Om half acht gaat de wekker, maar volgens goed gebruik zijn de mannen al eerder wakker. Na een laatste Engels ontbijt, niet voor mij overigens, gaan we weer op zoek naar de fietsen. Dat is op zo'n groot schip altijd wat gedoe. Ik zie de loods aan boord komen. De tender Mercury vaart met grote snelheid weer terug naar IJmuiden.
Tijdens het wachten bij het afmeren, praten we met enkele Nederlandse fietsers. Zij deden dagafstanden van 40 tot 60 km en waren na de derde dag totaal verstijfd van de spierpijn. Als zij horen dat wij 80 tot 180 km per dag rijden, zonder spierpijn, staan ze verbaasd. Kwestie van gewoon veel fietsen.
Op de kade staan de dochters van Kees en Marian en echtgenoot. Ook Rob Kaag komt ons begroeten. In Krommenie staat mijn vriend Jan Veenis ons op te wachten.
Al met al heb ik 2253 km gefietst in drie weken. Merendeels heerlijke kilometers in een prachtig mooi landschap. Twee lekke banden van Kees, loslopende schroefjes in een pedaal en een losgeschoten kettingschalm van mij is alles wat er technisch mis ging. Wel zijn er een aantal keren kettingen afgelopen. Dat gebeurt als je schakelt op heel slecht wegdek. Ook gebeurt dit als je na een afdaling te laat terugschakelt.
De Questen hebben zich fantastisch gehouden. Wel is het zaak de ketting precies op de juiste te lengte maken. Het moet nog maar net mogelijk zijn om voor en achter het grootste blad te kunnen schakelen. Zit daar meer kettinglengte, al is het maar twee of drie schakels, dan vliegt de ketting op het kleine blad voor en op bladen achter kleiner dan 8 en 9, eraf. Nadat er totaal drie schakels uit gehaald zijn loopt alles als een zonnetje en kan ik zelfs met het kleine blad voor alle bladen achter schakelen. Uiteraard overlappen veel versnellingen elkaar dan, maar het is aantrekkelijk om in een gebied waar veel zwaar moet worden geklommen op het kleine blad voor te blijven rijden. Als je namelijk van het middenblad naar het kleinste blad wil schakelen terwijl je al in de beklimming bent kan dat wel eens mis gaan en dan kom je niet makkelijk of soms helemaal niet boven.
Camper of B&B?
Die vraag kent twee antwoorden. Als je in de camper slaapt staat je slaapplaats klaar. Voor mij de camper dus. Als je elke dag, na een vermoeiende dag fietsen, je tent moet opzetten, Ben en Cees deden dit soms in de regen, dan denk ik dat de mannen misschien wel voor B&B zouden kiezen. Dat geeft meer vrijheid en een betere kans op een goede douche. Aan de andere kant zou er dan ook niet de fantastische zorg zijn van Marian voor het eten, de was en wat al niet meer. Het was geen probleem om op hetzelfde moment drie verschillende soorten warm eten te bereiden. Kees krijgt als vegetariër een speciaal menu. Ben, Wim en Marian lusten graag zuurkool, Cees niet. Cees krijgt dan zonder morren van Marian weer ander warm eten.
De communicatie was in het begin niet optimaal. Kwam omdat Marian in de camper niet overal kan komen waar wij wel konden komen. Wij konden niet op M-wegen komen waar de camper wel terecht kon. Marian gebruikt de TomTom, wij kaarten en de Garmin GPS. Dat je elkaar dan niet direct kan vinden is vervelend, maar vrijwel onontkoombaar.
De goede oplossing bleek te zijn dat Marian haar coördinaten in lengte- en breedtegraden opgaf. Die zette ik dan als waypoint in de Oregon en dan vonden we elkaar feilloos.
Achteraf hadden we ook FindMyiPhone van Apple kunnen gebruiken. Daarmee kun je elke iPhone snel (terug)vinden. Wel is daar een abonnement op MobileMe voor nodig. Het enige bezwaar is dat locatievoorzieningen in mijn iPhone moet worden aangezet. Dan is de iPhone batterij vrij snel leeg en is ook bellen niet meer mogelijk.
Een laatste woord van dank aan Marian van Hattem voor de toewijding waarmee ze deze reis heeft voorbereid, de uitstekende verzorging en verdere begeleiding. Dank ook aan mijn fietsmaten Ben Wiggers, Cees Roozendaal en Kees van Hattem.
Het is een onvergetelijke reis geworden.
Burn fat, no oil, dat stond overal in Ierland op reclameborden van de overheid. De Ieren fietsen niet, die gaan met zijn allen in de auto op de camping naar de 200 meter verder gelegen wasgelegenheid. Wij hebben gefietst en ..... ik heb 3 kg vet verbrand.
Totale aantal hoogtemeters 16.400
Aantal kilometers in deze drie weken: 2253 km
Totaal afgelegd sinds 1 april: 7270 km
Welkom thuis Wim!
BeantwoordenVerwijderenGroeten Mick
Dag Wim,
BeantwoordenVerwijderenIk herinner me trouwens nóg een mankement dat me interesseert. De 'Bebop'
pedalen kwamen zonder boutjes te zitten?
Is dat opgelost en kun je nog iets meer zeggen over je tevredenheid met de pedalen na deze vuurproef in Ierland?
Groeten Mick
Hi Mick,
BeantwoordenVerwijderenDe Bebop pedalen hebben het fantastisch gedaan. Van mijn eerste paar raakten twee boutjes kwijt. Die heb ik nog niet kunnen vervangen. Zal ook niet makkelijk zijn via de fabrikant. Ze zijn evenwel wel zelf te maken.
Het tweede paar heeft het perfect gedaan, zelfs bij het enorm zware omhoog klimmen.
Groeten,
Wim
Hoi Wim,
BeantwoordenVerwijderenDank voor de complimenten.
Ook jij bedankt voor deze drie weken, evenals Ben en de K(C)ezen. We hebben elkaar aardig leren kennen, en voor de volgende keer twijfel ik geen moment om weer mee te gaan!
Groet, Marian