Het is om half zes reveille, erg vroeg om voor een hobby het warme bed te verlaten. Maar voor fietsen hebben we het graag over.
De Quest gaat voor het eerst sinds de vorige versie van de Fortenroute in 2009 weer op de roeiboot. Ging de Quest vorig jaar bijna zwemmen, nu ben ik een gewaarschuwd man.
Yvonne De Muis is om kwart over zes de eerste op de vaste wal en helpt de boot afmeren. Het afrijden van de Quest is dan een fluitje van een cent. Kees van Hattem komt om even voor half zeven aanrijden terwijl Ron Dekker ons tegemoet rijdt als wij richting West-Graftdijk rijden.
Het is prachtig weer met mooie mistige kanalen en sloten. De hazen in de Beemster zijn al druk in de weer.
Wij rijden het laatste deel van de Fortenroute als eerste. Via Edam, Monnickendam en Durgerdam arriveren we aan de voet van de Schellingwouder brug en wachten we op de groep fietsers die vanaf het Centraal Station komt. We hebben dan vanaf De Woude de eerste 61 km al achter de wielen.
Mark-Jan Bastian is om tien over negen nog niet bij het CS. Hij heeft een lekke band, de eerste van een serie.
Tegen half tien is de groep bij ons en met totaal 16 fietsers, merendeels met velomobielen, vervolgen we de mooie rit.
Na het drukke Muiden rijden we over smalle dijkwegen die de forten van de Stelling van Amsterdam met elkaar verbinden. In Ouderkerk moeten we lage poortjes passeren. Sommigen kunnen er onder door. Ik niet, mijn dikke voor- en achterband maken de Quest te hoog. Ron Dekker loopt een kras op de tunnel op, hij kon er dus eigenlijk niet onder door.
Na de koffie met appeltaart koersen we op Schiphol aan. Vanzelfsprekend lachen we ons gek om de schapen. Ze blijven op de weg liggen tot ze bijna overreden worden. Dan springen ze op als een klipgeit en gaan aan de kant. Even verder interesseert het schapen geen moer meer, ze blijven liggen waar ze liggen.
Dan komen we bij Schiphol onverwacht voor enkele hekken te staan. We kunnen er niet door. Of ... toch wel? De aannemer heeft de hekken met sloten vastgezet en de harpsluiting afgeslepen zodat deze niet open te draaien is. Met wat inventiviteit van Ron en De Muis lukt het toch. Even later moeten we door een zandbak en staan we .... op een afrit van de A4. Snel rijden we via de splinternieuwe busbaan Hoofddorp binnen.
Mark-Jan krijgt weer een lekke band en even later weer. Met vereende krachten wordt een nieuw velglint geplaatst. Zou het probleem nu opgelost zijn? Nou nee, maar dat komt later.
Na de lunch in het park bij Hoofddorp gaat het via Haarlem naar pont Buitenhuis. Ik rij achter Mark-Jan en hoor 'pssst'. Weer een lekke band. Tot mijn verrassing moet er steeds geplakt worden, reserve binnenbanden zijn niet aan boord.
Het wordt nu wel erg laat om de hele route af te maken. Mijn zoon wil me een goede reis naar Ierland wensen, maar dan moet je er wel een keer zijn. Ik neem, samen met Kees, afscheid van de groep en 20 minuten later zijn we op De Woude.
Mooie rit met zo nu en dan een hindernisje.
167 km, nu totaal 4985 km.
Hoi Wim,
BeantwoordenVerwijderenLeuk gemelleerd gezelschap met ook snel rijdende raptobikes. Drie stuks zelfs waaronder een vrouw die mij er nog uitreed in de FAW-oldmobiel. En dat kan toch geen toeval zijn...
Groeten mick
Het was een leuke toch, dank voor de Foto's en de hulp!
BeantwoordenVerwijderenHet was overigens Uithoorn, niet ouderkerk.
Veel plezier in Ierland!
Hi Mick,
BeantwoordenVerwijderenInderdaad een leuk gezelschap. Blijft elk jaar weer een rit om naar uit te kijken.
Tot een volgende keer.
Groeten,
Wim
Hoi Wim,
BeantwoordenVerwijderenHad me even gebeld, ik weet wel een sluiproute die ook over of onder de A4 doorgaat. Zoals je weet woon ik in de buurt...
Jammer dat ik dat soort "grote" afstanden nog even niet kan rijden, ik spaar me voorlopig even voor Battle Mountain!
Misschien volgend jaar een keertje mee met de VM of Gaucho.
Met vriendelijke groet,
Thomas van Schaik
Hi Thomas,
BeantwoordenVerwijderenDank voor je aanbod. Ook Arnold Ligtvoet, woont er ook dichtbij, wist wel een alternatieve route. Maar als éénmaal iemand aan het hek gaat frutten is het 'hek van de dam' en 'is er één schaap over de dam, dan volgen er meer'.
Veel succes in Battle Mountain, ik volg het met veel interesse.
Groeten,
Wim
Ha Wim,
BeantwoordenVerwijderenbovendien was het best een interessante route zo over de busbaan half Hoofddorp door.
De Mark-Jan saga is gestopt door het vervangen van zijn binnenband met mijn reserve bandje. Een gewone sv12 deed het prima en bleef zowaar de rest van de tocht heel.
Ik heb me dit keer ingehouden bij het eten en gewoon een schotel van de kaart besteld. Het blijft een belevenis om daar te eten. Was even naar het toilet geweest en wordt tijdens het handenwassen aangesproken of ik was wezen skieen of surfen.... eehhhh fietsen dus.
Na het eten heerlijk voor de wind over mooie rustige dijken. De snelheden liepen op tot zo rond de 40 in het uur. Helaas hield niet iedereen dat meer bij. Over de dijken bij Volendam was erg mooi. Na afloop nog een biertje gepakt met een man of 9 in het centrum van Amsterdam.
Terug naar huis was ook een lekker ritje. Er moest nog een Quest naar Mijdrecht, dus we hebben lekker samen opgereden langs de Amstel. Snelheden van rond de 37 in het uur en dat na 200km...
Lekkere rit!
Arnold.
Helaas kon ik er deze keer niet bij zijn.
BeantwoordenVerwijderenVanwege mijn beperkte vakantie dagen hier in de VS is het afwisselen tussen China en Nederland. Volgend jaar hoop ik er weer bij te zijn!
PS: Mark-Jan: hoeveel lekke banden heb je de rest van de tocht nog gehad? en wat was de oorzaak van zoveel lekken?
groetjes,
-John
Hi Arnold,
BeantwoordenVerwijderenMooi verhaal. Inderdaad een lekkere rit.
Groeten,
Wim