Langzamerhand komt de tijd er weer aan om lekker met je snuit in de rijwind te zitten. Tot nu toe zijn we dit jaar met prettige temperaturen nog niet erg verwend. Het glasheldere 0.75 mm Polycarbonaat vizier is heel prettig, maar dan zit je ook wel onder de kap. Bij rond 8 graden C., liever nog eerder, wil ik graag open rijden. Gevolg is natuurlijk dat het winderig en koud is. Iedere Quest, Mango of Strada rijder zal wel eens gemerkt hebben dat als je je hand dwars op de voorrand van het instapgat legt, de wind al gauw over je hoofd scheert.
Eerder al had ik geƫxperimenteerd met het Flevobike ruitje op de voorkant van het instapgat. Dat ruitje is wel voldoende hoog, maar te smal. Een laag ruitje is al snel effectief om de wind uit je gezicht te houden. Na het knippen van twee vizieren voor op de kap, kan ik uit hetzelfde stuk Polycarbonaat ook nog twee 50 cm brede vizieren maken voor op de voorrand van het instapgat. De foto's spreken voor zich.
Gisteren daarmee gereden en dat gaat heel goed. Ik denk dat ie zelfs nog lager kan. Bij vrijwel alle koersen is de wind vrijwel uit je gezicht en oren verdwenen. Dat is prettig om naar muziek te luisteren. Comfortabel is het ook, het scheelt een trui. De technische uitvoering met klittenband en losse steuntjes is nog wat onbeholpen, maar ik stel me voor dat als dit goed blijft bevallen, ik een oplossing bedenk met metalen houdertjes. Dat kunnen eenvoudige 4 mm draadeindjes zijn die worden vastgezet in gaatjes in de kuiprand. Het draadeind moet in een hoek van 45 graden worden gebogen en er moet een 0.75 mm sleufje in komen. Dan is het mogelijk om elke willekeurige hoogte vizier er simpelweg in te steken.
Lijkt mij ook heerlijk om weer uit de wind te rijden.
BeantwoordenVerwijderenDat geklapper in je oor wordt je doodmoe van
Gr
Rob
Hoi Wim,
BeantwoordenVerwijderenZiet er mooi uit. Ik gebruik een laag en een hoog vizier. Het lage vizier bij slecht weer, daar kan ik net overheen kijken maar de luchtstroom wordt toch omhooggebogen. Het hoge vizier kan ik alleen doorheen kijken. Kan jij je deksel nu nog plaatsen ?
Groet,
Paul Dijs
Hi Paul,
BeantwoordenVerwijderenPrecies, de combinatie van laag en hoog is prima.
Het deksel kan er nog op. Wel ligt ie 1 mm hoger dan normaal, het klittenbandje en de 0,75 mm polycarbonaat steuntje zitten er tussen.
Wel overweeg ik een bevestiging met stiftjes met een 0.75 mm sleufje. Ik kan dan al naar gelang het weer, zonder vizier, met een laag of een hoog vizier rijden.
Groeten,
Wim
Jouw verslag lijkt m'n impressies tijdens een proefritje met de Quest -alweer heel wat jaartjes geleden- te bevestigen. Het was een wat kille, miezerige dag, en ik had de indruk dat de Quest een flinke luchtstroom recht in m'n gezicht blies. En dat kan natuurlijk kloppen, als je in gedachten nagaat hoe op 'n open (lig)fiets de tegenwind op veel manieren de fietser+fiets kan passeren, en dat de stroomlijn van de Quest een stabiele quasistationaire luchtstroom opwekt waarvan een gedeelte -gestabiliseerd en wel- recht in het gezicht van de velomobilist blaast. Vergeleken daarmee was het comfort van de WAW een verademing.
BeantwoordenVerwijderenDe Wet van Murphy zal wel korte metten maken met een al te simpele uitvoering van je idee over bevestiging met stiftjes. 't Krachtenveld in het gebogen vizier, geholpen door het gerammel en getril van de Quest, zal het vizier los willen maken uit de bevestiging. Een zekering is zeker nodig!
'n Professionele vormgeving, productie en afwerking, bij voorkeur met een krasbestendige en condenswerende finish, zoals bij high-end skibrillen al heel gewoon is, zal van jouw idee een onmisbaar onderdeel van Quest, Strada en Mango maken. Eigenlijk had dit al veel eerder moeten gebeuren...
Hi Wijnandt,
BeantwoordenVerwijderenHet probleem dat het vizier eruit zou kunnen komen heb ik al voorzien, maar nog niet beschreven. Ik stel me voor dat er door de draadeindjes ter hoogte van de sleufjes een gaatje geboord wordt waardoor een borgpennetje het lexaan op zijn plaats houdt.
Er is ook krasbestendig, dus gecoat, lexaan te koop. Dit is ongeveer 5x zo duur. Een niet krasbestendig vizier kan bij goede behandeling, het schoonmaken daarvan mag nooit droog gebeuren, maanden meegaan. Zelfs bij de dure aanschaf van Lexaan bij Conrad, 6 euro per plaat van 40 x 50 cm, kost een nieuw vizier niet meer dan 2 euro. Het is met een goede huishoudschaar uitstekend te knippen.
De voordelen bij lage temperatuur zijn evident, de beperking van windgeruis is eigenlijk nog belangrijker.
Groeten,
Wim
Leuk als achtergrondinfo vond ik dit videootje ;
BeantwoordenVerwijderenhttp://www.dailymotion.com/video/x96d77_velomobile-quest-visualisation-dans_tech
Daar kan je precies zien waarom zo'n laag ruitje voor minder geruis en minder koude luchtstroom op je borstkast zorgt.
tot ziens op/in de fiets.
andere Wim
Hi Wim,
BeantwoordenVerwijderenPrachtig filmpje, ik kende het al. Inderdaad, een klein ruitje doet echt wonderen.
Groeten,
Wim
Hi Theo,
BeantwoordenVerwijderenEen goed idee om het beste van twee werelden te combineren. Ik bedenk vandaag dat je helemaal geen steuntje nodig hebt. Gewoon 3 flapjes aan de onderkant van het uitgeknipte vizier laten zitten en deze omvouwen. Dit kan koud. Dit levert een volkomen ongehinderd zicht op.
Groeten,
Wim