vrijdag 17 december 2010

Banden en velgen test, tire and rim review

Als ik vanmorgen naar Heerhugowaard rij voor een nieuwe serie testen van banden en velgen sneeuwt het licht en zijn de wegen nog goed. Vanmiddag zal dat totaal anders zijn. Vandaag is het de voorlaatste dag dat wij op deze locatie kunnen testen.
Vandaag testen Kees van Hattem, Jan Geel en ik een nieuwe serie banden. Ook willen we weten of bredere velgen een effect hebben op de rolweerstand. Velomobiel.nl zorgt kosteloos voor drie 20" wielen met een netto breedte gemeten binnen de velg van 25 mm. Standaard velgen hebben een breedte van 19 mm.

De banden die vandaag aan de beurt zijn:
-Continental Grand Prix 28 26"
-Continental Contact 47 26"
-Schwalbe Durano 35 26"

Banden
De Schwalbe Durano 35 mm 26" komt vandaag nog een keer aan de beurt. De vorige keer hebben we deze band abusievelijk op de veel te hoge drukken 8,5, 9 en 10 bar getest. De band mag echter van 4 tot maximaal 6 bar worden belast.
Allereerst maken we een serie referentieruns op 8,5 bar om het effect van de 9 graden lagere temperatuur in de testruimte te meten. Dat verschil beloopt maar liefst zo'n 10%, trager wel te verstaan.
Vervolgens meten we de Continental Grand Prix. Dit smalle bandje blijkt goed met de hand te monteren en blijkt globaal hetzelfde te presteren als de Durano. Een goed resultaat voor de Grand Prix omdat deze band smaller is dan de Durano.
De Continental Grand Prix blijkt niet rechtuit te willen lopen. Steeds gaat de meetkar naar links en loopt tegen de muur vast. We moeten het meetplateau zoveel dwars zetten dat de kar eerst bijna tegen de rechter muur aanrijdt om tenslotte de 4 meter brede gang over te steken. Wielen omwisselen helpt niet, een vreemde gewaarwording.
Als laatste 26" band is de Continental Contact aan de beurt. Deze band is minder breed dan de 47 mm die erop staat. De band is stug, lijkt net een stadsfietsband, maar legt wel heel makkelijk om. Hij is eigenlijk wat te groot maar centreert toch goed. De resultaten zijn, Continental had dat al voorspeld, heel bijzonder.
Zouden jullie kunnen bedenken dat de Continental Contact op 5 bar 15% lichter loopt dan de Durano op 5 bar? Wij niet. Zelfs de eigen Continental Grand Prix moet royaal het onderspit delven. De Contact loopt op 6 bar precies even ver als de Grand Prix op 7 bar.

Matthijs Leegwater nodigt ons op de koffie op de nieuwe locatie van Opleidingsbedrijf InstallatieWerk Noord-Holland. Wij krijgen een rondleiding en kunnen ons goed voorstellen dat Matthijs trots is op het resultaat.

Velgen
Al heel lang wil ik weten of brede velgen een positieve of negatieve uitwerking hebben op de rolweerstand. Los daarvan heb ik er voor gekozen om de betere en duidelijk veiliger stuureigenschappen bij brede voorbanden. Matthijs Leegwater is officieel fabriekstester van Vredestein banden. Hij heeft gezorgd voor drie nieuwe 20" Perfect Moirees. Het omleggen om de smalle 19 mm velgen is een drama, ze willen niet centreren. Dan maar met de compressor even naar 7 bar pompen. Nog steeds niet centreren, wel knallen er twee binnenbanden. De banden er allemaal af en met montagevloeistof nog maar eens proberen. Nog steeds hobbelen de banden, een teleurstellende ervaring. We leggen de Perfect Moirees terzijde en doen de proeven nu met de Primo Comet 1.75 inch banden. Deze banden monteren zonder gedoe direct perfect.
We doen steeds 2 runs op 4, 5 en 6 bar. Twee runs is voldoende, de herhalingsnauwkeurigheid is zeer hoog, soms tot op de centimeter even ver. Dan dezelfde runs met de brede velgen.
En het resultaat? Brede velgen lopen 10% lichter dan smalle velgen. Nee, die Schermer is niet gek :).
Wat betekent dit nu in snelheid?
Uit diverse proefnemingen is bekend dat een Quest met brede lichtlopende banden bij 150 Watt 39,6 km/u rijdt. Van de benodigde 150 Watt wordt 38% ofwel 57 Watt door de banden opgenomen. De resterende 62% of 93 Watt is toe te schrijven aan luchtweerstand en wrijvingsverliezen in de aandrijving.
Is je rolweerstand door bredere velgen 10% of 5,7 Watt lager, dan resulteert dit in 1 km/u snelheidswinst. Die krijg je geheel en al gratis.

