woensdag 21 april 2010

Met 4 Questen het duin in en nieuwe remproef

Vanmorgen zie ik vanuit huis 3 Questen de pont oprijden, Jan Geel, Pé Koomen en Kees van Hattem. Jan heeft lekkere kruimeltaart mee. Na bijgepraat te hebben, vooral de aanpassing aan de remmen van Jan's fiets interesseren me, gaan we naar de pont in Akersloot. 4 Questen tegelijk op de pont had de pontbaas nog niet eerder gezien.
Het weer is letterlijk steenkoud, 8 gr. C, een stevige NW wind en zware bewolking waar ook nog eens lichte regen uit valt. De mannen hebben de kap en zelfs het vizier opgetuigd, ik doe het vandaag open.
Eerste doel is de Hoep, de PWN tentoonstellingsruimte, om de vereiste toegangskaarten te kopen. Dan de duinen in. Vanmorgen heb ik de banden ieder één bar in druk verlaagd. Er zit nu voor 5 bar, achter 4 bar druk in. Dat merk ik met fietsen eigenlijk niet, wel rijdt het een stuk comfortabeler en rammelt de fiets een stuk minder op de dwars gelegde straatklinkers.
We komen langs het 'boetje van Kees', en staren even naar de druk in de weer zijnde aalscholvers en meeuwen.
We rijden zuidwaarts richting Wijk aan Zee. Er is één heel steil klimmetje, ook nog voorzien van een heel slecht wegdek. Ik schotel de mannen dat maar voor en hoor het commentaar later wel. Ik maak boven mijn hoofd een plaatje van mijn omhoog zwoegende broeders.
Even verder staan we oog in oog met een aantal zeer forse Schotse Hooglanders. Hoewel we er op een meter afstand langs moeten rijden, gaat dit zonder problemen.
Via Wijk aan Zee rijden we de sluizen in IJmuiden over. Altijd leuk, vooral als er drukke scheepvaart is. Tijdens een kort oponthoud op de 'Kop van de Haven' maak ik een plaatje van vier Questen voor de boot naar NewCastle. We kunnen er zo in rijden, maar wachten maar even tot eind Juli, waarbij dan ook de samenstelling van de groep voor de helft anders is.
Voor de wind rijdt het heerlijk naar pont Buitenhuis.

Onderweg doen Jan en ik enkele remproeven. Jan heeft de standaard kleine remtrommels onder zijn fiets. Wel heeft ie de standaard hevels op de trommels vervangen door 1,5 cm langere hevels. Dit remt volgens Jan een stuk beter. Maar kan dit de grotere remtrommels doen vergeten? We remmen enkele keren vanaf een snelheid van rond 30 km/u. Steeds sta ik 4 tot 5 meter eerder stil dan Jan. Kees moppert wat als ie plotseling voor zich twee Questen vol in de remmen ziet gaan. Noodzaakt ook hem om flink te remmen. 'Kees je mag nu voor rijden'. De laatste remproef doen we vanaf het viaduct bij de pont. Met een snelheid van 36 km/u en de helling omlaag gaan we gelijk vol in de remmen. Jan staat zeker 7 meter verder stil dan ik. De grotere remtrommels maken dus het verschil.

Na de pont sluiten we het rondje af op De Woude met koffie.
63 km.

Update 22-4-2010 Toegevoegd panorama
Tijdens deze rit heb ik uit het vogelwaarnemingshuisje een 5-tal foto's gemaakt. Daarvan heb ik nu een panorama gemaakt dat bovenaan de fotoserie staat.

14 opmerkingen:

  1. Misschien nog wel belangrijker: ik gok dat de temperatuur minder sterk zal toenemen. Groter oppervlak betekent dat de warmte ook beter afgegeven kan worden.
    Zo in het platte Nederland lang niet altijd interessant maar voor personen die wel in heuvelachtig gebied rijden of zelfs bergachtig.

    Ik houd je berichten over het remmen een tijdje in de gaten (deed ik al en blijf ik doen). Ik weet wat de kosten zijn voor het aanpassen van mijn fiets. Ik wil eerst zien hoe ze het op de langere termijn houden.

