donderdag 30 juni 2011

Enkhuizen - Dronten in 1 uur 5 minuten

Vanmiddag om twee uur haalt René van den Berg zijn keurig door Jan Reus gerepareerde Quest op in Hoorn. Daarna wordt de fiets in Dronten afgeleverd waar deze wordt klaar gemaakt voor een nieuwe eigenaar. Ik rij mee om nieuwe kettingtandwielashouders bij Alligt op te halen. Ook lever ik enkele sets Bebop pedalen af bij Jos H. van Velomobiel.nl.
Kees rijdt mee tot aan Enkhuizen. Hij gaat niet mee naar Dronten omdat hij zich wel realiseert dat René en Wim er een racepartij van gaan maken. Kees vertrekt iets eerder uit Hoorn en zet er blijkbaar flink de sokken in. Ondanks dat René en ik rond 45 km/u rijden komt Kees pas vlak voor Enkhuizen in beeld. Kees keert om en wij rijden de dijk op.
Dan gaat het los. Ik rij voorop en maak flink snelheid. Dat gaat ook makkelijk met Bft 5 achter. Op het betonnen fietspad na het aquaduct vliegt de snelheid omhoog tot tegen de 70 km/u. René tikt zelfs even 71 km/u aan, een snelheid die hij met deze Quest nog niet eerder haalde. Over de dijk rijden we naar de andere kant van het water. Ik hou de snelheid continue tussen 60 en 62 km/u. René komt niet langszij dus het gaat kennelijk hard genoeg :). Pas als we de sluizen van Lelystad in zicht hebben verlagen we de snelheid tot 55 km/u. De wind plukt dan inmiddels stevig aan de Quest.
In Dronten lees ik een gemiddelde snelheid vanaf De Woude af van 40,2 km/u, nog sneller dan de al vlotte rit twee weken geleden.
René meldt dat we van Enkhuizen naar Dronten maar 1 uur en 5 minuten hebben gereden.

In Dronten levert René zijn fiets in en geeft aan Jos wat instructies voor de bouw van zijn nieuwe carbon Quest. Ik praat met Allert over nieuwe ontwikkelingen die de snelheid van de Quest nog eens zo'n 5 km/u omhoog zullen kunnen brengen. Velomobiel.nl zal deze uitbreiding van de Quest zelf ontwikkelen en daaraan beginnen als de kleine Quest in productie is. Vraag me niet wat dit gaat inhouden, er zal radiostilte zijn :).

René gaat met openbaar vervoer naar huis, ik ga alleen de thuisreis maken. Dat gaat een stukje rustiger dan op de heenreis.
Ik maak nog een paar foto's aan het eind van de dijk. Deze snelle rit hebben we beiden gemaakt met de racekap op. René met de geïntegreerde kap, ik met de nieuwe geheel carbon toerkap. Deze kap bestaat uit drie delen, waarvan het liggende deel nu ook van carbon is. In de komende dagen zal ik enkele foto's van de onderdelen hier publiceren.

3 opmerkingen:

  1. Dag Wim, had al met Jan contact gehad over het proefrijden met deze kap, die al heel lang en hoog op myn verlanglijst staat maar jij was weer sneller :) Op de fotos lijkt de binnen-windgeleider er niet op te staan of lijkt dit maar zo? Groet cees

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Wim, die gedeelde kap ziet er ook prachtig uit

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hi Cees,
    De windgeleider of deflector staat er inderdaad niet op. Is in de zomer ook niet hard nodig.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen