woensdag 27 juli 2011

Bandentest 20" tire review

Vanmorgen spreken Kees van Hattem, Jan Geel en ik af op de Westdijk bij het Noord-Hollands kanaal. Daar is mooi asfalt, zie de detailfoto, en lange vlakke stukken. Ik laad de auto letterlijk tot het dak vol met de Velomobiel.nl meetwagen en plateau, banden, tafel en meetspullen. Het waait Bft 2 soms iets minder en met de oostelijke wind staat deze dwars op de testrichting. De temperatuur is rond 21 graden C.
Het testplateau zetten we nauwkeurig op 10 cm hoogte om al te lange uitrolafstanden te voorkomen. Ter bescherming van onszelf en andere weggebruikers, staat de auto op de weg. Iedereen die ons passeert moet dat op ruime afstand van ons meetplateau doen. Met iedere band zijn bij verschillende drukken minimaal twee runs gemaakt. Als de runs teveel verschilden, dit komt uitsluitend door de wind, wordt er minimaal nog één soms twee runs gemaakt. De runs die teveel verschilden, zowel qua hoge als lage afstand, worden weggelaten. De twee overblijvende runs worden gemiddeld. Dat zie je in het hieronder staande staatje.

Vandaag zijn de volgende banden aan de beurt:
- Schwalbe Tryker
- GoCycle
- F-Lite
- Greenspeed Duro
- Schwalbe Kojak
- Schwalbe Durano
- Panaracer Minits


Per band eerst een korte beschrijving.

Schwalbe Tryker
Deze band is bedoeld als een snelle allround band voor velomobielen en trikes. De specificaties daarvoor heb ik opgesteld en aan Schwalbe ter beschikking gesteld. De band wijkt helaas nogal af van de specificaties en dat heeft consequenties. Vast staat wel dat de band er mooi uit ziet, prima stuurt, een redelijk kleine draaicirkel heeft en uitstekend remt. Het comfort is beperkt en de snelheid is dat in vergelijking met de hartslagmethode met de GoCycle ook. Hoe de band zich in een rolproef manifesteert zie je in de tabel. De band legt met de hand goed om en centreert goed.

GoCycle
Dit is inmiddels een oude bekende die een heel goede reputatie heeft verworven, vooral m.b.t. comfort en snelheid. De band is met 280 gram heel licht en legt heel makkelijk om, eigenlijk te makkelijk. De band wil alleen goed centreren als je dit met de hand corrigeert als er nog maar heel weinig lucht in de band zit. De band heeft duidelijk zichtbaar in de wangen een radiale structuur. De band is hoog en 52 mm breed. Dit heeft uiteraard gevolgen voor de draaicirkel die ruim 2 meter groter is dan van bijv. een Kojak. De band is behoorlijk lekbestendig tot 2/3 van de levensduur. Die is met 6000 tot 7000 km prima. De band is alleen te koop bij GoCycle zelf voor ongeveer 33 euro. Verzending is gratis.

F-Lite
Veel fietsers vinden bestellen van de GoCycle banden in Engeland veel gedoe. Flevobike heeft het initiatief genomen om de GoCycle onder de eigen naam F-lite te laten maken en in Nederland op de markt te brengen. De band ziet er tot in details uit als de GoCycle. Wel is de band met 305 gram precies 25 gram zwaarder. Omleggen gaat op precies dezelfde manier en ook de F-Lite is wat te ruim om de velg. De band is verkrijgbaar bij de Velomobielgarage Noord-Holland en Velomobiel.nl. De adviesprijs is € 34,50.

Greenspeed Duro
De Duro is een zware solide band die maar liefst 680 gram weegt. De band is bedoeld voor zware tandems en trikes. Ik steek mijn handen in het vuur dat dit inderdaad prima zal gaan. De band is gemaakt op basis van een motorfiets karkas en je ziet dat de band grotendeels radiaal van opzet is. De Duro is wel met de hand om de velg te leggen, eraf halen lukt niet. Bandenlichters niet vergeten dus. De band hebben we getest tot 8 bar en is dan 52 mm breed. Of de 25 mm velgen dat lang zullen uithouden is wel de vraag. Tijdens de test gaven ze in ieder geval geen krimp.

Schwalbe Kojak draad
Deze band is al vele jaren op de markt en heeft een mix van gemiddeld goede eigenschappen. Hij loopt redelijk licht, stuurt prima, remt goed en de draaicirkel wordt niet beperkt. Wel is bekend dat de zachte compound een ware steentjes magneet is. Vooral als de band voorbij de helft van zijn levensduur is, zijn bij nat weer de lekke banden niet van de lucht. De levensduur is, mede door de zachte compound, met 3000 tot 4500 km, beperkt. De band legt makkelijk om, maar moet wel even geholpen worden om goed te centreren.

Schwalbe Durano
Na de Stelvio is de Durano door Schwalbe uitgebracht. De levensduur is met 8000 tot 10000 km heel lang. De band legt makkelijk om, centreert heel mooi en is behoorlijk snel. De wegligging is door het kleine contactvlak met het wegdek, beperkt. De Durano heeft de kleinst mogelijk draaicirkel maar is niet heel comfortabel en wil graag in een richel of tramrail wegzakken. Dat levert soms schade op.

Panaracer Minits
De Minits zou een snelle band moeten zijn. Op het Duitse Velomobilforum wordt daar anders over gedacht. We hebben de band dus waarom niet even meetesten. Het is een heel compact vouwbandje dat makkelijk omlegt en er mooi uitziet. Dat dat niks met de snelheid te maken heeft zal straks blijken.

Binnenbanden
Op de 25 mm velgen zijn alle banden voorzien van Schwalbe SV7C binnenbanden, m.u.v. de Kojak. De Kojak, Durano en Minits zijn op de 19 mm velgen met Schwalbe SV6a banden getest. Er is geen gebruik gemaakt van talkpoeder en de banden zijn zonder montagevloeistof gemonteerd. De pomp is een SKS Rennkompressor waarvan de nauwkeurigheid binnen 0,1 bar is vastgesteld.

We hebben 25 mm en 19 mm wielen mee, o.m. om met name bij de Kojak te verifiëren of er op normaal wegdek verschillen in snelheid zijn. Kees had onze proeven op zijn weblog aangekondigd. Naast talloze onbekende fietsers kwamen ook Martin Merkelbag en de Muis langs. Kees beschrijft zijn jaloezie als de Muis even lief is voor Wim.

Resultaten en conclusies

Schwalbe Tryker
Mijn eerdere conclusie dat de Tryker niet de snelheid haalt die ik er van verwachtte wordt met de rolproeven van vandaag bevestigd. Met uitzondering van de Minits is de Tryker de traagste band in de test vandaag. De veel smallere Kojak is zelfs zo'n 10% sneller dan de Tryker. Waarvoor Schwalbe deze band bedoelt is mij een raadsel. Niet voor mij in elk geval.

GoCycle
De GoCycle maakt zijn reputatie weer waar. Al bij lage druk loopt de band licht en comfortabel. Voor wedstrijden kan de band tot een kleine 6 bar worden opgepompt. Voor toeren is 4,5 bar heerlijk. Niet zachter dan 4 bar, daaronder gaat de band in snelle bochten licht dweilen.

F-Lite
De eerste run jaagt Kees van Velomobielgarage Noor-Holland de stuipen op het lijf. Hij komt lang niet zo ver als de GoCycle. Zou de F-Lite dan toch een andere band zijn? Een van de wielen blijkt niet goed in de meetwagen te zitten. Kees slaakt een zucht van verlichting en hoeft de toorn van vrouwlief Marian niet te vrezen. De F-lite haalt globaal de afstanden van de GoCycle. De kleine verschillen die er zijn worden veroorzaakt doordat de F-Lites alle drie nieuw zijn en van de drie GoCycles er maar één nieuw was en de andere twee al 2000 km hebben gereden. Deels versleten banden lopen aantoonbaar lichter dan nieuwe banden.

Greenspeed Duro
De band blijkt lichter te lopen dan iedereen tevoren zou verwachten. Op 8 bar, de band ziet er dan imposant en breed uit, loopt de band zelfs lichter dan welke band ook. 8 bar is evenwel voor de gemiddelde velg te veel van het goede. De Duro mag tot maximaal 7 bar worden opgepompt.