De rit naar huis is een crime. Nadat ik Kees thuis afzet rij ik naar de randweg. Het verkeer staat volledig stil. Door de middenberm, leve de quattro vierwielaandrijving van de Audi, keer ik om en zie even later Kees in de tuin stomverbaasd opkijken als ik weer langsrij. Stompetoren, Schermerhorn en Zuid-Schermer zijn veranderd in een poollandschap. Er is geen verschil te zien tussen weg, berm en sloot naast de dijk. Na bijna een uur, twee keer zo lang als normaal met de Quest, ben ik thuis. Mijn vrouw is opgelucht dat ik er ben, en ... zij niet alleen.

Volgende week dinsdag komen nog een aantal banden aan de beurt. Dit zijn de Grand Prix 20", te vergelijken met Durano en Stelvio. Ook gaan we proberen of de lastige Perfect Moirees mogelijk wel goed monteren om de brede velgen. Het spel met de smalle en brede velgen gaan we ook spelen met de 35 mm Kojak.
Dan hebben we nog enkele specials waaronder de 26" Michelin Road RC, een prachtige lichte slick. Als laatste testen we een speciale Michelin raceband die is gemaakt voor de Nuna zonne-energie raceauto.

18 opmerkingen:

  1. Hoi Wim,

    Mooi werk, bedankt. Kunnen we je conclusie van medio 2009 overboord gooien:

    " Thuis drinken we koffie en ga ik rekenen voor dit verslag. De conclusie is - nog steeds - dat banden met een groot luchtvolume sneller zijn dan banden die een minder grote inhoud hebben. Daarbij zijn ze ook nog eens veel comfortabeler. Een klein nadeel is natuurlijk wel dat de stuuruitslag soms beperkter is."

    Groeten,

    Paul Dijs

    BeantwoordenVerwijderen
  2. HI Paul,
    Ik begrijp niet goed dat mijn conclusie van 2009 over boord zou moeten. Of doel je soms op de kleine verschillen tussen de Durano en Grand Prix?
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De Luna is dat de opvolger van de Nuna?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hi Jack,
    Scherp opgemerkt!. Het is natuurlijk Nuna.
    Correctie al doorgevoerd.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Wim,

    Volgens mij was in 2009 de PM 54 de grote winnaar. Nu is, als ik even uit ga van de max toelaatbare druk, de cont grand prix de winnaar 1: 35,76 .
    2e: durano:31,05 3e cont contact, 27,13. Je wou toch niet de brede 47 cont. contact op 6 bar vergelijken met een smalle 28 band op 6 bar hoop ik. Die 28 band is op 6 bar nog half zacht.

    Groeten,

    Paul Dijs

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hi Paul,
    Ik wijs dit keer geen winnaar aan, daarvoor zijn er te weinig banden getest en de banden te verschillend. Realiseer je wel dat de Durano een officiële druk mag hebben van 6 bar. Bij die druk loopt de band 31,05 meter ver. De Continental Contact op 6 bar, formeel gesproken ook te hard, komt dan al 32,94 meter ver.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat betreft het monteren van de Perfect Moirées heb ik dezelfde ervaring : het omleggen gaat moeilijk en het bobbelvrij krijgen nog moeilijker. Ik pomp ze tegenwoordig tot een bar of 9 op en laat ze een nachtje staan, de dag erna zijn ze bobbelvrij. Gesprongen binnnebanden heb ik gelukkig nog niet gehad ....

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dat Perfect Moirees 20/406 zo moeilijk omleggen is absoluut niet OK. Als ze zelfs binnen, om een vrijstaand wiel en met montagevloeistof niet rond te krijgen zijn, maakt de band vrijwel onbruikbaar.
    We zullen dinsdag proberen of het om een 25 mm brede velg wel gaat.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Wim,

    je schrijft dat je die 10% weerstandsreductie gratis krijgt, maar ik hoef je natuurlijk niet te vertellen dat de gratis lunch niet bestaat ;-) Vandaar twee vragen over de prijs die je er voor betaalt:
    - Wat is het verschil in massa? Ik neem aan dat die bredere velgen meer wegen.
    - Welke gevolgen hebben de bredere velgen voor de stuuruitslag?