    Cees wil ik aanraden z'n remmen maar eens goed onder handen te nemen (met name de asjes en het heveltje goed smeren). Dat scheelt enorm veel denk ik want als ik de verhalen steeds lees, heb ik de indruk dat z'n remmen bij lange na niet optimaal functioneren.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hi Wilfred,
    De grotere trommels zullen hun warmte makkelijker kwijt raken zonder direct te vervormen. Ik heb van de oude trommels, vrijwel altijd na de trip naar Giessen, er diverse ovaal gekregen en moeten laten vervangen.
    Ik ben er van overtuigd dat de grotere remmen het ook op termijn beter blijven doen.
    Je hebt het over Cees, maar ik denk dat je Jan bedoelt? Jan heeft de hevels verlengd en is verder een zeer goede techneut. Jan kan zijn kleine remmen echt niet beter krijgen.
    De grotere trommels hebben door hun grotere 'arm' een zeer veel groter koppel en dus remvermogen, zelfs al zou het oppervlak van de remschoen even groot zijn.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Sorry, ik bedoel Jan inderdaad.

    Maar Jan mag best een enorme techneut zijn en verstand van zaken hebben, er klopt ergens iets niet. Zijn remweg is in ieder geval langer dan nodig is. Ik ga er voor het gemak maar even vanuit dat de combinatie Jan/Quest niet 2x zo zwaar is als bij mij dezelfde combinatie ;-)

    Ik ga denk ik eerdaags toch ook nog maar eens de remproef uitvoeren. Wij hebben hier voor het huis een mooi lang fietspad liggen met daarnaast een voetpad met tegels van 50x50cm. Een handig 'meetapparaat' wat gratis en voor niets ligt te wachten.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hi Wilfred,
    Maandag ben ik in Dronten, maar jij waarschijnlijk niet. Feit is dat drie fietsen, waarvan de nieuwste één week eerder is geleverd dan mijn nieuwe, alle drie vanaf 36 km/u een tot 7 meter langere remweg nodig hebben in vergelijking met mijne. Realiseer je ook dat de nieuwe trommels direct na het aantrekken fel beginnen te remmen. Dat duurt bij de oude trommels even en daar is het eerste verschil direct duidelijk. Als de oude trommels eenmaal remmen doen ze het redelijk. De verschillen worden door iedereen waarmee ik nu de remvergelijkingen heb gemaakt, als spectaculair ervaren.
    Of zou ik gewoon een uitzonderlijk goed exemplaar hebben getroffen? :)
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ha Wim,

    Je hebt luxepaarden en werkpaarden. Ik zou graag maandag tot de eerste groep behoren maar helaas....

    Wat betreft je laatste zin. Niet om jou maar ik hoop niet dat jij een uitzonderlijk goed exemplaar hebt maar gewoon een doorsnee setje. Wel zo fijn voor de overige eigenaren van de grotere trommelremmen.

    Ik heb nog geen nieuwe meting gedaan met de Quest maar heb vandaag wel een keer wat forser moeten remmen dan ik eigenlijk wilde. Dat was vanmorgen vroeg om ongeveer 7:30h. Toen was m'n remweg in ieder geval langer dan de 6 meter die ik met de Versatile meer dan eens gehaald heb. Vanmiddag echter heb ik een keer fors geremd waarbij de remkracht groot genoeg was om de voorwielen te blokkeren (heb ik maar niet doorgezet want rubber hoort om m'n wielen en niet op het wegdek).

    Ik weet niet hoe laat jij in Dronten denkt te zijn maar mogelijk kan ik 's middags wel die kant op.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hi Wim,

    Ik ben net terug van een paar remtesten. Ik ben blij voor je dat je geen 7 meter remwegwinst op mij gaat halen want dat zou nog geen meter remweg voor jou betekenen.
    Na je verhalen begon ik bijna aan mezelf te twijfelen.

    Maar goed, 4x een remtest gedaan met een beginsnelheid van 36 km/h (10 m/s). In alle gevallen zo'n 7, misschien 7,5 meter.
    Tot slippenstoe heb ik hem nu niet gekregen trouwens, wat vanmiddag dus wel krap-aan gebeurde en wat bij de Versatile dus al meer dan eens gebeurd is.

    Let wel: een maand geleden was dat wel anders toen de remasjes onder handen genomen moesten worden. Op dat vlak heb ik dus veel winst te halen qua remweg op de langere duur. Maar in goede conditie is de remwerking dus toch echt goed. Ik had met de Versatile dus geen uitzonderlijk setje vermoedelijk want nu bij de Quest een vergelijkbaar plaatje.

