
BeantwoordenVerwijderengroeten, Theo
Hi Theo,
BeantwoordenVerwijderenConrad verkoopt hem niet meer. Als je echter zoekt op Conrad AT3, dan krijg je de Nederlandse handleiding in PDF formaat. Die handleiding is .... precies gelijk aan de Nederlandse handleiding van de MEC. Het zijn dus dezelfde apparaatjes.
Als je de capaciteitspercentages wil begrijpen, moet je eerst een volledige recycle cyclus uitvoeren. Dit kan overigens vele uren duren. Je moet dan de recycleknop langer dan 2 seconden ingedrukt houden. Hij gaat dan ontladen en weer laden, net zolang tot ie bij een nieuwe lading niet een nog hogere capaciteit weer te bereiken.
Dan toont ie de relatieve capaciteit ten opzichte van de andere batterijen. De beste is altijd de hoogste, zeg 1.00, de tweede 0.98, de derde 0.48 en de vierde is bijv. 0.89. Dan weet je dat de derde maar de helft van de capaciteit van de rest heeft. Die moet je dan niet in een set van twee of vier gebruiken.
Groeten,
Wim
Hoi Wim,
BeantwoordenVerwijderenBen jij nog steeds tevreden over de MEC lader. Ik overweeg hem nl te kopen.
Groeten,
Paul Dijs
Hi Paul,
BeantwoordenVerwijderenPrima apparaatje, kun je straffeloos aanschaffen. Houdt je accuutjes in uitstekende conditie en 'repareert' zelfs dode accu's.
Groeten,
Wim
De Voltcraft batterijlader IPC-1L die Conrad op het moment van schrijven verkoopt voor 30 euro, heeft dezelfde functionaliteit (per batterij apart laden, kunnen kiezen hoe groot de laadsterkte mag zijn, etc).
BeantwoordenVerwijderenDit is hetzelfde apparaat als de La Crosse BC-900.
Amazon.de verkoopt ook de Voltcraft IPC-1L maar dan onder de naam (hou je vast:)
AccuPower Schnell-Ladegerät mit LCD-Display und Entladefunktion
Overigens verkopen zowel Conrad als Amazon Duitsland ook een iets lichtere, nog compactere versie met een blauwe behuizing, waarbij, als ik het goed begrijp, de voeding los geleverd wordt.
Bij Conrad moet je ff goed zoeken om de verpakking ZONDER BATTERIJEN te vinden - ik heb althans al genoeg oplaadbare - anders ligt de prijs hoger.