Schwalbe Kojak draad
De Kojak overtuigt nog steeds. De band is behoorlijk snel, duidelijk sneller dan de bredere nieuwe broer de Tryker.
Tijdens de tests binnen bleek er vrijwel geen verschil in rolweerstand tussen de 25 mm en 19 mm velgen. Ook buiten blijkt dat er nauwelijks verschil is in rolweerstand tussen de 25 en 19 mm velgen. Het voordeel van brede velgen, ik bewees dat eerder, is pas vanaf 40 mm brede banden 10% of meer. De Kojak heeft even boven 6 bar zijn maximum snelheid bereikt. Weliswaar loopt ie bij 7 bar nog een fractie lichter, maar bij 8 bar levert het verder niks op. Daniel Fenn van de Evo's racet met Kojaks op 11 bar. Dan zou ie heel snel zijn. Nou, vergeet het maar. Op 10 bar loopt de band zelfs minder licht dan op 8 bar. Ook de 19 mm velg vindt het niet prettig.

Schwalbe Durano
Blijkt wederom behoorlijk snel te zijn. Ook de Durano's lopen niet veel lichter naar mate je ze harder oppompt. Voor racen op een heel gladde baan met veel bochten is dit een goede band.

Panaracer Minits
Dit mooie Japanse bandje loopt heel matig. Op 10 bar even snel als de Kojak op 5 bar, dat zijn geen waarden om trots op te zijn.

Wegdek
Het wegdek is in hoge mate bepalend voor de rolweerstand. Op het wegdek waarop we vandaag hebben getest, een mooi asfalt met diep ingewalsd grit, zijn smalle harde banden in het voordeel. Op een ruw wegdek, stenen, tegels, om over kinderkopjes maar te zwijgen, zijn de bredere banden in het voordeel. In de toekomst kunnen we met de pendel bandentester al deze wegdekken snel na elkaar voor een test gebruiken.

Een woord van dank aan Kees en Jan. Inmiddels zijn we zo op elkaar ingespeeld dat we alle banden, per band op meestal drie, soms op vier verschillende drukken en steeds met minimaal twee runs per druk, in 4 uur hebben getest.
Ook een woord van dank aan Hans van Vugt van Elan. Hans stelde de Greenspeed Duro, de Panaracer Minits en de Schwalbe Tryker ter beschikking.

30 opmerkingen:

  1. Hee mannen dat is goed werk en ik weet de opvolger van de kojaks dus al: voor de f-lites en achter de Geax
    tattoo

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Alwin Visker27/7/11 22:29

    Wat me opvalt is dat het verschil tussen een 19 en 25 mm velg bij de Kojak niet noemenswaardig is. Geld dat ook voor de Gocycles?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hi Alwin,
    Nee, zeker niet. De GoCycles profiteren sterk van de brede velg. De rolweerstand van brede banden wordt zeer sterk verlaagd met brede velgen. Het kan wel tussen 15 en 20% schelen.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooie test! Mooi represenatief wegdek en betrouwbaar met zo'n houten verhoging. Vreemd alleen dat de kojak zo kort mee zou gaan, mijn ervaring is dat ze langer meegaan dan durano's (zo'n 7000km) en ook beter en lichter lopen, vooral op grof wegdek.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat trouwens nog voor een hogere druk kan pleiten is dat je als je in een velomobiel flink in de bocht gaat, alle druk naar 1 wiel komt. Dus 2x zoveel belasting dan tijdens het meten. Normaal niet zo belangrijk maar wel op een bochtig raceparcours als Flevonice.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Als ik het goed bijgehouden heb:

    - Schwalbe Tryker: 41 mm breed
    - GoCycle: 52 mm breed
    - F-Lite: 52 mm breed
    - Greenspeed Duro: 52 mm breed
    - Schwalbe Kojak: 35 mm breed
    - Schwalbe Durano: 28 mm smal
    - Panaracer Minits: ? mm (maar is verder totaal irrelevant).

    Voor een niet heel beperkte stuuruitslag en Mango's staan er dus twee kandidaten in het lijstje: Durano en Kojak.

