dinsdag 7 september 2010

Alligt kettingtandwiel

Na de tijdrit op Texel wil ik gauw weer stil rijden. Het TerraCycle ketting - tand - wiel maakt me veel te veel herrie om continue naar te moeten luisteren. Ik had eerder bij Velomobiel.nl een Alligt ketting - tand - wiel besteld. Dit kettingtandwiel is gemaakt van een geluiddempende kunststof die is versterkt met glasvezels. Naast het tandwiel zitten twee rubber O-ringen.

Na de montage ga ik onderweg naar Rob Kaag in Alkmaar. Rob probeert al weken mij een verjaardagscadeautje te bezorgen, maar we lopen elkaar steeds mis. Als Mozes niet naar de berg komt, gaat de berg wel naar Mozes :). Het eerste wat me opvalt is dat het kettingtandwiel behoorlijk stil zijn werk doet. Het waait Bft 4 tot 6, teveel wind om een definitieve conclusie te trekken, maar het lijkt heel behoorlijk. Wel moeten de O-ringen bewijzen dat ze voldoende lang meegaan. Als de O-ringen snel door de olie oplossen zal het lawaai weer toenemen. Ik hou jullie op de hoogte.
Montage bij km stand: 7670.

NB. Twee ervaren veelfietsers, Peter de R. en Wim R. hebben beiden het Alligt kettingwieltje nu 3000 km in gebruik. Peter schrijft in een commentaar op deze post dat het wieltje het bij hem zonder schade nog doet. Wim R. rapporteert dat het wieltje na 3000 km total loss is.

9 opmerkingen:

  1. heel nieuwsgierig naar latere bevindingen..
    groet monique

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Wim,

    Ik heb dit kettingwiel van velomobiel al meer dan 3000 km in de fiets zitten, afgelopen weekend gecontroleerd en geen slijtage of dergelijks geconstateerd. ben er zeer tevreden over.

    Gr. Peter de Rond

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Beste Wim,

    Minstens zo belangrijk is de juiste montage van de rol. Zit dit niet lekker dan kan je de verschillen in slijtage krijgen zoals je beschrijft. Mijn ervaring is met derailleursystemen en daar zie je in de prakrijk vaak het volgende: Je schakelt door de versnellingen met optrekken maar rij je eenmaal lekker rechtuit dan zit je meestal in dezelfde versnelling (of 1 tandje hoger of lager). De praktijk is dat je op een cassette vaak maar 3 kransjes echt slijt. De kunst is nu om je kettingrol excact in lijn te krijgen met het kransje dat je meestal rijdt, dan is de kettinglijn mooi recht en wordt het het minst 'scheef' aan je kettingrol getrokken. Dit vermindert slijtage en de rol loopt in die stand veel stiller. Op een 'open' ligfiets kun je dit natuurlijk mooi zien als je over de ketting naar achteren kijkt. Je kan dan eenvoudig ringetjes op de bout plaatsen om het wieltje naar binnen of naar buiten te zetten. Het klinkt vanzelfsprekend maar het gekke is dat dit in de praktijk vaak niet het geval is. groet Eelco van Oosten

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Beste Wim,

    Minstens zo belangrijk is de juiste montage van de rol. Zit dit niet lekker dan kan je de verschillen in slijtage krijgen zoals je beschrijft. Mijn ervaring is met derailleursystemen en daar zie je in de prakrijk vaak het volgende: Je schakelt door de versnellingen met optrekken maar rij je eenmaal lekker rechtuit dan zit je meestal in dezelfde versnelling (of 1 tandje hoger of lager). De praktijk is dat je op een cassette vaak maar 3 kransjes echt slijt. De kunst is nu om je kettingrol excact in lijn te krijgen met het kransje dat je meestal rijdt, dan is de kettinglijn mooi recht en wordt het het minst 'scheef' aan je kettingrol getrokken. Dit vermindert slijtage en de rol loopt in die stand veel stiller. Op een 'open' ligfiets kun je dit natuurlijk mooi zien als je over de ketting naar achteren kijkt. Je kan dan eenvoudig ringetjes op de bout plaatsen om het wieltje naar binnen of naar buiten te zetten. Het klinkt vanzelfsprekend maar het gekke is dat dit in de praktijk vaak niet het geval is. groet Eelco van Oosten

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hi Eelco,
    Het kettingwiel of kettingtandwiel kan ruim een centimeter over het asje heen en weer schuiven. Zo zoekt het wieltje zelf zijn ideale positie in de kettinglijn. Dit levert de stilste en de snelste combinatie op. Bij velomobielen als een Quest is dit minder kritisch dan bij een racefiets. De ketting is drie keer zo lang en de afstand tussen voor en achterderailleur is veel groter.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  6. In mijn WAW waren de standaard Alligt wieltjes na 1500km al toto loss. Ben nu met Terracycle aan 't experimenteren, maar heb ook nog de carbonnen versie van Terracycle op proef. Al ervaring mee?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik heb geen ervaring met de carbon versie van de Terra Cycle. Als het materiaal hard is, gaat het vrijwel zeker lawaai maken, net als de aluminium en titanium versies.
    De huidige Alligt kettingtandwielen zijn vezelversterkt en blijken bij een sterke fietser 3000 km mee te gaan. Ook langer blijkt bijv. bij Peter de Rond.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Deze kettingrollen zitten standaard in de ALLIGT Alledweder A3 waar ik al zo'n 6 jaar mee rond rijdt door weer en wind. Over het algemeen vervang ik ze zo tussen de 4000 en 5000 km omdat ze dan ingeslten zijn MAAR NOG NIET TOTAL LOSS.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. @Driewieler Hoorn.

    Dat zal een andere rol zijn dan de hier bedoelde rol. Deze laatste is vorig jaar door Alligt nieuw ontwikkeld. De rol in jou fiets zal waarschijnlijk een kettingrol van Flevobike zijn.

    BeantwoordenVerwijderen