dinsdag 13 april 2010

NoTubes en nieuwe raceschoenen

Vanmorgen is het weer al vroeg prachtig weer, volle zon, 11 gr. C. maar wel staat er een vrij stevige noordoostelijke wind. Ik heb een afspraak in Medemblik om te kijken naar Sidi schoenen en NoTubes. NoTubes is een latex vloeistof die lekken in binnen en buitenbanden snel kan dichten.
De wind is precies op de kop en dat reduceert de snelheid tot rond 32 km/u. Via Avenhorn, Zuidermeer en Opperdoes neem ik de kortste route naar Medemblik, op de kop af 45 km. De Fietsersbond maakt een mooie route, al kom ik vlak voor Medemblik weer voor een velomobiel vijandig hekje waar alleen met de grootste omzichtigheid door te komen is. Na anderhalf uur ben ik in het historische Zuiderzee stadje.

Salomo Bikes is gevestigd aan de Nijverheidsweg in Medemblik. Uiteraard geheel en al gericht op tweewielers. De vervanging van mijn race schoenen, ze zijn er alleen in glimmend wit, gaat niet door. Ze zijn me te opzichtig. Wel hebben ze nog een paar Sidi Eagle 5 schoenen die in de zomer, ze ventileren heel goed, goed dienst kunnen doen. Eagle 6 schoenen worden door de Nederlandse importeur van Sidi niet geïmporteerd. Die hebben de door mij gewenste SRS, vervangbare hakken en zolen. Daarvoor zou ik dan de Dragon moeten nemen, maar die heeft geen dubbele rij klittenbanden waar mijn accu's van de voetverwarming in de winter onder moeten.

Als ik Joe's Sealant ter sprake breng, melden de heren van Salomo dat dat namaak spul is. 'Je moet NoTubes gebruiken'. Het liefst zonder binnenband. Maar hoe hou je dan de buitenband op spanning. Dat wordt me uitgelegd. 'Neem een krappe binnenband, leg die om de velg en knip de band in de lengte open. Vouw de randen van de binnenband over de velgrand heen en monteer de buitenband. Vul de buitenband met voldoende NoTubes en pomp het geheel op. De zaak zal gegarandeerd dicht zijn omdat alle spaakgaatjes worden afgedekt door de 'halve' binnenband. De enige kans op lekken is goed afgedicht door de druk van de draad van de band tegen de velg. Is de band op spanning, dan snij je de uitstekende randen van de open gesneden binnenband af.'
Het klinkt allemaal heel plausibel en de mannen van Salomo hebben hier ruime ervaring mee. Ik neem voldoende spullen mee om lekker te experimenteren.

De terugweg gaat een stuk makkelijker, al zitten er heel veel krappe bochten in de route. Op de rechte stukken is het makkelijk ruim in de 40 km/u te rijden, maar lang duurt dat nooit.

Continental komt met goed nieuws. Zij hebben 3 stuks 47 mm 26 inch banden opgestuurd. De 406 exemplaren, die worden nu geproduceerd, komen ook mijn kant op. Mooi vooral is dat de 406 wordt gemaakt op basis van de GP4000S technologie.
90 km

6 opmerkingen:

  1. Wim, op youtube zijn diverse filmpjes te zien van mensen die tubeless banden maken. Meestal voor een mountainbike. Er zijn zelf speciale velgen voor. Ik heb er ook even getwijfeld om het uit te proberen. Het grote nadeel is waarschijnlijk de enorme smeerboel die het wordt als je toch een band moet vervangen. Ik volg je experiment op de voet. groeten van Eduard

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Wim,

    Ben dan wel benieuwd wat er gebeurt als je de band er niet goed om heen legt en er iets te veel druk op komt.
    Volgens mij kan je dan meteen door als zwarte piet :-)

    Gr
    Rob

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb geen ervaring met NoTubes Sealant. De heren kunnen best zeggen dat dat namaak spul is. en dat 'Je moet NoTubes gebruiken'. maar mij zegt het niet alles. Dan zou ik ook eerst NoTubes moeten proberen.

    Maar na de ervaringen van H@rry denk ik dat het notube-verhaal (niet het merk maar het principe) niet zo'n succes is in alle gevallen.

    Als het gaat om het spul. Naast NoTubes heb je dus Joe's Super Sealant in 2 (mogelijk 3) varianten, Slime en Schwalbe Doc Blue

    Met het spul van Schwalbe heb ik geen ervaring. Ik kan daar dus geen uitspraak over doen. Slime heb ik echter wel gebruikt. Dit lijkt minder goed te werken dan Joe's Super Sealant. In zoverre dus wel verschil in kwaliteit (voor zover het wetenschappelijk bewezen is op deze manier... en dat is het dus niet)

    Filmpjes van Joe's Noflats en van NoTubes zijn vergelijkbaar.

    Voor mij heeft de standaard Super Sealant van Joe zich absoluut bewezen tot 5 bar.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hi Wilfred,
    Ik heb ook geen mening over wat het beste is. Ik ga nu testen met NoTubes en kunnen mogelijk straks de resultaten naast elkaar leggen.
    Het tubeless verhaal van Harry is dat ie zonder speciale voorzieningen latex heeft ingespoten. Het idee van de doorgesneden binnenband vind ik niet zo gek.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Over de hekjes heb ik goed nieuws. Vanaf eind deze week zal het mogelijk zijn om de hindernissen in de fietsrouteplanner te plaatsen. Ze komen hiermee in de achterliggende database – stap 1 zogezegd.

    Stap 2 volgt nog voor de zomer. De software van de planner wordt zo aangepast dat je kunt aangeven wat je limitatie is, en de routeplanner stuurt je vervolgens niet meer langs de punten waar je niet tussendoor kunt.

    Eind van de week volgt een uitgebreider bericht op ligfiets.net, niet iedereen leest dit blog ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Beste Velomobilisten,

    Nog even een late reactie op het No tubes verhaal. Inderdaad heb ik gezegd dat Joe's na maak spul is maar niet om het per se af te schilderen als slecht. Het zit zo No Tubes heeft het uitgevonden in de eerste vorm en de uitvinder van Joe's heeft zijn uitvinding gebasseerd op No Tubes. In die zin dus namaak. Maar misschien net zo goed. Wij houden voor nu vast aan No Tubes vanwege onze eigen ervaringen.
    Met vriendelijke groet,
    Salomo Bikes
    Gerlof

    BeantwoordenVerwijderen