Komende zaterdag zal Hans Wessels op een Duitse baan een aanval doen op het 24-uurs record van Greg Kolodziejzyk van 1041 km. Hans doet dit niet met een extreme fiets, maar gewoon in een Quest. Als ik Hans vandaag bij mij thuis spreek is gauw duidelijk waarom. In een Quest kun je door blijven rijden, in een extreme fiets als de Whitehawk, is de ventilatie zo beperkt dat dit de prestatie ernstig hindert en je elk uur een kwartier moet bijkomen. Kort durende wedstrijden zijn uitstekend te doen in de snelle Whitehawk, wedstrijden van 24 uur vereisen een andere fiets. Wil Hans het record verbreken, dan moet ie continue 43 km/u rijden. Het benodigde vermogen is dan rond 175 Watt. Op zich is dat niet heel veel, ik heb daarvoor bijv. niet meer dan hartslag 124 nodig. Echter.... het moet wel 24 uur achtereen.
In zijn zoektocht naar de snelst mogelijke Quest komt Hans vandaag naar De Woude om enkele snelheid verhogende zaken te bemachtigen. Allereerst mijn twee GoCycle banden. Van deze banden staat vast dat zij op dit moment de snelste banden voor een velomobiel zijn. Ik adviseer Hans er nieuwe Schwalbe 7c binnenbanden in te stoppen en rijkelijk met talkpoeder te strooien. De banden mogen maximaal tot 5 bar worden opgepompt.
Zou Hans de beschikking kunnen hebben over de zogenaamde Rinkowski banden, dan zou zijn snelheid niet 43,3 km/u, maar 48,9 km per uur bedragen. Het breken van het record wordt dan wel een stuk makkelijker. Wie weet ....
Een andere snelheid verhogende factor zijn de lagers. Als Hans de vol-keramische lagers ziet is ie heel enthousiast. Een set van deze lagers zal nog voor zaterdag worden ingebouwd. Na nog wat tips, een goede onderarm ondersteuning spaart 1,5 tot 2 hartslagen, en een perfecte hoofdsteun levert ongeveer dezelfde winst, lopen we door de stromende regen en daverend onweer naar Hans' auto. Hans heeft een heel scala aan carbon onderdelen voor zijn nieuwe lichtgewicht Quest bij zich. De gewichtsbesparing van deze onderdelen ten opzichte van een normale Quest is heel spectaculair. 10 kg gewichtsbesparing levert een 1,2 km hogere snelheid op. Het idee dat gewicht van fiets en rijder als alles eenmaal op gang is er nauwelijks toe doet, gaat dan ook absoluut niet op. Helaas kan Hans de lichtgewicht fiets niet af krijgen voor zaterdag.
Hans heeft voor mij een wel heel speciale band mee, een Michelin 44-406. Deze typisch blauw gekleurde band wordt door Michelin beschikbaar gesteld aan de race auto's die op zonne energie door de Australische woestijn rijden. Het bandje weegt maar 210 gram. Helaas heeft Hans er maar één te pakken weten te krijgen. Ik zal er in elk geval uitrol proeven mee doen.
Wim,
BeantwoordenVerwijderendie zien eruit als de Pro 3 reeks, indien wel in 44mm erg snel...
grtz
j.
't Is helaas niet zo goed afgelopen met Hans' z'n keramische lagertjes. Het duitse Velomobilforum vermeldt:
BeantwoordenVerwijderen"Zitat:
'Was ist mit Hans?'
Der musste mit Keramiklagerschaden aufgeben - nachdem er unwissentlich wohl einige Zeit leistungsfressend gegen ihn angekämpft hat.
Knud"
Als dit zo is, is het inderdaad niet best. Ik hoor het wel van Hans.
BeantwoordenVerwijderenGroeten,
Wim
Hoi Wim,
BeantwoordenVerwijderenIk ben best wel benieuwd naar zowel een verslag van Hans als naar wat er nu wel of niet mis ging met dat lager. Kun je een tipje van de sluier oplichten?
Groet van Quesjer
Hi Paulus,
BeantwoordenVerwijderenHans heeft het lager gemonteerd in een wiel dat vervuild was met vettige remstof. Dat remstof heeft zich gehecht aan de gladde, maar droge kogels en groefbanen. Gevolg, een effectieve rem in het lager zelf. De reden waarom ik daar nog niks over het geschreven ligt in het feit dat ik een microscoop heb besteld om alles vast te leggen en te publiceren. Want zoals je weet, ik publiceer, met uitzondering van persoonlijke dingen, alles.
Groeten,
WIm