Vanmiddag komt Kees van Hattem langs. Kees meldt dat het lelijk hard waait. Toch wil ik graag even naar Hoorn om samen met Jan Reus de wielkappen voor CycleVision pas te maken. Mijn fiets ligt vol met 5 wielkappen en de normale schuimkap kan er niet meer bij.
Dan maar een racekap erop om bij de soms stevige buien lekker droog te zitten.
Buiten gekomen zuchten de bomen onder windkracht 6 met uitschieters tot Bft 7. Op de hoge slingerdijk naar Driehuizen neemt de wind de Quest keihard bij zijn kladden. Kees rijdt voor me met 36 km/u maar zonder te trappen wil mijn fiets nog harder. Als het 40 km/u gaat en de Quest het linker wiel dreigt op te tillen, rem ik hard af. De wind blijft aan de Quest rukken en steeds versnelt de fiets weer. Het benauwt me behoorlijk en ik laat Kees maar vooruit rijden. De combinatie van een super lichte Quest met racekap boven op een dijk met vlagen van zeker Bft 7 is niet ideaal.
Kees slaat al snel af richting Stompetoren. Met behoedzaam sturen bereik ik Hoorn zonder brokken.
Jan laat me eerst een nieuwe modificatie aan de toerkap zien. Dit is een neopreen randje om de bovenkant van de hoed. Hiermee moet regenwater makkelijker naar achter worden geleid.
Dan de wielkappen. Jan van Steeg heeft een setje voor me gemaakt. Eerst proberen we het achterwiel van een kap te voorzien. Dat lukt niet met de Super Moto. Deze band is veel te dik omdat Jan de wielkap heeft ontworpen voor een smallere Furious Fred. Ik moet dus besluiten voor een Furius Fred of de Super Moto zijn Lexan omlijsting van vorig jaar weer aanmeten. Ik denk dat ik dat ga doen.
De kappen voor de voorwielen passen redelijk goed, al lopen ze in de bocht wel licht aan. Wordt waarschijnlijk veroorzaakt doordat de GoCycle om brede velgen ligt en daardoor breder is dan de GoCycle om Jan's smallere velgen.
De passing is uiteindelijk prima en met een smal plakbandje zit de wielkap uitstekend vast.
Werkt het ook? Reken maar. Het waait nog immer hard en ik ga nu tegen wind naar De Woude terug. De Quest wil makkelijk vooruit maar wordt ook flink heen en weer geschud. In de Mijzenpolder fiets ik 43 km/u met hartslag 126. Er waait een kleine 6 Bft waardoor ik inclusief mijn eigen snelheid tegen een wind van Bft 9 in rij. Ik ben blij dat ik heelhuids weer thuis ben..
Die wielkappen zie er prima uit, dit gaat goed werken, nu nog een gemakkelijk te verwijderen versie ivm. lekrijden.
BeantwoordenVerwijderenHeb vanochtend en van middag ook gereden, geen probleem met de "zware" Quest zonder aero-voorzieningen #lol alleen bij snelle bochten oppassen, beetje tempo eraf.
Hoi Wim,
BeantwoordenVerwijderenIk heb de indruk -na je ervaringen met de wind gelezen te hebben- dat een Quest voorzien van race- en wielkappen gevoeliger wordt voor wind.
Zelf heb ik als "veilige grens" steeds windkracht 8 aangehouden, windstoten niet meegerekend natuurlijk. Ik ervaar windkracht 7 als oncomfortabel en rijdt dan dus op mijn qui vive. Ben zelf plm. 70 kilo plus 35 kilo Quest en wat gereedschap en banden. Dat is zeg 110 kilo. Nu lees ik al problemen bij windkracht 6. En ik verwacht dat je minimaal hetzelfde zal wegen, de fiets wat minder, en jij wat meer ;-).
Hi Willem,
BeantwoordenVerwijderenDe lichte Quest met de racekap is veel gevoeliger voor harde zijwind. Illustreert ook wel het feit dat Kees moet trappen om 36 km/u te rijden en ik hem zonder trappen met 40 km/u inhaal.
De wielkappen gaan we in het najaar ontwikkelen met de bedoeling dat ze door middel van magneten onder de fiets zijn te bevestigen.
Groeten,
Wim
Hi Paulus,
BeantwoordenVerwijderenSteady windkracht 6 is geen probleem. Wel de vlagen van Bft 7 en hoger. Dan rijden wij hier op hoge dijken
waar de wind over vele kilometers vrij komt aanwaaien.
Feit is dat de racekap en de wielkappen het zijdelingse oppervlak vergroten. Vooral de racekap op het hoogste punt kan een negatief effect hebben op de stabiliteit.
Een belangrijk punt is ook dat aero-dynamische voorzieningen de snelheid sterk verhogen. Dat levert veel eerder gevaar voor omslaan op.
Groeten,
Wim
Hoi Wim
BeantwoordenVerwijderenWat een fantastische spullen en wat een vakmensen om je heen !
Ik heb wel een opmerking.
De foto's bekijkend,zie ik dat er polyester bewerkt wordt zonder ademhalings bescherming.
In mijn directe omgeving ken ik mensen die door deze manier van werken de hoogste prijs hebben betaald.
Bedankt voor je fantastische blog, ik kan niet meer zonder !!
Hi Bram,
BeantwoordenVerwijderenJe hebt gelijk dat er geen adembescherming wordt toegepast. Wat je evenwel niet ziet is dat we in een ruimte werken waar een zware compressor een sterke overdruk aan één zijde van de ruimte creëert. In de andere overliggende muur vindt continue stofafzuiging plaats.
In andere ruimten waar deze uitstekend werkende afzuiging niet aanwezig is wordt wel degelijk met professionele gezichtsmaskers gewerkt.
Groeten,
Wim
Hoi Wim,
BeantwoordenVerwijderenZie ik het goed dat de wiel kappen aan de binnenzijde niet helemaal het wielgat afsluiten?
Het lijkt mij dat daardoor de aërodynamica ook weer verstoord wordt.
Gr
Rob
ps geef Jan niet te veel andere dingen te doen.
Anders komt mijn racekap nooit af :-)
Hi Rob,
BeantwoordenVerwijderenDe huidige wielkappen zijn nog prototypen. De 'gaten' moeten nog met Lexan worden gedicht. De uiteindelijke versies krijgen afsluitende flenzen en zullen met magneten worden vastgezet.
Het gaat goed met je kap. Hij is op het spuiten na klaar.
Groeten,
Wim