woensdag 16 juni 2010

TerraCycle kettingtandwiel definitief verbannen

Enkele weken geleden gaf mijn tweede O-ring in het standaard kettingwieltje de geest. Gemiddeld gaan ze maar 1000 tot 1500 km mee. In afwachting van betere O-ringen monteerde ik het TerraCycle kettingtandwiel opnieuw. Meteen was het kenmerkende zagende geluid weer terug.
Marcel Beekmans was vorige week hier omdat zijn Quest zoveel lawaai maakte. Ook bij hem was de O-ring verdwenen en dan is het geluid inderdaad irritant. Omdat ik nog geen goede nieuwe O-ringen had heb ik tijdelijk één van mijn TerraCycle kettingtandwielen gemonteerd. Het geluid was minder dan met een standaard kettingwiel zonder O-ring, maar Marcel werd er alsnog niet goed van.
Bij Velomobiel.nl is weer een standaard kettingwiel gemonteerd. Marcel meldt dat de fiets weer muisstil is. Prima natuurlijk, maar dat plezier is maar van korte duur.
Ook Eduard Botter meldt lawaai uit zijn TerraCycle kettingtandwiel. Na schoonmaken is dit ogenschijnlijk beter geworden.

Al met al is voor mij het afscheid van TerraCycle kettingtandwielen nu definitief. Mogelijk dat ik in de toekomst nog een keer het vezelversterkte kunststof kettingtandwiel van Alligt ga proberen. Een waarschijnlijk ook goed alternatief voor de rubber O-ringen is Poly-cord. Bert Messchendorp gebruikte dit 10 jaar succesvol in zijn Alleweder. Nu gebruikt ie het wederom in zijn Quest en ook daarin blijft het heel. Wel heeft ie de kleine groef van de O-ring iets groter gedraaid en de Poly-cord aan de bovenkant afgevlakt om te voorkomen dat de ketting kantelt. Bert stuurde me vandaag een monsterje, bedankt Bert.
De verwerking is bijzonder. Het spul is in allerlei dikten te koop. Je moet de goede afmeting afsnijden en met een vlammetje 'las' je de uiteinden aan elkaar.
Vanavond heb ik de vanmiddag ontvangen Dupont Viton O-ring gemonteerd. Morgen maar eens kijken of het lawaai nu weer verdwenen is.

7 opmerkingen:

  1. Ingewikkeld spul, die Terra Cycle wieltjes. Bij de één zorgt hij voor lawaai, bij mij zorgt hij al 18000km voor een stille en soepele kettingloop. Ik heb een 13 tands titanium in de Mango.
    Hoe dit kan? Geen idee...

    De nieuwe o-ringen lijken me in ieder geval een aanwinst voor de 'gewone' kettingrollen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wim,

    Hier op mijn werk worden NBR O-ringen zelf passend gemaakt door de uiteinden met seconden-lijm te plakken. Misschien is dat een wat handiger methode dan met een vlammetje (wat al snel knoeiwerk wordt). Met Viton zal dat waarschijnlijk niet lukken. Beter nog is om gewoon de ringen in de goede maat te bestellen. Dan weet je zeker dat hij niet "open" gaat. gr. Eduard

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hi Eduard,
    NBR Nitrile is gewoon rubber. In een onbelaste situatie, bijv. als afdichting kun je het inderdaad plakken. NBR kun je niet met een vlammetje aan elkaar lassen, dat gaat alleen met Poly cord.
    Ik probeer het eerst nu met Viton O-ringen, een speciale rubbersoort van Dupont. Lukt dat niet dan kan Poly cord mogelijk de oplossing zijn.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wim,

    heb je een idee waarom de TerraCycles zo'n lawaai maken in de Quest? Ik kan de power idler op mijn lage racer ook niet goed gebruiken. Dit komt vooral omdat de ketting soms net te schuin aankomt op de idler, waardoor de ketting langs de 'wangen' van de idler schampt. Dit geeft inderdaad geen lekker geluid en laat kleine witte plekjes aan de binnenkant van de wang over.

    Ik heb via Icletta gevraagd of TerraCycle daar eens over na wilden denken. Als dat ook 'jouw' probleem is zal ik dat zeker even melden.

    Arnold.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hi Arnold,
    Zie mijn post die ik vanavond doe. Inderdaad jouw probleem heb ik ook.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Wim,

    Heb je wel eens een terracycle return idler als power idler gebruikt?

    Dit werkt bij tot nu toe zeer goed (op de M5 high racer). Pat franz van Terra cycle moet je dit niet doen, maar het werkt bij mij wel goed. Ben alleen benieuwd naar de slijtage.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. De return idler is niet bedoeld voor de grote krachten in een trekkende ketting. Met de polycord moet er hoop ik voldoende weerstand geboden worden tegen de slijtage van de trekkende ketting.

    BeantwoordenVerwijderen