woensdag 30 maart 2011

Gedeelde kettingwielas weer gemonteerd

Vanmiddag monteer ik de gedeelde kettingwielas weer. Dit onderdeel vangt twee vliegen in één klap. Straks zal blijken dat het drie vliegen in één keer weet te vangen. Het kettingwiel kan er van bovenaf in enkele seconden uitgehaald worden en het kettingwiel kan ruim een centimeter heen en weer schuiven over de as. Het kettingwiel gaat dus automatisch precies recht in de kettinglijn lopen.
Dat gaat niet zonder meer. Standaard levert Velomobiel.nl een volledig opgesloten kettingwiel. Over het asje zit een aluminium busje van 15,5 mm dat het kettingwiel fixeert en de ketting, zeker op het grootste voorblad, van achter gezien naar links dwingt. Dit busje kan niet straffeloos worden verwijderd. Het kettingwiel loopt dan vast tegen de aan de zijkant oplopende bodem van de tunnel. Theo van Velomobiel.nl heeft dit aan den lijve ondervonden en toonde mij een afgesleten flens van een kettingwiel van zijn fiets. Dit is er overigens wel het bewijs van dat de ideaal rechte kettinglijn meer naar rechts loopt, gezien van achter. En reken maar dat een aanlopend kettingwiel zwaar trapt :).
Het vastlopen van het kettingwiel bij verwijderd vulbusje wordt in de hand gewerkt doordat de kettingwielen groter zijn geworden. Eerder waren de kettingwieltjes 64 mm in diameter, de huidige kettingwieltjes met de spaken, zijn 68 mm. Daarom slijp ik het nieuwe kettingwiel aan één kant af tot 64 mm. Het passen is een eitje en ik kan heel snel vaststellen dat het kettingwiel nu vrij loopt, zelfs tot op 5 mm van de opstaande kant van de tunnel.

Uit ervaring weet ik al jaren dat een knik in de kettinglijn bijna altijd garantie is op herrie door het kettingwiel. De schalmen tikken tegen de binnenkant van de flens van het kettingwiel en de herrie is daar. Heb ik nu ook die derde vlieg in één klap gevangen? Jazeker! Het tikkende geluid dat ook in Dronten werd geconstateerd, in frequentie variërend met de versnelling, is nu weg. Quest 484 is weer net als de 404, muisstil.

NB d.d. 4-4-2011. Bovenstaande posting is natuurlijk niet aan Velomobiel.nl voorbij gegaan. Vandaag laat Ymte me weten dat zij vanaf nu het opsluitbusje op het kettingwielasje zullen afdraaien waardoor het kettingwiel kan schuiven. Ook zullen ze de flens van het kettingwiel afdraaien tot 64 mm om de beweging van het kettingwiel mogelijk te maken. Ymte besluit zijn mailtje met 'Bedankt voor het meedenken'. Prima zo.

14 opmerkingen:

  1. Volgens mij wordt je elke keer sneller in het muisstil krijgen van een quest. Dit is wel erg snel :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hi Reinout,
    Met een gedeelde kettingwielas kun je razendsnel veranderingen in het kettingwiel uitvoeren. En ik weet na 6 Questen inmiddels ook wel waar ik naar moet kijken :)
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Wim,
    Bij mijn fiets veroorzaakt dat kettingwiel denk ik ook nogal wat herrie kan ik dit ook op een oudere fiets toepassen?
    Op mijn kettingwiel zitten dus geen tanden meer, maar volgens Theo kon het nog wel een kettingleven mee.

    Gr.Willem

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hi Willem,
    Jij hebt vrijwel zeker een kettingwiel waarom ooit een rubber O-ring heeft gezeten. Die O-ring is kapot gegaan en je ketting vreet zich langzaam in je kettingwiel. Dat kan inderdaad heel lang goed gaan, maar ten koste van lawaai. Bij Velomobiel.nl vinden ze dat acceptabel, ik niet :).
    Je kunt het oplossen door een nieuw kettingwiel te kopen en daar de rechterflens af te slijpen/draaien tot 64 mm.
    Dan moet je het opvulbusje door midden zagen en weer op de as zetten. Het kettingwiel kan dan over de as schuiven en het geheel wordt dan stil.
    Een deelbaar kettingwielasje is handig, maar kost wel 100 euro.

    Wil je de fiets echt stil maken, dan moet je ook het kettingbuisje over de trekkende ketting vervangen door een hoeklijntje.
    Als laatste moet je kijken of de retourketting netjes recht in de tromp van de onderste kettingbuis verdwijnt. Als dit niet zo is en de ketting tegen het begin van de tromp aanloopt, dan moet je dit ook corrigeren.
    Als je deze drie dingen hebt gedaan moet je een fluisterstille fiets hebben waar uitsluitend de banden en het windgeruis te horen zijn.
    Wil je dat ik er een keer naar kijk, dan ben je welkom.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  5. heb je inmiddels al drie mensen voor die kettingwielas?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hi Marcel,
    Inderdaad, ik ga er een aantal bestellen.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  7. mooi mooi,
    ik heb nu gewoon de standaard ketingrol in de fiets, die kunnen in die deelbare as?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Als het de kettingrol met de spaken is, dan niet. Dan moet de rechterflens 2 mm worden afgeslepen. Doe je dit niet dan loopt ie vast tegen de oplopende bodem.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Zo langzamerhand is de tijd rijp voor een VM-tuningservice. 'k Bedoel dit serieus, niet als een melige grap!

    Dat kan verschillende vormen aannemen, en Wim als volbloed ondernemer weet ze vast wel te bedenken!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hi Wijnandt,
    Als ik in extra werk geïnteresseerd zou zijn, zou ik het wel weten. Maar ik fiets toch liever dan dat ik sleutel. Wel vind ik het leuk als collega-fietsers er hun voordeel mee doen.
    Overigens levert het nu al wel sleutelwerk op. Alle kopers van een gedeelde kettingwielashouder hebben zonder uitzondering aan mij gevraagd de houder te monteren.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  11. en dat doet beekie bijdeze ook.... ik heb net een mailtje gehad van ymte, en de vernieuwde versie met spaken zit er in. moet ik er één bestellen zonder spaken?

    groet marcel die zich soms niet echt snugger voeld

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hi Marcel,
    Die zonder spaken kun je waarschijnlijk niet meer krijgen. We slijpen er wel een rand vanaf.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Haa Wim,

    Ook ik ben bezweken voor de verleiding, en bestelde gisteren een gedeelde as. Natuurlijk zou ook ik erg verguld zijn met montage-hulp on site. (m'n fietsie heeft nog prima herinneringen aan de verwarmde garage, maar ook wel een beetje angst voor klappende banden aldaar)
    Bedoeling is wel om dit onderdeel weer mee te verhuizen naar de opvolger, de XS-Quest. Of zouden hier problemen kunnen opduiken?

    Groet van Quesjer

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hi Paulus,
    Ik denk dat de kettingashouder ook in de XS kan. De diepte van de tunnel zal zeker de huidige kettingwielen toelaten. Ook zal de breedte wel ongeveer dezelfde zijn. Het is overigens altijd mogelijk om een variatie aan te brengen in de lengte van het asje.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen