Steeds vaker, vooral bij regen en lage temperaturen, kies ik er voor om de racekap te gebruiken. Het heel makkelijk bereiken en vasthouden van hoge snelheden speelt ook een rol. Een nadeel is dat het zicht, met name schuin naar achter duidelijk minder is. De spiegels geven een goed beeld wat er achter je gebeurt, maar in de beruchte dode hoek is de waarneming zonder meer onvoldoende. Ook andere velomobilisten geven aan dat als ze naar links willen uitwijken, ze dit soms een beetje op de gok doen. Het is vooral prettig om snel te kunnen wisselen tussen rijbaan en fietspad. Omdat ik nu niet schuin achter me kan kijken blijf ik meestal maar op het fietspad.
Is er een dode hoek spiegel voor de Quest te koop? Natuurlijk niet. Eerder kocht ik een rond dode hoek spiegeltje voor een auto. Dat verkleinde ik voor gebruik tijdens races.
Vanmiddag rij ik naar Otomax in Alkmaar. Hun website ziet er goed uit, al valt me wel op dat hun 'nieuws' uit 2007 dateert. Op de Stationsweg rij ik op en neer en vind geen Otomax. De stations fietsenmaker vertelt me dat Otomax al twee jaar geleden na een brand is vertrokken. Waarom die website nog steeds in de lucht is, is me een raadsel.
Via Limmen, ik ga nog even langs Kroone Liefting, rij ik door naar Beverwijk. Otosam heeft het goede dode hoek spiegeltje.
Langs het Noordzee kanaal heb ik weer profijt van de racekap. Constant 43 km/u vraagt een hartslag van 120 tot 122 slagen per minuut. Even later geef ik gas langs de Markervaart en is hartslag 147 voldoende om tegen wind 50 km/u te rijden.
Thuis zaag ik het ronde spiegeltje in twee stukken en plak de helft met secondelijm op de bovenkant van de standaard linker spiegel. Direct is duidelijk dat de dode hoek niet meer bestaat. Alles links achter, tot vrijwel naast me, is goed zichtbaar.
In de garage maak ik een foto en zie dat het er een behoorlijke troep is. Daarom vervaag ik het voor jullie maar wat. Morgen maak ik buiten wel een paar aanvullende foto's.
Hoi Wim,
BeantwoordenVerwijderenJa is wel belangrijk dat je goed weet wat er naast je gebeurd, alleen moet er nog wel wat aan de stroomlijn gebeuren.
Hoi Wim,
BeantwoordenVerwijderenDie racekap intrigeert me natuurlijk ook en lijkt me prachtig voor de snelheid. Desalniettemin kan ik me niet voorstellen dat het ook in de herfst/winter werkt. Je moet toch condens problemen houden, last van vochtige buitenkant, die vlekken en schittering geeft, etc. Het kleine schermpje waar ik overheen kan kijken laat ik er om die reden deze dagen al regelmatig af. Verder lijkt de beperkte bewegingsruimte me toch wel benauwend, dat vind ik van alleen het schuimdeksel al een groot nadeel. Je kunt b.v. niet even het spiegeltje afvegen of een stoplichtknopje indrukken.
Ik hoop natuurlijk dat ik ongelijk heb en ben erg benieuwd hoe je hier tegen aan kijkt.
Groet,
Henk-Jan
Hi Jan,
BeantwoordenVerwijderenStroomlijn is nu even minder belangrijk, als het maar werkt. Het lang op het fietspad blijven omdat je links achter je niks ziet kost veel meer tijd.
Enne .... jij kunt er in de toekomst wel een stroomlijntje omheen maken?
Groeten,
Wim
Hi Henk-Jan,
BeantwoordenVerwijderenIk ga proberen er toch in de winter mee te rijden. Als je hard rijdt zweet je natuurlijk en heb je eerder last van condens. Je kunt het vizier echter omhoog zetten en er dan ongehinderd onder door kijken. Je hoeft niet altijd voluit te rijden en dan blijft condens lang uit.
Benauwend vind ik het niet, eerder knus. Het spiegeltje afvegen of een stoplichtknopje indrukken gaat vrijwel even makkelijk als met de schuimkap. Gewoon de klittenbanden aan één kant losmaken.
Groeten,
Wim
Hi Theo,
BeantwoordenVerwijderenDat zou best eens kunnen. Als het spiegeltje evenwel erg klein is, worden de daarin afgebeelde voorwerpen ook heel klein. Als je ze dan niet meer ziet heb je schijnveiligheid gecreëerd. Wel zou het spiegeltje nog iets kleiner kunnen zijn en binnen de omlijsting van het standaard spiegeltje kunnen vallen.
De rit van vandaag heeft het spiegeltje zich uitstekend bewezen.
Groeten,
Wim