Tegen de middag rijden Kees van Hattem en ik naar het Velodrome in Sloten. Kwam ik vroeger via de rijksweg van Haarlem naar Schiphol, Sloten is dan linksaf, nu kom ik via de Coentunnel en is Sloten rechtsaf. Helaas zit dat nog niet in mijn systeem en sla ik linksaf. Da's richting RAI en daar is de fiets- en wandelbeurs aan de gang, met de gebruikelijke 4 kilometer file. Daar willen we niet in staan, dus via Ouderkerk aan de Amstel rijden we een rondje rechtsom.
In het Velodrome is het rustig. Er zijn maar 18 deelnemers, dus is het een onderonsje van veel bekende fietsers. Ik maak wat foto's en dat is best lastig. Je moet een hoge sluitertijd gebruiken om nog enige scherpte te krijgen, terwijl het kunstlicht maar heel beperkt is. De fietsers doen hun uiterste best om het me nog moeilijker te maken, ze raggen met snelheden tussen de 40 en 55 km/u over de baan. Dankzij de Nikon D700 lukt het nog aardig.
Vast ingestelde sluitertijd 1/250 sec. met door de camera bepaalde diafragmaopening, meestal f 2.8 tot f 3.5, wel op ISO 2500. Automatische scherpstelling uit en handmatig scherpstellen op een vooraf bepaald punt.
Uiteraard heb ik met Hans van Vugt over de nieuwe velomobielband gesproken. De band wordt nu uitgebreid getest op levensduur en rolweerstand. T.b.v. de ontwikkeling van de band is zelfs gesproken met de erfgenamen van de Duitse ingenieur Rinkowski. Voor de niet-ingewijden, Rinkowski slaagde er in de zeventiger jaren van de vorige eeuw in, de rolweerstand van - radiale - fietsbanden met bijna de helft te verlagen.
De tijdbalk voor de nieuwe band ziet er als volgt uit. De eerste serie banden is inmiddels geproduceerd en wordt uitgebreid getest. Aan de hand van de uitkomsten van deze testen wordt een tweede serie proefbanden gemaakt. Daarvan zullen er een aantal aan mij en aan enkele andere fietsers ter beschikking worden gesteld. Uit de ervaringen van gebruikers worden de banden verder aangepast. Commerciƫle introductie zou dan begin volgend jaar kunnen plaatsvinden. Aanvullend zal Schwalbe waarschijnlijk ook een speciaal voor deze band ontworpen binnenband vervaardigen. Het gewicht zou niet meer dan 40 gram hoeven te zijn.
Veelbelovend allemaal.
ik ben erg benieuwt naar de nieuwe vm band, laat maar snel komen!!!
BeantwoordenVerwijderenVolgens mij maken niet alleen de rijders het lastig om te fotograferen, ook het licht in de hal is lastig. En dan bedoel ik niet alleen de hoeveelheid licht, maar ook het type licht: veel TL, met een zweempje van wat anders. Het zorgt er in elk geval voor dat de kleur van sommige van je foto's wat vreemd is. Apeldoorn heeft beter licht dan Sloten. In nabewerking is een hoop mogelijk, misschien dat je bij een paar foto's nog aan wat knoppen kunt draaien.
BeantwoordenVerwijderenIk kijk toevallig eens op de Vredestein website voor tweewielerbanden en zie de Moree (zonder Perfect) alleen in de maten 20" en 28" . De 26" die ik zelf ook allang gebruik op mijn hybride gewone fiets is verdwenen. Merkwaardig.
BeantwoordenVerwijderenComplimenten voor uw blog.
Volg regelmatig. Groet K.V.
One year until the new tires are available? OK, I can wait. I do hope they will be easily available in the USA.
BeantwoordenVerwijderenYes, about 10 months waiting. The tires will be sold worldwide according to Schwalbe.
BeantwoordenVerwijderen