Vanmorgen rijden Kees van Hattem, Cees Roozendaal, Jan Geel, Matthijs Leegwater en ik naar Bike Motion in Utrecht. We worden hartelijk verwelkomd door Harry Peppelman van Vredestein en laten ons de koffie met koek goed smaken. Dan struinen we vrij systematisch de beurs af. Mijn God wat een fietsen, heel veel van hetzelfde. Fietsen van 575 tot ver over de 10.000 euro. Beide fietsen, de Colnago op de foto kost ruim 12.000 euro, zien er goed uit. Opvallende mensen zijn natuurlijk Jan Jansen en Johan Musseeuw die ieder een grote stand hebben.
Opvallend lichte en compacte helmen zien we wij Limar. Wat te denken van een helm van 160 gram die in een velomobiel en zelfs onder een racekap gedragen kan worden. Hier vind je de helm.
Op de stand van SKS zien we de SKS Air Xpress, een kunststof pomp met manometer van net boven de 20 euro. Mooi licht van gewicht en een stuk beter uitgevoerd dan de bekende Halfords pomp. Maximum druk 8 bar, dus voor vrijwel alle brede velomobielbanden ruim voldoende.
Natuurlijk ga ik langs KMC, zij komen niet af met de non-reusable missing link sluitschakel. Allereerst biedt Chris Bakker van KMC zijn verontschuldigingen aan voor het ongemak van de losgeraakte missing link in Ierland. KMC blijkt wel degelijk een non-reusable missing link te hebben. Ik zie nu voor het eerst wat het verschil is tussen een re-usable en een non-reusable sluitschakel. Dat verschil is een heel klein knobbeltje dat als een slotje fungeert. Bakker zal me een paar setjes opsturen. Ook zullen deze schakels worden geblisterd en op de site komen.
Als we even bij Sturmey Archer zijn zie ik dat zij sluitschakels voeren van Sunrace. Ik krijg twee setjes mee om te proberen.
Ook BBB, we krijgen hier ook koffie, geeft een setje sluitschakels mee voor een proefneming.
Bij Continental hebben we een prettig gesprek met Kees Jan Blankestein, de product manager fietsbanden. Wij krijgen de toezegging alle banden te ontvangen die wij denken nodig te hebben voor een test.
Bij de stand van Elan is het een drukte van belang. Hans van Vugt heeft even tijd voor me. Hij vertelt dat Schwalbe mij volgende maand in Apeldoorn iets wil laten zien en wil spreken over ... de nieuwe velomobielband. Ook enkele andere belangwekkende ontwikkelingen passeren de revue. Daarover later.
Thuis probeer ik de BBB en Sunrace sluitschakels. Beide sluitschakels klikken met een duidelijke klik vast en laten zich met de hand niet meer losmaken. Met een gewone telefoontang lukt het wel. Hoewel beide sluitschakels formeel re-usable zijn, gaan ze niet zo makkelijk los. Deze sluitschakels zijn in elk geval geschikt voor gebruik in een velomobiel.
Het betreft de BBB Smartlink II BCH -09 en de Sunrace CNQ09. Laat dus de KMC CL566R links liggen, die is echt niet geschikt voor een velomobiel.
Uiteraard zal ik t.z.t. na ontvangst van de KMC non-reusable sluitschakel daarover schrijven. Vast staat dat deze sluitschakel alleen met een speciale tang, de KMC missing link remover (€ 9,95) te openen is.
Hallo Wim,
BeantwoordenVerwijderenAls je weer eens een bandentest gaat doen: de vorige test binnen gaf interessant genoeg toch wat andere resultaten dan de test buiten (ik denk oa aan de Vredestein HPV). Het verschil is waarschijnlijk het beste te verklaren dat sommige banden het juist relatief goed doen op glad oppervlak (binnen) en anderen juist relatief goed op ruw oppervlak. Ook temperatuur zal verschil maken. Dit maakt dat ik zelf het meeste waarde toeken aan de tests die je buiten hebt gedaan (meest 'echte' situatie). Misschien een idee om dit eens te onderzoeken (test buiten en test binnen met een paar banden. Misschien ook een keer het zelfde kleine setje testen met veel lagere op hogere temp?).
Ik zou je willen helpen bij de tests (maar moet zeggen dat tijd als vader van twee jonge kinderen zeer schaars is).
Groet!
René Voorburg
Hi René,
BeantwoordenVerwijderenJe hebt gelijk dat binnen en buiten testen verschillen opleveren. Daarom ook hebben we de HPV binnen en buiten getest. Ik weet niet of we al je wensen kunnen realiseren. Dit zijn weer zoveel nieuwe testvariabelen, dat het wel een overladen programma wordt.
Buiten testen is, zeker in dit jaargetijde, bijna ondoenlijk.
We gaan de komende weken weer een testserie voorbereiden.
Gelukkig heb ik voldoende medetesters om het comfortabel te kunnen blijven doen.
Groeten,
Wim
Hallo Wim, tja missing link schakels, kheb het er wowieso niet voor, oefening baart kunst, dus steeds ponste ik mijn ketting als ie los/vast moest. nu moet ik gewoon de 8-knoop kennen om mijn roeifiets na een aandrijf-faling terug aan de praat te krijgen.
BeantwoordenVerwijderenDe bandentest is natuurlijk wel nuttig ;-)
Groeten, Teun