Hallo Wim,
Heb je al ongeveer een idee wanneer mijn racekap klaar zal zijn?
Is de Sinner racekap een concurrent of is die van jouw veel beter?
Hoop op het laatste.
Tom Hospes
Deze vragen bereiken me dezer dagen een enkele keer. Begrijpelijk, tot nu toe hadden wij het rijk alleen en nu is er een alternatief. Of dit een echt alternatief is mag iedereen zelf uitmaken. Mijn, gekleurde, verhaal vind je hieronder als antwoord aan Tom. Bijgaande foto's zijn van de nieuwe carbon toerkap. De prijs is nog niet bekend, zal volgende week duidelijk worden.
Hi Tom,
Of de Sinner racekap een concurrent is moet je natuurlijk zelf bepalen. Maar de verschillen zijn heel groot.
Ik zal proberen de verschillen aan te geven.
De Sinner kap heeft één vaste maat. Jij zult daar, zeker met helm, niet onder passen. Onze kap is met een variatie van 4,5 cm, op iedere hoogte te bestellen.
De Sinner kap beperkt je gezichtsveld, rechts en links voor zitten brede carbon staanders die een grote dode hoek opleveren. Onze kap heeft geen enkele zichtbeperking. Zelfs hoge verkeerslichten zie je met onze kap prima. Het beeld vanuit de Sinner kap lijkt meer op het kijken vanuit een bunker :).
De Sinner kap heeft geen goede ontluchting. In bijv. een Mango moet je in de staart gaten boren voor wat ontluchting. Hoe hij op een Quest of Strada staat weet ik niet.
Wel weet ik dat wij voor de Strada een speciale uitvoering maken om een goede ontluchting te garanderen.
Ik weet niet of de recentelijk aangebrachte gaten links en rechts in de Sinner kap open blijven of niet. Lijkt me in de winter bepaald oncomfortabel.
De Sinner kap is minder snel door de dikke kunststof rand, de doorgeboorde bevestigingen voor de klittenbanden en het hogere gewicht.
Het vizier van de Sinner kap scharniert aan de bovenkant. Betekent meer frontaal oppervlak als het vizier deels open staat. Ons vizier scharniert beneden en blijft ook open vlak op de kap opbouw aanliggen.
De bediening van het Sinner vizier vindt plaats met een staaldraadje. Dat zit in je gezichtsveld als het vizier deels open staat.
Het Sinner vizier is 3 mm dik, het beslaat dan ook eerder dan ons 1 mm vizier en je kunt het niet aan één kant wat lager zetten en aan de andere kant wat hoger. Bij regen kun je met ons vizier dus effectief droog blijven, het stijve Sinner vizier laat zich niet vervormen.
Sinner stelt dat een deflector niet nodig is. Zij denken dat de opstaande rand van het hoofdgat voldoende is. Wij weten na twee winters rijden met de racekap dat dit niet voldoende is.
De grotere open ruimte voor het gezicht lijkt een voordeel, maar is het niet. Die grotere ruimte laat warme vochtige lucht uit de fiets snel op het vizier beslaan. De grotere afstand tussen de open ruimte en ons vizier, met de goede luchtgeleiding door de deflector, zorgt er voor dat ook in de winter het vizier niet beslaat. Ik garandeer je dat Sinner in de toekomst het ontwerp zal moeten aanpassen. Overigens kun je met onze kap ook uit een bidon drinken en alle instrumenten, ook die op het stuur, aflezen.
De in totaal langere Sinner kap is minder veilig dan onze kap. Bij sterke zijwind wil je zo min mogelijk oppervlak hoog aan de fiets hebben. Sowieso is Bft 6 met uitschieters tot Bft 7 al de grens om veilig met een racekap te rijden.
Sinner levert één model, wij drie. Zoals bekend maken wij de racekap en de toerkap die je in de fiets mee kunt nemen. Een derde variant hebben wij op CycleVision geïntroduceerd. Dit is een toerkap met een harde carbon deksel. Deze deksel kun je, makkelijker nog dan de schuimkap, in het vooronder schuiven. De twee losse schaaldelen van het hoofdgedeelte kunnen achterin de fiets en nemen, desnoods achter de wielkast, nauwelijks ruimte in. Het vizier klik je op de kap en bij niet gebruik leg je hem tegen de binnenkant van de body. Deze laatste kap combineert de voordelen van de racekap, snelheid en waterdichtheid, met het gebruiksgemak van de toerkap.
De Sinner kap ziet er mooi uit maar mist het raffinement dat wij in onze kappen hebben ingebouwd.
Wij hebben er overigens geen enkel bezwaar tegen dat je voor een Sinner kap kiest. Jouw kap wordt in principe volgende week gemaakt.
Om met een citaat te eindigen van Ymte Sijbrandij die onze kap op 24 april heeft getest in een rit van enkele honderden kilometers.
Ymte schrijft:
Dag Wim,
Ik heb gisteravond een flinke rit gemaakt met je kap in afwisselend terrein, veluwe, betuwe, met zon en 24 graden begonnen, in de nacht bij donker terug. Ik was heel aangenaam verrast, stil, snel, prima ventilatie en ook heel goed zicht. Je wenst je alleen nog een tweede achteruitkijkspiegel. Alhoewel open rijden ook zijn charme heeft zie ik mij hem wel vaker gebruiken, nu ook nog eens testen met slecht weer (regen).
Groeten, Ymte
ziet er goed uit en klinkt allemaal goed.
BeantwoordenVerwijderenIk blijf het een bak geld vinden (moet ik zeggen met een fiets van duizenden euro's). Maar ik heb een aanbod gekregen van iemand om een keer de racekap te proberen. Ik ben razend benieuwd.