    Ik heb van Kees van Malssen begrepen dat hij (na al die jaren) onlangs een woon-werk record heeft gezet met Marathon Racers. Als die een iets hardere compound heeft dan de Kojak, is dat voor mij een mogelijke kandidaat. Het aantal lekke banden bij regen begint toch vervelend te worden.

    Had jij de marathon racers al een keer onder handen genomen?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Marathon racers hebben een vrijwel even zachte compound als de Kojak. De racers hebben onnodig profiel en soms laat het rubber zomaar los van de band.
    De Kojak doet dat niet en dat heeft mijn voorkeur.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Wim,

    Opnieuw mooi werk waarvoor mijn dank. De Gocycle is dé ideale band, zeker als je een Strada hebt.
    Hij is snel, weegt niks,zeer lekbestendig (nog 0 keer lek na 4000 km) en je houdt comfort tov de smalle racebandjes op 10 bar.
    Nog één opmerking: ik koop de bandjes liever bij de GoCycle dealers (ipv direct bij GoCycle); Bike shop Amersfoort, Kok Utrecht of Tromm Amsterdam bijvoorbeeld.

    Groeten,

    Paul Dijs

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hallo Wim,

    Hoe is de Durano op een brede velg? Ik heb begrepen dat deze combi ook gebruikt wordt.

    Groet,
    Herman

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hi Herman,
    Een Durano op een brede velg lijkt mij niet OK.
    Een band moet een ronde cirkel beschrijven om goed te kunnen inveren. Met een Durano een een brede velg gaat dat niet lukken. Je zult er vrijwel zeker langzamer mee rijden.
    De grens voor de brede velg is echt de Kojak 35 mm.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Interesting results compared to your indoor tests. Much closer now. And here I thought that the wider tire(GoCycle) would increase the lead over the thinner(Durano) on more rough surfaces than indoor corridors.

    And all results far better than what you get from the Milan SL values from Dekra.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Mooie test, wel twee opmerkingen.
    Het gewicht van de F-lite zoals jij deze beschrijft klopt niet, of je moet de pech hebben dat je drie zware exemplaren hebt gewogen, en dan nog is 320 meer dan de zwaarste band die ik gewogen heb. Ik heb 20 f-lite banden gewogen waarvan de zwaarste 315 gram woog en de lichtste 280 gram. Gemiddeld (van de 20 door mij gewogen banden) weegt de F-lite 295 gram. De advies verkoop prijs is trouwens € 34,50.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Nog even over brede en smalle velgen. Wat is volgens jou sneller? Durano's of GoCycles op smalle velgen (19 mm)?

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Nuttige info! Bedankt wederom voor de genomen moeite. Het enige wat ik wil opmerken is dat ik het jammer vind dat je je oude liefde, de Vredestein Perfect Moiree 406-47, bent vergeten te testen. ;-)

    Ik was wel benieuwd naar het verschil tussen deze ook goed rollende band en de F-Lite waar ik naar ga overstappen.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hi Budi,
    Wij zijn de Perfect Moiree niet vergeten. Bij de vorige test in december slaagden wij er helaas niet om een Perfect Moiree zonder hobbels om een 25 mm velg te krijgen. En, je kunt dat in de test nalezen, we hebben er alles aan gedaan om dat voor elkaar te krijgen.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hallo Wim,
    Hartelijk dank voor je geweldige blog berichten.
    Heb ik goed begrepen dat de Gocycle niet geschikt om de mango?
    De fiets-box van mijn mango heeft een breedte van 52 cm.
    Sorry voor mijn slechte Google-Nederlands.
    Met vriendelijke groet,
    Horst.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hi Horst,
    Ich denke du bist Deutsch? Leider ist es nicht möglich der GoCycle/F-Lite auf ein Mango zu verwenden. Der GoCycle hat ein Breite von 52 mm und soviel Raum gibt es in der Radkasten von der Mango nicht.
    Gruuss,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Dank voor deze bandentest. Ik kijk uit naar een vergelijking van de Kojak 35 op 19 mm met een Kojak 50 op 25 mm brede velg.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Deze test is niet zo zinvol. Een 35 mm Kojak is een 20" band, een 50 mm Kojak is een 26" band. Die zijn niet vergelijkbaar. De 50 mm Kojak is een prima allround band, maar niet supersnel. Daarvoor moet je naar Furious Fred, Super Moto, Durano of Geax Tattoo gaan. Deze laatste banden, m.u.v. de smallere Durano hebben geen anti-lek voorziening.
    Als je op de labels zoekt, rechts naar beneden scrollen, dan vind je het label 'bandentest'. 26 berichten over tests gedurende 4 jaren.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ook hier vandaag maar eens overgestapt gewaagd naar ander rubber onder de quest. Mijn doel is meer comfort en geen snelheid inleveren ten opzichte van de Durano's die ik tot nu gebruikte.

    Na nog maar 50 km is mijn eerste indruk dat dit wel is geslaagd met voor de F-lites (smalle velg) en achter een Furious Fred (met raceguard). Met de Durano's had ik op met name klinkerwegen het gevoel stil te vallen (over comfort nog maar te zwijgen). Heb het idee dat de F-lites de klinkers nagenoeg glad strijken! De fiets is veel en veel stiller geworden. Op asfalt lever ik in ieder geval geen snelheid in volgens mij. De draaicirkel is even wennen, maar op de routes die ik meestal fiets verwacht ik geen problemen.

    Groet,

    Dirk

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Hoi Wim, Jammer dat je oude en nieuwe banden door elkaar test. Je merkt zelf al op dat het veel kan schelen wanneer een band al flink wat kilometers heeft gelopen. Dus eigenlijk zou je alleen nieuwe banden of anders banden met vergelijkbaar aantal gereden kilometers moet nemen. Verder prima werk! Misschien probeer ik na de Durano's ook wel eens de F-lite band

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Hi Eduard,
    Alle banden waren nieuw m.u.v. de GoCycle. Het is juist goed te weten hoe een half versleten band presteert in vergelijking met de identieke nieuwe F-Lites. Dit verschil is overigens maar 5% in het voordeel van de GoCycles.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Wim,
    I would love to see you test the new Ultremo ZX 406 when they are released! Might be a bit narrow (23mm) for a VM, but should be ideal fpr a low racer!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Beste Wim,

    Zou een nog bredere winst opleveren ? (30.5 ipv 29 mm)

    vriendelijke groet,

    Titus (van de groene zeep)

    BeantwoordenVerwijderen
  25. De velgen zoals die tot nu toe geleverd zijn zijn 19 en 25 mm breed, gemeten aan de binnenkant van de velg.
    Bij 25 mm velgen zie je dat er boven 35 mm bandbreedte een verlaging van de rolweerstand is te meten. Bij 42 mm bandbreedte is de winst al 10%.
    Bij nog bredere banden is de winst meer dan 15%.
    Ditzelfde zal vrijwel zeker ook opgaan voor nog bredere velgen. Dit dan wel in combinatie met banden vanaf 50 mm en breder.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Hallo Wim,

    Ben al een tijdje op zoek naar een (lekbestendige) vervanging van mijn marathon plus banden. (Quest forens en 's winters banden vervangen in het donker is een nono...)

    Zag dat schwalbe ook een 'plus' versie van de durano heeft uitgebracht. Nou scoort de Durano vrij goed in je bandentest. Kun je iets zeggen over de durano plus (20") in vergelijking met de durano?

    Groet,

    Michiel

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Ik heb de Durano Plus niet getest. De Durano wel en die loopt mooi licht. De Plus zal zeker minder snel zijn, maar zeer zeker ook veel lichter lopen dan de Marathon Plus. De lekbescherming van de Plus is duidelijk beter dan de Durano.
    Zelf zou ik een Kojak nemen. Die loopt ook goed en als ie nieuw is is deze band behoorlijk lekbestendig.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Ik rij een optima baron
    met 2x marathon plus banden. Wat voor snelheid verschil kan ik verwachten als ik overstap naar 2 banden met een lagere rolweerstand?

    MVGR Gert

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Dag Gert,
    Ik schat in dat je zo'n drie kilometer per uur sneller zal gaan rijden.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Greetings! Very useful advice within this post!
    It's the little changes that produce the largest changes. Many thanks for sharing!
    My page :: Recommended Reading

    BeantwoordenVerwijderen