zondag 1 mei 2011

Spezi 2011

Ik wil wel een keer naar de Spezi, een grote beurs in Germersheim Duitsland. Op deze beurs is letterlijk alles te vinden voor fietsers die niet met een standaard bukker rijden. Het is wel 1100 km heen en terug. Dat zou eigenlijk in twee dagen moeten, maar een nacht overblijven trekt me niet aan. Daarom maken we er maar een dagtocht van.
Jan Geel staat om 7.00 uur op de vaste wal als ik over kom roeien. Samen gaan we in de Audi op weg. Na 4,5 uur comfortabel toeren in de S6 zijn we in Germersheim in de Stadthalle.
Het is echt een feest om hier een aantal uren rond te kijken. Het barst van de zelf geknutselde fietsen en onderdelen hiervoor. De bouwers maken op straat hun rondjes. Er is zelfs een tot zeilboot omgetoverde Leiba present. Er zijn ook veel velomobielen. Jan en ik komen tot de conclusie dat de produkten uit Dronten wel erg verfijnd zijn. Verschillende velomobielen, meestal trikes met een kunststof omhulsel, zijn niet eens waterdicht.
De racekap staat netjes tentoongesteld. Met dank aan Flevobike die de kap heeft meegenomen en zelfs 200 kleurenfolders voor mij heeft geprint. We zien buiten een Quest staan met een fraaie racekap. Daar past alleen een wel heel klein mannetje onder. Ook zijn luchttoevoer en het voorkomen van beslaan van de ruit in onze ogen niet goed opgelost.
Daniel Fenn is uiteraard aanwezig met zijn nieuwe Go-One creaties. Licht, sterk en snel. Niet zo geschikt om mee te toeren, te spartaans geveerd en ook wel stevig aan de prijs.
We spreken Ymte, Allert en Eva van Velomobiel.nl. Ymte is komen fietsen en gaat om 16.00 uur weer richting Nederland.
Om half vijf hebben we alles wel zo'n beetje gezien en koersen noordwaarts. Veel stukken autobahn mag er maar 130 km/u worden gereden. De laatste 60 km naar de grens mag de Audi even echt aan het werk. Tot 200 km/u blijft het rustig in de auto en hoef je je stem niet te verheffen om elkaar te verstaan. Bij 230 km/u wordt de motor wat hoorbaar. Ook komen voorliggers wel erg snel dichterbij. Dat is dan ook niet lang vol te houden. Na weer 4,5 uur, inclusief een onderbreking voor wat eten, zijn we weer op De Woude.
Prachtige dag.

5 opmerkingen:

  1. 'k Was even verbaasd je te zien. Leuk dat langs kwam.
    Mijn max was 'slechts' 76km/u ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Die franse racekap zal wel wat praktische issues hebben, maar is wel heel erg mooi (vind ik).

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hi Pieter Jan,
    Inderdaad heel mooi en ook snel maar.....
    Er zijn zoveel bezwaren dat het alleen maar mooi is.
    1. Onvoldoende breedte om je hoofd te draaien
    2. Geen mogelijkheid een helm te dragen
    3. Onvoldoende en niet variabele luchttoevoer
    4. Onvoldoende afvoer warme vochtige lucht
    5. Grote kans op beslaan (geen deflector)
    6. Bij regen en avond slecht zicht door vast vizier
    Al deze bezwaren maken deze kap alleen maar onder bepaalde omstandigheden nuttig.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wim,

    1. Ligt natuurlijk wel aan de grootte van je hoofd en hoe hoog je in de fiets zit
    2. Vind ik geen probleem
    3, 4, 5. Zou je eerst moeten testen om daar zeker van te zijn (maar jij hebt natuurlijk al wat meer inzicht in die hoek)
    6. Is inderdaad een probleem

    Jammer dat de betreffende meneer er op zijn website geen informatie over heeft staan. Ik blijf het een interessant ontwerp vinden

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hi Pieter Jan,
    Jij zegt dat een helm voor jou geen probleem is, maar voor wedstrijden is een helm, ook onder een racekap, verplicht.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen