Vanavond wissel ik de Perfect Moiree 54 achter voor mijn favoriete Schwalbe Super Moto. Dat gaat niet helemaal naar wens.
De Super Moto wil niet centreren en ik verhoog de druk naar 5,5 bar. Even later vindt er een knalharde explosie plaats. Mijn oren fluiten en suizen, dat ziet er niet goed uit. De Joe's elite racer sealant druipt overal uit de wielkast op de garagevloer. Tot mijn grote verrassing komt er een stuk gestolde sealant uit de band. Het is net een klompje koraal.
Dit betekent het einde aan het gebruik van Joe's elite racer sealant. Als het al werkt, ik heb dat niet eenduidig kunnen vaststellen, wordt het in elk geval een grote smeerboel. Ook verdenk ik de sealant ervan de binnenband als het ware op te lossen. In elk geval wordt de band minder sterk.
Het wieldoekje aan de derailleurkant hangt erbij als een vod. De glasvezel hoepel is door de explosie in vier stukken gebroken. Ook het derailleurbakje is over één schroefkop afgescheurd. Lekker allemaal.
Gelukkig heb ik een reserve stuk glasvezel hoepel en kan de maat 168,5 cm weer maken. Het derailleurbakje, ik moet wel wennen aan de geheel carbon uitvoering, kan ik met een ringetje onder de schroefkop weer vastzetten.
Mijn laatste Super Moto, een eerder gebruikt exemplaar, laat zich vervolgens makkelijk monteren.
De loshangende armsteunen, voor het eerst door Velomobiel.nl geleverd en gemonteerd, zijn niet handig. De Ibiliet schuimblokjes blijven niet goed onder mijn elleboog zitten. Met behulp van een stukje haaks omgezette Lexan zet ik de steuntjes met klittenband vast aan de body van de Quest.
Ik bespeur dat de draaicirkel met de GoCycle, vooral naar rechts, groter is geworden dan bij Quest 404. De uitsparingen voor de banden kunnen enig 'gedremel' wel gebruiken. Met een schuurpapiertje de hoeken mooi afronden voorkomt dat de banden te veel slijten.
Voor de liefhebbers van een super lichte Quest lijkt het bericht dat Velomobiel.nl vooralsnog geen nieuwe super lichte carbon Questen zal leveren, een teleurstelling. Eerst zal door Jan van Steeg en mij ervaring worden opgedaan met deze fietsen.
Mogelijk kan wel de top van de Quest in de 'dambord' variant worden gemaakt.
Hoi Wim,
BeantwoordenVerwijderenIk heb nog een andere bedenking bij het spul.
Als het waar is dat het iedere keer bijgevuld moet worden, zelfs als er geen lekken zijn, betekent dit dat er steeds een deel spontaan al uithardt.
Dat kan onmogelijk goed zijn voor het gewicht en de rolweerstand...
Mvg Mick
Hi Mick,
BeantwoordenVerwijderen50 tot 75 gram initieel en evt. later wat bijvullen geeft geen grote effecten op de rolweerstand. Bij mij werkt het voor geen meter. Mogelijk komt dit door de heel dunne binnenbanden. Veel latex kan daar ook niet aan hechten.
In elk geval, finito voor dit spul.
Groeten,
Wim
Zo Wim dat moet een flinke knal geweest zijn als je ziet wat er stuk is gegaan.
BeantwoordenVerwijderenDe Kojak's rijden weer heerlijk.
Groet Jan.
Ja Jan,
BeantwoordenVerwijderenEn het suist nog steeds een beetje in mijn hoofd. Zelfs de lichte hoofdpijn die gisteravond na de klap ontstond, is er nog.
Vandaag maar even kijken hoe het gaat.
Groeten,
Wim
Hoi Wim,
BeantwoordenVerwijderenJij hebt wat met ploffende banden in de garage.
Ik kan het gesuis nog steeds horen als ik nog terug denk aan de keer dat ik er naast stond.
Dat is niet echt goed voor je oren.
Misschien handig om gehoorbescherming te dragen bij het oppompen van je banden in de garage.
Gr
Rob
Ha Wim,
BeantwoordenVerwijderenDat zijn geen grappen; exploderende banden geven een enorm harde knal weet ik uit ervaring.
Wat betreft dat fraai gevormde stukje koraal:ik neem aan dat het geen hard maar gewoon een latexveerkrachtig brokje is?
Mij komen zulke brokken totaal onbekend voor. Ik ben wel razend benieuwd wat bij jou de oorzaak is geweest van dat brok.
Dan over de werking van het spul. Je noemt de dunne binnenbanden als mogelijke oorzaak. Die wil ik zeker niet uitsluiten omdat ik de standaard binnenbanden gebruik en echt het overgrote deel van de normale lekken effectief gedicht krijg. Als ik vreemde lekken zoals ene lek aan de veltkant onbenullig grote lekken als gevolg van finaal doorgesleten buitenband, niet gedichte lekken doordat ik te weinig vloeistof in de band had, dan kan ik zeggen dat 90% effectief gedicht is en de overige 10% pas bij 2 bar dicht ging (maar dus nog wel rijdbaar)
Ik ben dus tot dusver nog altijd dik tevreden met het spul.
Wat zie ik trouwens voor zwarte banden lopen in de lengte richting op de racekap? Heb je de racekappen vouwbaar gemaakt?
Groet,
Wilfred -wil op zich best graag een tourkap maar heeft er momenteel het geld niet voor-
Hoi Wim,
BeantwoordenVerwijderenIk heb afgelopen winter met Furious Fred met dunne biba met daarin Joe's gereden.
Mij beviel het wel, zeker 4 gaatjes werden afdoende gedicht. het 5e gat was te groot en ja dan wordt het wel een knoeiboel.
Groet, Richard
Hi Rob,
BeantwoordenVerwijderenDat krijg je als je langs het randje gaat, soms val je erover.
Groeten,
Wim
Hi Wilfred,
BeantwoordenVerwijderenHet is inderdaad een flexibel stukje latex. Wel bedenk ik me nu dat dit spul al langer dan een half jaar ongebruikt in de band zit. Voor de winter heb ik de Super Moto met binnenband erin weggezet om met de PM54 te rijden. Ook bedenk ik me nu dat het dan mogelijk zelfs geen Joe's is geweest, maar Stan's.
Blijft alleen denk ik de dikte van de binnenband over.
Als er maar een vliesdun binnenbandje is, is er ook weinig vlees om de latex aan te laten hechten.
De zwarte banden over de witte racekap zijn tijdens het spuiten afgeplakt geweest. Je ziet nu een mooie rand carbon precies vanaf de spiegels naar achter lopen.
Deze kap is een geïntegreerde racekap die niet opgevouwen kan worden.
Groeten,
Wim
Dag Wim
BeantwoordenVerwijderenHeb jij de nieuwe quest hetzelfde laten afmonteren als de 404?
Hgr Peter
Hi Peter,
BeantwoordenVerwijderenPrecies hetzelfde. Mocht je zelf een Quest of Strada in bestelling hebben, realiseer je dan wel dat Velomobiel.nl het niet in alles met me eens is.
Een 'Wim Schermer' Quest is een zeer goed uitgeruste Quest, maar hoeft niet voor iedereen optimaal te zijn.
Groeten,
Wim
Ik hou de 26" PM54 altijd op 5 bar, zowel op smalle als brede velgen. Ik denk dat de velg het wel tot 8 bar uithoudt. Eerder hebben we op een smalle velg een Durano die maximaal 6,5 bar mocht hebben tot 10 bar getest. Deze band is met 35 mm wel smaller, maar ook dat ging zonder probleem voor de velg.
BeantwoordenVerwijderenGroeten,
Wim