maandag 22 maart 2010

Quest 404 nu in productie

Quest 404 wordt mijn nieuwe Quest en opvolger van de nu te koop staande Quest 305. Met Ymte heb ik vanmorgen de laatste wensen doorgesproken. Ten opzichte van de standaard levering van Velomobiel.nl zal mijn onderstaande lijstje aan wensen worden uitgevoerd.

- Alle velgen 25 mm breed
- Grotere remtrommels
- Remkabels nieuwe versie met kevlar
- SRAM XX derailleur achter, achter grootste kransje 34
- Derailleur voor met bladen 30-42-57, mits alle bladen goed te schakelen zijn
- Rubber doppen in shifters ter vermijding van breuk in gelcoat
- Licht versterkte tunnel achter het hoofd
- Verborgen handgreep (Onkenhout type 10) zelf aangeleverd
- Geen bidonhouders
- Voetengaten 3cm in zijn geheel naar voren verplaatsen.
- Carbon bakje over voorste deel trekkende ketting.
- Buiging onderste kettingbuis precies in lijn met retourketting
- 2 extra klittenbanden in de fiets en aan de kap ter hoogte van de spiegels
- 2 spiegels
- Achterverlichting en remlicht uitsluitend LEDs, dus geen Spanninga lamp
- Voorverlichting: E3 Supernova asymmetrisch (Elan) verstelbaar en LED dagrij verlichting
- Hoofdschakelaar in stroomcircuit.
- 4x Vol-keramische voorwiel lagers, 2x hybride keramische achterwiel lagers en 2x vol-keramische kettingwiel lagers.
- Achterband: Perfect Moiree 54 met Schwalbe SV 14 binnenband
- Stuurpijp even lang als huidige Quest, zeker niet langer.
- Staaldraadje voor ophouden van het stuur. Afstand tussen remhandle en rand instapgat 3,5 cm.
- Afstelpotje van de staaldraad op het stuur monteren
- Bij schouders 5 cm extra van de flens wegfrezen en klittenband voor schoudersteunblokken iets naar voren verplaatsen

Oplettende lezers zien maar 2 hybride keramische lagers in de achteras. Er zitten er evenwel 3 in. Het derde lager, dit vangt alle dwarskrachten op, moet eigenlijk een hoek-contact lager zijn. Die heb ik helaas niet in keramiek beschikbaar. Reden waarom er één normaal stalen lager wordt geplaatst. Het keramische lager is extreem hard en de kogel die teveel zijdelings de rand van de groef belast, vernielt de bovenkant van de groef. Daarna gaat het lager verder kapot. Een stalen lager met zijn vet smering en grotere vervormbaarheid blijft langer heel.
De voor derailleur krijgt een grootste blad van 57 tanden te schakelen. Voor de reis naar Ierland zal dit blad worden vervangen door één van 53 tanden. Dat is de beste garantie dat de derailleur alle bladen goed kan - blijven - schakelen.
IJs en weder dienende zal Quest 404 zaterdag 27 maart van Dronten naar De Woude rijden.

3 opmerkingen:

  1. Bestw Wim. Ik fiets nu al 2.500 km met een 57 tands blad voor, en ik kan zonder moeite naar het kleinste blad voor schakelen en achter het grootste, dat is 32. Groeten Kees.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zo Wim, dat ziet er goed uit! En met de extra specificaties zal 't een heel stil, snel en comfortabel mesjiente worden.

    Is het Q-nummer toeval of vind je het leuk om de "404 error -not found" te hebben?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hi Wijnandt,
    Dat Q404 is door Velomobiel.nl gekozen. Vind het prima zo.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen