In navolging van Jan Geel rij ik meer en meer met de racekap. Kan gewoon in T-shirt en korte broek, zelfs als het vriest.
Bij normale toersnelheden van 35 tot 38 km/u beslaat het vizier niet of nauwelijks. Ga ik harder, en dat gaat heel makkelijk, dan produceer ik bij 50 km/u zo'n 250 Watt vermogen. Tegelijkertijd wordt er nog een 500 Watt aan warmte verstookt. Totaal dus 750 Watt, een aardige straalkachel. Het vizier beslaat zelden of nooit aan de voorzijde, daar zit een goed werkende deflector. Naast mijn hoofd kan het vizier wel wat beslaan. Ik zet het vizier dan op een kier en ontwasemt dan snel en volledig. De koude lucht is dan natuurlijk merkbaar.
Daarom probeer ik iets te bedenken om de koude lucht van buiten en de warme lucht in de fiets over een langer traject te laten mengen. Tevens zoek ik een oplossing om bij regen en sneeuw geheel en al droog te blijven. Bij de standaard racekap kan bij deels openstaand vizier regen en sneeuw naar binnen waaien.
De oplossing voor beide problemen zoek ik in een nieuw vizier dat verder vooraan op de racekap aansluit. Ik gok erop dat de regen door het langere vizier op de kap neerslaat.
Ik maak eerst een mal van dun karton. Daarna knip ik dit uit in Lexan. Terwijl de dubbele beschermfolie nog aanwezig is boor ik twee gaten voor de draaipunten. Dan nog twee gaten voor de bedieningspootjes. Deze zijn van 1 mm Lexan en worden voorzien van een stukje klittenband.
Het nieuwe vizier staat 12 cm meer naar voren.
Ook krijgen de aero-dynamische specialisten hun zin :). Het vizier van de standaard kap staat volgens hen te rechtop. Meer helling achterover zou de snelheid ten goede komen.