    Neemt niet weg dat absoluut geloof dat de grote trommelremmen beter zijn en zéker hoop dat ze ook gedurende langere tijd zonder onderhoud goed blijven remmen.

    Maar zoals ik al eerder zei: Jan moet z'n remmen toch maar eens nakijken: helemaal uit elkaar halen en de boel goed reinigen en bewegende delen invetten.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hallo Wim en Wilfred,

    Vergeet niet de invloed van de remkabels, als die slecht zijn, dan komt er nooit geen goed remresultaat uit.
    Ik begreep van Wim Rutten dat ze tegenwoordig een andere merk/type monteren en dat hij versteld stond van alleen dat verschil al.
    Hoe groter de trommel, des temeer remkracht, alleen al doordat een remschoen zelfbekrachtigend is.

    Gr. P. de Rond.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hi Wilfred,
    Inmiddels heb ik ook uitgebreide informatie van anderen over de nieuwe remmen gekregen. Het ziet er naar uit dat de nieuwe trommels altijd goed remmen. Dit in tegenstelling tot de kleine trommels. Die kunnen wel goed remmen, vooral bij vochtig weer, maar doen het even vaak ook niet goed. De gevoeligheid voor goed onderhoud bij de kleine trommels is heel groot.
    Ik ben maandag tegen de middag in Dronten. Ik denk niet voor 14.00 uur weer weg te zijn. Mogelijk kunnen we elkaar daar zien?
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hi Peter,
    De nieuwe kabels zijn Jagwire kabels. Inmiddels is wel duidelijk dat het grote verschil in de trommels zit, in mindere mate de bekabeling.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ha Wim,

    Positieve geluiden over onderhoud en 'remzekerheid' bij verschillende omstandigheden. Want inderdaad, met vochtig weer willen ze nogal eens beter remmen.
    Peter noemt ook een goed punt met de remkabels. Maar in mijn 'remverleden' waren het toch telkens de remasjes e.d. die de ellende veroorzaakten en niet de remkabels (die heb ik veelvuldig vervangen maar waren geen oplossing)

    Wat betreft maandagmiddag. Ik ben om 13:40 vrij. Dan is het voor mij nog een uur fietsen en verwacht dus niet eerder dan 14:40 in Dronten te kunnen zijn. Maar ik wil het er wel op gokken. En anders is het een leuk ommetje geweest.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hi Wilfred,
    Ik realiseer me nu dat jij geen zwaargewicht bent. Dat zal in de remwerking een groot verschil uitmaken.
    Ik denk dat wij wel tot 14.40 uur willen wachten om een paar remproeven te doen. Dat zal veel duidelijk maken.
    Naar verwachting dus tot maandagmiddag.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ha Wim,

    Vergis je niet. De 63-65 kg die ik een paar jaar geleden was, ben ik nu niet meer. Ik moet het nu doen met 80 tot 82 kg. Met kleding aan wordt dat al snel 84 kg op dit moment
    Neem daarbij dat mijn Quest ook zeker niet de lichtste is. De 40 kg gaat hij wel halen. De 120 kg totaalcombinatie ga ik zeker wel halen, mogelijk de 125 kg zelfs.

    Verder nog wat leuks: ik was even wat vergeten in m'n agenda.... ik ben maandag een uurtje eerder vrij en kan dus al heel wat eerder in Dronten zijn, eerder dan het tijdstip wat jij in eerste instantie noemde.

    Ik ben benieuwd en ga dus zeker maandagmiddag naar Dronten. Ik hoop dat je gelijk hebt met je remmen. Daar wil ik dan wel 160 euro aan spenderen.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hi Wilfred,
    Ik ben schoon aan haak net geen 88 kg, dus nog wel even zwaarder. Mijn Quest heeft hier en daar wat extra matjes en is zeker niet de lichtste. Tot nu toe maakte dat voor de remafstand niks uit, ik stond steeds als eerste stil.
    We zullen maandag zien of dat nog steeds zo is.
    Fijn weekend en tot maandag.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Maar mijn Quest is ook niet de lichtste. Zeker niet met de standaard bagage erin. Ik heb hem zojuist even op de weegschaal gezet en schrok behoorlijk......

    57,5 kg

    Dat heft het verschil in massa tussen jou en mij vast netjes op.

    Tot maandag

    BeantwoordenVerwijderen