Na de vaststelling dat keramische lagers in de Quest niet zinvol zijn moeten we het doen met gewone stalen lagers. Dat daar best nog wel het een en ander aan te verbeteren valt bewijst SKF. SKF heeft recent een serie lage frictie lagers uitgebracht. Deze lagers, zij hebben de extra aanduiding E2 Energie Efficient meegekregen, lopen gemiddeld 50% lichter dan de huidige stalen SKF lagers. SKF heeft dat bereikt door een nieuwe geometrie van lagerschalen en minder vervormende kooi. De lagers worden voorzien van een uniek lichtlopend lagervet waarmee de lagers voor 25 tot 30% zijn gevuld.
De lagers worden minder warm, minder wrijving betekent automatisch ook minder warmte. De lagers zijn aan beide zijden voorzien van een metalen afdichting met heel lage weerstand. Al met al claimt SKF een levenslange levensduur van de smering en ook van het lager. Het temperatuurbereik waarbinnen de lagers optimaal functioneren ligt tussen 55 en 150 graden C. De uitersten zijn evenwel -50 tot + 190 graden.
Allemaal heel mooi, maar wat kosten deze lagers? Een voorwiellager bijvoorbeeld kost rond 11 euro, een achterwiellager 12,50 euro en een kettingwiellager 9 euro. Deze prijzen zijn eindgebruikersprijzen en zijn ongeveer 15% hoger dan de huidige SKF lagerprijzen. Dit lijkt mij heel redelijk. In de beide voorwielen zitten totaal 4 lagers, het achterwiel heeft er 3 en het kettingwiel 2. Nu nog even wachten tot Velomobiel.nl door zijn voorraad standaard SKF lagers heen is.
Bedankt voor de tip Rik Buter.
Houdt dat lager zichzelf warm op de optimale temperatuur, door de belasting van de velomobiel ?
BeantwoordenVerwijderenJe zou ook het lager thermisch kunnen proberen te isoleren en bijv elektrisch op temperatuur houden.
Hi Mark-Jan,
BeantwoordenVerwijderenIn een Velomobiel zal het lager door de eigen snelheid niet echt opwarmen. Pas bij 1000 toeren per minuut zal dit beginnen. Dan rijdt een Quest al 100km/u en dat haal ik alleen in een afdaling.
Groeten,
Wim
Beste Wim,
BeantwoordenVerwijderenJe zou ook eens kunnen onderzoeken of olie gesmeerde lagers lichter lopen dan de vet gesmeerde gesloten lagers. Ook de afdichting levert verlies. Wanneer je bereid bent regelmatig te smeren (nieuwe olie aanbrengen) is een niet geheel dicht olie gesmeerd lager wellicht een optie. SKF heeft op haar website modules waarmee je het verlies moment kunt berekenen.
Hi Titus,
BeantwoordenVerwijderenDat onderzoek is door Bikeboosting.nl al uitputtend gedaan. Het verschil tussen olie en dun vet is minder dan een half Watt voor 4 lagers. Als je open lagers gesmeerd met olie, vergelijkt met lagers met 25% gevulde high speed vet en een slepende afdichting, dan scheelt het voor vier lagers totaal 0,7 Watt.
De totale weerstand van vier lagers, gesmeerd met high speed vet (25%) en afdichting, is maar 0,9 Watt.
Ik stuur je een overzichtje toe.
Groeten,
Wim