De nieuwste variant zal voor mij het meest interessant zijn denk ik: veelzijdig.
Respect voor jullie werk; echt top
BeantwoordenVerwijderenNa bovenstaand verhaal toch blij de velomobielonderdelen.nl racekap te hebben besteld. Hoop dat hij voor de 30e binnen is om hem in Nijeveen te kunnen testen.
BeantwoordenVerwijderenQua uiterlijk vind ik de Sinner kap toch minder mooi en lijkt me ook wat minder doordacht. Wel mooi dat er nu in ieder geval meer keus is en goed dat de ontwikkelingen niet stilstaan!
groet,
Dirk
Hoi Wim,
BeantwoordenVerwijderenHelaas nog geen tijd gehad om wat op mijn blog te zetten.
Dus even gauw hier een reactie plaatsen.
Nu bijna een week in het bezit van een racekap.
Afgelopen zondag even op en neer naar Den Helder gereden.
Wat een wereld van verschil.
Voor of tegenwind je merkt het verschil nauwelijks.
Zit heerlijk uit de wind en de regen voel je niet meer.
Kortom ik wil niets anders meer.
mwet deze stortregens zal het wel lekker rijden denk ik. ik vont het rijden met vm dakje al erg warm rijden ( zelfs in de winter+ sneeuw enz _) zalk wel te maken hebben dat ik warmbloedig ben. maar het ziet er goed uit die kappen.
BeantwoordenVerwijderenDag Wim,
BeantwoordenVerwijderenIk snap dat ventilatie wel OK is. Maar hoe zit het met het volgende (winter) scenario?
Rijden in het donker.
Regendruppels op je vizier.
Auto-tegenligger met licht.
Ik ben brildragend, en dan heb ik met bovenstaande situatie een probleem. Het licht van de koplamp wordt in elke regendruppel een nieuwe lichtbron: dus alsof je in een paar honderd lichtjes zit te kijken.
Hoe zit dat met zo'n kap? Al getest?
Hi Klaas,
BeantwoordenVerwijderenBij donker, regen en verblindende tegenliggers kun je door geen enkel vizier iets zien. Ons vizier kan aan één kant omhoog worden gezet. De andere kant, waar de regen vandaan komt blijft dicht of in ieder geval lager.
Je hebt dan een ongehinderd zicht en de regen blijft waar ie moet blijven, buiten. Wel kunnen er soms wat heel kleine waterdruppeltjes op je bril komen, maar daar valt heel goed mee om te gaan.
Ik rij nu twee winters met onze kap en in de winter rij ik geen enkele rit zonder kap.
Groeten,
Wim
Hallo Wim,
BeantwoordenVerwijderenals ik met schuimkap fiets vind ik het al een heel gedoe om bij de drukknop van een fietsstoplicht te komen. Ik las dat je bij de Sinner-racekap je arm door het vizier kan steken om een drukknop te bereiken. Hoe doe je dat bij de velomobielonderdelen.nl racekap?
groeten,
Ik vind het niet ingewikkeld om met de schuimkap de knop van de verkeerslichten te bedienen. Gewoon de voorste, rechter en achterste klittenband losmaken en je arm er onderdoor steken.
BeantwoordenVerwijderenMet de race- en carbon toer/racekap gaat dit precies zo.
Geen enkel probleem omdat het liggende deel van de kap redelijk flexibel is.
Groeten,
Wim
Ha Wim,
BeantwoordenVerwijderenIk heb eens wat zitten denken over die Tour/Racekap. Er staat er 1 voor mij in bestelling maar zit toch met een vraag.
Zodra je het vizier open zet, gaat dit (wat) ten kosten van de stroomlijn en snelheid. In sommige gevallen zal dat noodzakelijk zijn. Ik stel me zo voor dat met regen soms het vizier dermate veel water krijgt dat je liever onder het vizier doorkijkt dan dat je er doorheen kijkt.
Maar nu: ik ben met 1,78m geen lange kerel maar heb wel een enorm lang bovenlichaam. Met de stoel in de laatst mogelijke positie kijk ik nog zonder problemen over de rand van het schuimdekje heen. Het mini-vizier (die jij op de plaat polycarbonaat had getekend) is nog in de originele hoogte. En in de hoogste stand kijk ik ook daar nog probleemloos overheen. Goed, vlak voor me kan ik het wegdek alleen dóór het mini-vizier zien maar de plek waar ik het wegdek kan zien over de rand van het vizier is alsnog niet dramatisch ver bij m'n fiets vandaan.
Mijn vermoeden is dat als ik een racekap rijd, dat ik het vizier in bepaalde omstandigheden onbenullig ver omhoog moet zetten wil ik óver de defelector heen kijken en ónder het vizier van de kap door. Wellicht is de deflector een stuk lager dan het mini-vizier, waardoor het vizier van de racekap lager open kan waarbij je nog wel een kier over hebt om doorheen te kijken maar ik vraag me wel af hoe ver ik dan voor m'n fiets kan kijken.
Maar goed, met onbenullig veel regen zal het zich mogelijk dermate slecht zijn dat de snelheid dan al lager móet liggen voor de veiligheid en dus minder ver vooruit kijken geen probleem is omdat de remweg korter wordt door de lagere snelheid.
Jij zal vast mannen (of vrouwen) met lang bovenlichaam hebben die ook in de laagste positie van de zitting toch nog probleemloos over de rand van het schuimdekje kunnen kijken (en eigenlijk wel 2 cm dieper in de fiets hadden willen liggen).
Wat zijn de ervaringen op dit vlak?