zaterdag 27 november 2010

Schuiner racevizier

In navolging van Jan Geel rij ik meer en meer met de racekap. Kan gewoon in T-shirt en korte broek, zelfs als het vriest.
Bij normale toersnelheden van 35 tot 38 km/u beslaat het vizier niet of nauwelijks. Ga ik harder, en dat gaat heel makkelijk, dan produceer ik bij 50 km/u zo'n 250 Watt vermogen. Tegelijkertijd wordt er nog een 500 Watt aan warmte verstookt. Totaal dus 750 Watt, een aardige straalkachel. Het vizier beslaat zelden of nooit aan de voorzijde, daar zit een goed werkende deflector. Naast mijn hoofd kan het vizier wel wat beslaan. Ik zet het vizier dan op een kier en ontwasemt dan snel en volledig. De koude lucht is dan natuurlijk merkbaar.
Daarom probeer ik iets te bedenken om de koude lucht van buiten en de warme lucht in de fiets over een langer traject te laten mengen. Tevens zoek ik een oplossing om bij regen en sneeuw geheel en al droog te blijven. Bij de standaard racekap kan bij deels openstaand vizier regen en sneeuw naar binnen waaien.
De oplossing voor beide problemen zoek ik in een nieuw vizier dat verder vooraan op de racekap aansluit. Ik gok erop dat de regen door het langere vizier op de kap neerslaat.
Ik maak eerst een mal van dun karton. Daarna knip ik dit uit in Lexan. Terwijl de dubbele beschermfolie nog aanwezig is boor ik twee gaten voor de draaipunten. Dan nog twee gaten voor de bedieningspootjes. Deze zijn van 1 mm Lexan en worden voorzien van een stukje klittenband.
Het nieuwe vizier staat 12 cm meer naar voren.
Ook krijgen de aero-dynamische specialisten hun zin :). Het vizier van de standaard kap staat volgens hen te rechtop. Meer helling achterover zou de snelheid ten goede komen.

10 opmerkingen:

  1. Hoi Wim,

    Ziet er weer mooi uit.
    BTW hoe staat het met de produktie van de racekappen?
    Hebben we al profijt als we naar brabant gaan?

    gr
    Rob

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hi Rob,
    De kap waarvan jij weet maar nog niks in de openbaarheid is, zal inderdaad in enkele stuks komende maand worden gemaakt.
    Deze krijgt ook een ruimer vizier.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je hebt mijn bestelling toch al opgenomen he Wim? Overigens heb ik vandaag de Carbon Quest ook besteld zodat ik nog sneller in Den Helder kan zijn.

    René

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Jazeker René, je staat op de lijst.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heb ook sterke interesse voor zulk een race kap. Vooral deze met het schuine visier vind ik top.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hi Baron,
    Dit is nog maar een experiment hoor. Als je me je emailadres geeft hou ik je op de hoogte over de leverbaarheid van de racekappen.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Biomechanisch fietsrendement is circa 25%. Dus je wekt zelfs 1000Watt en gedurend een uur 1000Wh of te wel 860 kcal op, buiten de eigen ruststofwisseling van ongeveer 100kcal.
    Je moet wel van vochtige warmte houden zelf bij lagere temperaturen wanneer de ventilatie beperkt wordt door b.v. racekappen. Dit kan ten koste gaan van het duurvermogen en het wel bevinden tijdens het fietsen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Vorige reactie over de warmteopwekking/ventilatie was van Bert H. Was ik even vergeten.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Het wordt inderdaad klammer in de fiets als alles wordt afgesloten. Daarom kunnen de voetengaten ook niet volledig worden afgesloten.
    Een geheimpje: er komt een toer/racekap waar de afvoer van warme en vochtige lucht beter is geregeld.
    Ik zal daar in de komende dagen iets over schrijven.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hi Bert,
    Racekappen zonder verstelbaar vizier leveren bij hoge prestaties vaak onvoldoende verse lucht op. Met een verstelbaar vizier kan je meer dan voldoende verse lucht toelaten. Kost dan wel een kilometer per uur, maar 'verstikken' en oververhitten onder een vrijwel dichte kap kost al gauw 5 tot 6 km/u. Ervaringsgegevens zijn daar voldoende van.
    Bij normale toersnelheden is het onder de kap, zeker met dit weer, heel comfortabel.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen