Vandaag verstuur ik de laatste referentiebanden naar Axel Fehlau in Duitsland. Axel Fehlau is 10 jaar lang wereldrecordhouder 24 uur met 1021 km geweest. Axel is via vrt-speedbike.de, evenals Guido Mertens, betrokken bij veel ontwikkelingswerk bij Schwalbe. Schwalbe heeft laten weten dat zij de ontwikkeling van een velomobiel band nu definitief zullen beginnen.
De ontwikkelingen rond de velomobiel band zijn de laatste weken in een stroomversnelling gekomen. Ik vraag me af waarom dat zo is. Wat blijkt, de ontwerper bij Schwalbe die de nieuwe velomobiel band gaat maken is van plan een Quest te kopen. De hoofddirectie van Schwalbe Duitsland had al eerder zijn fiat gegeven, maar enthousiasme voor de velomobiel bij degene die de nieuwe band moet ontwerpen, is natuurlijk een godsgeschenk.
Hoe gaat het nu verder?
Al volgende week vliegt de ontwerper naar het Verre Oosten om de specificaties met de fabriek in de steigers te zetten. Dan zal er een voorlopige mal worden gemaakt of een bestaande mal worden aangepast. Vervolgens zal er een kleine voorserie banden, ergens tussen 50 en 100 stuks worden geproduceerd. Deze banden zullen worden uitgezet bij een aantal ervaren veelfietsers. De bevindingen van deze fietsers zullen worden gebruikt om de band te verbeteren. Het kan best zijn dat er meerdere opvolgende batches moeten worden gemaakt voor de band helemaal OK is. Pas daarna zal de band op de markt worden gebracht.
Aan welke specificaties en eisen zal de band moeten voldoen?
- radiale constructie met minimaal 127 draden per inch
- lichte loop
- maximaal 42 mm breed
- maximaal 40 mm hoog boven velgrand
- volledige slick
- smalle anti-lek bescherming op niveau Kojak
- veilig door extra sterke hieldraad
- balans grip versus slipeigenschappen vergelijkbaar of beter dan Kojak
- levensduur 6000 - 8000 km
- montage zonder hulpmiddelen
De mensen bij Schwalbe zijn zo enthousiast dat er zelfs wordt gesproken over een specifieke raceversie van de nieuwe band. Levensduur wordt dan natuurlijk opgeofferd ten behoeve van nog meer grip en snelheid.
Als dit project succesvol verloopt kan mogelijk ook voor 26" een vergelijkbare band worden ontwikkeld.
Ik ben geen superveelfietser maar weet wel héél goed hoe je banden moet verslijten >:)
BeantwoordenVerwijderenMochten ze op dat vlak iemand zoeken....
Beste Wim. Van harte gefeliciteert met dit snelle resultaat. Majoor Kees staat paraat. Saluut Kees
BeantwoordenVerwijderenDag Wim,
BeantwoordenVerwijderenSuper!
Zeker het verhaal er achter klinkt goed.
Ik ben heel benieuwd naar de band en op welke termijn hij in productie genomen wordt.
Succes en groet, Richard
YESYESYES, toch een teken alleen praten helpt, niet alleen klagen...
BeantwoordenVerwijderenBedankt voor de moeite Wim!
Geweldig dit Wim.
BeantwoordenVerwijderenDit is een mooie stap op weg naar goede banden voor de VM
I've been following this development from the USA, would definitely be interested in trying the new tires on my Quest when they are finally available.
BeantwoordenVerwijderenWill keep watching here for further news.
Thank you for your efforts to get this new tire.
Hoi Wim,
BeantwoordenVerwijderenSucces met je band maar het is niet de mijne. Raceguard lekbescherming (kojak, marathon) is in dit weertype al veel te gering en je slipt met zo'n band ook nog eens veel te snel weg. Wordt vast een snelle band, dat wel !
Groeten,
Paul Dijs
Hi Paul,
BeantwoordenVerwijderenEcht bulletproof lekbestendige banden zijn er al voldoende. Ik zoek inderdaad naar een lichtlopende band. Mogelijk kan de lekbescherming, er is maar een relatief smalle strook nodig, wel op een hoger niveau komen. De eerste band is niet persé al produktieklaar.
Groeten,
Wim
zal mooi wezen!!:D goed bezig kerel!
BeantwoordenVerwijderenMooi Wim, Als je echt snel bent, dan kan je artikel nog in de laatste editie van Ligfiets& van dit jaar.
BeantwoordenVerwijderenHoi Wim,
BeantwoordenVerwijderende enthousiaste reacties zijn terecht en kan ik van harte onderschrijven!
Natuurlijk zijn de te ontwikkelen banden niet alleen voor velomobielen interessant maar ook voor andere trikes zoals -ik noem maar wat- de roei3wieler. :-) :-)
Hoi Wim,
BeantwoordenVerwijderenGefeliciteerd. Ben heel benieuwd naar het resultaat! Mocht je nog een tester zoeken, vrijwillegers zijn tegenwoordig moeilijk te vinden tenslotte ;-). Dan meld ik me hierbij aan....
Groeten Marcel Prins
Quest 342
Heel goed dat er een maximale hoogte bij staat van 40mm boven de velg. Dan past hij namelijk in de Mango wielkast.
BeantwoordenVerwijderenEn vanwege mijn Mango en bochtenstijl ben ik dan weer een geschikte testrijder :)
Hoi Wim,
BeantwoordenVerwijderenHeel leuk om te lezen! Ik ben erg enthousiast over deze ontwikkeling. Ik wil me zeker opgeven als probeervrijwilliger mochten er nog mensen gezocht worden.
Bedankt voor de moeite!
Groeten, Bastiaan
Hoera!
BeantwoordenVerwijderenFijn, dan ik ook de 'Schwalbe' promotiestickers gewoon op de faw blijven laten pronken.
BeantwoordenVerwijderenGoed bezig Wim! Ben erg benieuwd naar de band. Mocht je nog een Versatile tester zoeken voor een kleine 1000km/maand dan kun je bij mij terecht :-)
BeantwoordenVerwijderengr. Peter
Mooie ontwikkeling! Dank voor het 'duwen in de juiste richting'!
BeantwoordenVerwijderenMijn vraag is: moet er eigenlijk geen andere velg bij gebruik van een radiaal band?
Ik denk dat anderen veel beter geschikt zijn als testrijder, maar feliciteer je met dit boeiende resultaat.
BeantwoordenVerwijderenAls reactie op Paul Dijs, het is misschien mogelijk om ook een extra safe guard versie te maken?
Er hoeft geen andere velg op. Wel is het verstandig voor een lichtere loop 24/25 mm brede velgen te gebruiken. De wangen staan dan iets minder bol en veren makkelijker in.
BeantwoordenVerwijderenHi Lighans,
BeantwoordenVerwijderenAls er toch een raceversie komt, is het misschien zinvol om de anti-lekvoorziening te verbeteren. We kunnen tijdens het test rijden met de nieuwe banden onze wensen kenbaar maken.
Dag Wim,
BeantwoordenVerwijderenLeuk om the horen dat dat dit echt in gan gezet wordt.
Is zijreflectie een optie op deze nieuwe band? Ik vind dat voor dagelijks gebruik er gewoon bij hoort. Na het verdwijnen van de primo comets met kevlar was ik blij de kojaks ontdekt te hebben , maar ook die hebben geen zijreflectie helaas.
Gé
Zijreflectie op een velomobiel levert weinig op. Op een Quest al helemaal weinig omdat 80% van de band in de carrosserie loopt. Op een velomobiel is op veel manieren uitstekend reflectiemateriaal aan te brengen.
BeantwoordenVerwijderenZijreflectie op een gewone ligger is wel belangrijk, maar daar is deze band niet voor bedoeld.
Ho! Er bestaan meer velomobielen dan een Quest ;-).
BeantwoordenVerwijderenEn voor zover ik het weet zijn deze vrijwel allemaal uitgevoerd met volledig zichtbare wielen/banden.
Zijreflectie is dus wel nodig voor de meeste velomobielen.
Questdeformatie? ;-)
Zijreflectie is voor elke fiets belangrijk. Een velomobiel heeft veel oppervlak waarop reflecterend materiaal kan worden geplakt. Daarom maakt het voor een velomobiel weinig uit of een band zijreflectie heeft of niet. In open wielen kan er ook op de spaken reflecterend materiaal worden bevestigd. Verder heeft het niks met Questdeformatie te maken, al ben ik er wel heilig van overtuigd dat de Quest (voor mij) de beste velomobiel is.
BeantwoordenVerwijderenEen 'aberatie' dan misschien?
BeantwoordenVerwijderenIk vind 't trouwens best hoor, maar ik moet wel zeggen dat ik enkele dagen geleden (zelfs) met de faw over de kop ben geslagen (dus ik voel met jullie mee).Kwestie van uitdeuken bij mij.
Beste Wim, ik ben heel blij dat er banden gerichter voor de velomobiel worden gemaakt.
BeantwoordenVerwijderenIk rij 1000km per maand.
Hierbij bied ik mij aan als vrijwilliger om een setje te testen.
Well, did this project succeed?
BeantwoordenVerwijderenWhere can I buy these belt (radial?) tires for velomobiles? They are needed. Who produces and sells them? Preferably 28-406 size. And of course in 28-559, too. Any wider won't fit in my Milan.
Rgs, Ari
No, the project failed. There are no radial bike tires any more. Making them is rather difficult.
BeantwoordenVerwijderenRadial tires at a too low pressure are more dangerous than the normal tires with cross pattern tread.