vrijdag 6 november 2009

Bandenleed en afwerking til oog

Vanmorgen rij ik naar Castricum voor een boodschap. Ook om het nieuwe windschermpje te proberen. Bij Wormerveer wordt al een jaar aan de weg geklungeld. Met opzet heb ik het over geklungel, het duurt eeuwig en de weg ligt continue open. Fietsen kunnen er vaak maar net langs, met velomobielen wordt al helemaal geen rekening gehouden.
Vandaag moet er weer over een stuk weg gereden worden waar alleen de grove onderlaag ligt. Grote gaten vol met water maken het een enorme modderpoel. Linksom of rechtsom, de fietsers moeten er doorheen. Ik ben nog niet van het slechte stuk weg af of ik voel dat het zwaarder rijdt. Nog even proberen of het asfalt gehaald kan worden, maar kansloos. Het wiel loopt zelfs vast.
Als de Quest op zijn kant ligt blijkt de binnenband niet meer in de buitenband te zitten maar helemaal om de as gewikkeld te zijn. Het ventiel zit nog op zijn plek maar is zelfs op het dikste gedeelte krom getrokken.
Gelukkig zit er op de Leatherman een scherp mes en met nogal wat moeite snij ik de binnenband aan stukken. Naast me stopt een fietser die ook al een lekke band heeft. Na een kwartier zijn alle stukken verwijderd en een reserve binnen- en buitenband gaan erop. Op 6 bar schrik ik van een enorme klap en blijkt de binnenband gescheurd te zijn. Niet goed gecontroleerd of deze wel netjes gemonteerd zat. Nog maar eens proberen met een nieuwe binnenband, dat gaat gelukkig goed.

Het zwarte til oog moest nog een kleurtje krijgen. Dat lukt met de oranje lakstift redelijk goed. Wel realiseer ik me nu dat ik beter eerst een witte of lichtgrijze onderlaag had moeten aanbrengen. Nu blijft de gitzwarte ABS er nog een beetje door heen schijnen.
Al met al ben ik er heel tevreden mee.

7 opmerkingen:

  1. Beste spelende Meneer, wat heeft u hiervan geleerd ?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Die les hadden we al een keer geleerd, maar iedereen is wel een keer hardleers?
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ha die Wim -Wind-Schermer, kwam je gisteren tegen tussen Uitgeest en Castricum. Moest wel goed kijken wie er in de quest zat, maar je petje was goed zichtbaar boven je scherm. Maar euh... nog geen hellumpie voor de nog betere stroomlijn, dan wel veiligheid?
    Ik stuur de sneldienst met verse koeken.
    Groetjes, Marian

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hi Marian,
    Ik heb inmiddels diverse helmen. Ik kan er maar niet aan wennen. Vooral de extra herrie die ontstaat rond de kinbanden vind ik hinderlijk.
    Heerlijk dat Marian weer een de koeken kan, hartelijk dank.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Tjonge, dat ventiel heeft een flinke optater gehad. Hoe vond je velg dat? Ik kan me zo voorstellen dat die er ook mogelijk onder te lijden heeft gehad.

    Wat betreft het tiloog: ziet er goed uit. Hoewel ik je het beste weer toewens tijdens je fietstochten, hoop ik toch stiekum dat je ook een keer met regen te maken krijgt, gevolgd door vorst. Dat zou voor mij een 'vuurdoop' betekenen. M'n huidige Quest krijgt in ieder geval niet zo'n tilbeugel maar voor toekomstige fietsen ga ik het wel in gedachten houden mits betrouwbaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Tjonge, dat ventiel heeft een flinke optater gehad. Hoe vond je velg dat? Ik kan me zo voorstellen dat die er ook mogelijk onder te lijden heeft gehad.

    Wat betreft het tiloog: ziet er goed uit. Hoewel ik je het beste weer toewens tijdens je fietstochten, hoop ik toch stiekum dat je ook een keer met regen te maken krijgt, gevolgd door vorst. Dat zou voor mij een 'vuurdoop' betekenen. M'n huidige Quest krijgt in ieder geval niet zo'n tilbeugel maar voor toekomstige fietsen ga ik het wel in gedachten houden mits betrouwbaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. De velg heeft het goed overleefd. Ik kan wel zien dat het ventiel klem heeft gezeten, maar echte bramen zie ik niet op de velg.

    BeantwoordenVerwijderen