    Heb je overigens een beeld van je meetonnauwkeurigheden?

    Grtjs, walter

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hi Walter,
    De velgen wegen 250 gram per stuk meer. Dit extra gewicht is in de rolweerstandproeven meegenomen. Het netto verschil is 10% in het voordeel van de brede velgen.
    De stuuruitslag wordt niet beperkt door de velgen, maar door de banden. De bredere velgen veroorzaken natuurlijk wel dat de banden iets breder uitdijen, maar dat is naar beide kanten een kwestie van enkele millimeters.
    Meetonnauwkeurigheden worden geëlimineerd door meerdere runs te maken. Als de runs qua afstand heel dicht bij elkaar liggen, dan is de meetnauwkeurigheid heel hoog. Als je alle verschillen in uitrolafstand optelt, en deelt door de optelsom van het gemiddelde van alle uitrolafstanden, kom je op een nauwkeurigheid van iets meer dan 0,5 procent. M.i. meer dan voldoende nauwkeurig. Zie onderstaande berekening.
    Groeten,
    Wim


    0,20 +
    0,05 +
    0,15 +
    0,00 +
    0,11 +
    0,22 =
    ----
    0,73


    19,00 +


    19,10 +
    21,33 +
    22,36 +
    21,00 +
    23,41 +
    24,59 =
    -----
    131,79


    0,73 /
    131,79 =
    ------
    0,01 *
    100,00 =
    ------
    0,55%

    BeantwoordenVerwijderen
  11. ik heb eerder al gezocht naar extra brede velgen

    http://ligfietser.be/forum/viewtopic.php?f=3&t=5303


    ik verwacht dat een brede en hoge band
    minder verschil zal geven
    het is het onderste gedeelte van de band dat het meest moet vervormen

    bovenaan maakt het wat minder uit of het een ballon-band-vorm of een u-vorm is

    10 % lijkt mij een gigantisch verschil

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Great test! I have some questions though.
    What is the height of the platform?
    Total weight?
    The XCR road is 1.4" wide? "draad"?

    And, could you please, sometime, compare to a well known 622 race tire?

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hi Allium,
    The height of the platform is 10,5 cm. The weight of the car and rider is about 120 kg.
    The Michelin is 1.40 inch wide.
    Best regards,
    Wim Schermer

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hi Allium,
    Testing with a 622 tire is not possible. On a velomobile these wheels are not used and we don't have the wheels to test. But I can tell you that with greater wheels the rolling resistance will be lower the same percentage as the wheel gets bigger. For instance a 26" wheel runs 40% faster than a 20" wheel, given that the tires are the same. On smaller rims we can you use wider tires and that is better to lower the rolling resistance.
    You can see that the 20" GoCycle tires run faster than some 26" wheels with narrower tires.
    Best regards,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  15. dag Wim,

    weer veel velomobielplezier toegewenst dit jaar.
    Een vraag: zegt het goede resultaat (n)iets over de 20 inch Continental Contact banden? Ik rij mango, nu met schwalbe MP. Het lijken me duurzame voorbanden.

    bedankt,
    Johan

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hi Johan,
    Ik heb de kleine Contacts niet getest, weet zelfs niet dat ze bestaan. Zouden ze wel bestaan dan is het goed mogelijk dat ze dezelfde goede prestaties zullen neerzetten. Wel uiteraard met 40% hogere rolweerstand, want een 20" wiel heeft nou eenmaal een 40% hogere rolweerstand dan een 26" wiel met hetzelfde bandtype.
    Verwissel de Contact niet met de SportContact, deze laatste loopt niet zo goed en legt heel moeilijk om.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ik ben vooral een tourfietser en ben dus nogal geintereseerd in de resultaten van die Conti Contact. Welke band is dit precies? Er zijn zoveel Contacts, en ik kan op de Conti website geen band vinden die alleen maar Contact heet.
    Willem

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hi Willem,
    De 26" inch band is echt voorzien van de naam 'Contact'. 47 mm breed en mooi lichtlopend.
    Ik heb er straks 3 in de webwinkel.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen