vrijdag 8 juli 2011

Spectaculaire snelheidswinst door vizier

Eerder deze week berichtte ik dat ik het gevoel had dat het nieuwe mini vizier de snelheid merkbaar verhoogde. Het mini vizier overspant met zijn lengte van 76 cm de hele voorzijde van het instapgat. Ik wil uiteraard graag testen of mijn gevoel klopt. Vanavond is het bijna windstil en de temperatuur is met 21 graden C. ideaal voor een serie testritten.
Ik kies de methode om met de hartslagmeter met drie waarden van 100, 110 en 120 slagen per minuut steeds 4 runs te maken op het absoluut vlakke fietspad langs de Markervaart vlak bij ons huis. De testruns zijn meerdere kilometers lang waardoor het heel goed mogelijk is om de hartslag absoluut stabiel te krijgen en steeds de resulterende snelheid over langere afstand te kunnen aflezen. Ik maak steeds twee runs naar het zuiden en twee runs naar het noorden. Dat doe ik met en zonder vizier. De verkregen waarden zijn steeds binnen een halve kilometer per uur hetzelfde.

De resultaten zijn spectaculair, vooral bij lagere snelheden. De tabel is glashelder en veelzeggend.
Bij hartslag 100 bereik ik zonder vizier een snelheid van 29,7 km/u, met vizier een snelheid van 33,5 km/u. Dit is 3,8 km/u of 12,8 % sneller. Bij hartslag 110 is de snelheid zonder vizier 35,2 km/u, met vizier 38,0 km/u. Het verschil is 2,8 km/u of 8,0 % sneller.
Bij hartslag 120 worden de verschillen kleiner, maar zijn nog steeds goed merkbaar.

De vraag is waarom de snelheidswinst vooral bij lagere snelheden zoveel hoger is. Dit wordt veroorzaakt doordat de rijwind door de afgeronde rand van het instapgat wordt afgebogen en direct veel turbulentie veroorzaakt. Je voelt de wind dan ook duidelijk op je borst, nek en hoofd. Bij hogere snelheden wordt de rijwind door de rand van het instapgat kennelijk minder afgebogen en veroorzaakt merkbaar minder turbulentie.

Feit is dat bij normale toersnelheden de winst in snelheid spectaculair is. Daarnaast verbetert het comfort aanmerkelijk omdat de wind niet vol in je gezicht blaast. Inmiddels staat het sjabloon in de vorige posting over het minivizier online. De benodigde Lexan in de dikte 0,75 mm is in de webwinkel te bestellen. Het complete vizier staat nu in de webwinkel. Het 76 cm lange vizier, compleet met klittenband, zal 12,50 euro kosten. Tip: Bestel er 2 dan zijn de verzendkosten per stuk wat dragelijker.

13 opmerkingen:

  1. Inderdaad een spectaculaire snelheidswinst , hmmm... zou het niet mogelijk zijn om ook de spiegels achter het vizier te plaatsen ?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ligfietsjes,
    Dat zou zeker kunnen, maar dan moet het vizier verder naar voren en ben je bijna verplicht er door te kijken. Nu kun je rijdende voort het vizier omhoog en omlaag verstellen.
    Het vizier verder naar voren betekent mogelijk toch weer meer turbulentie rond de rand van het instapgat.
    En juist het voorkomen dat de wind afbuigt rond de rand van het instapgat is cruciaal.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat zijn zeker spectaculaire winsten. Heb per ommegaande een vizier besteld. Samen met mijn nieuwe Schwalbe durano banden zal dit zeker een snelheidswinst opleveren

    Groeten, Rob Broek

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Naast de snelheidswinst ziet het er ook mooi uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo Wim,

    van de vorige versies van je vizieren had je een patroontje getekend. Heb je die van deze ook? Ik heb nog een stuk Schermer-Lexan liggen.....

    groeten Cor

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hi Cor,
    Staat onderaan deze post:
    http://wimschermer.blogspot.com/2011/07/minivizier-in-optima-forma.html
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heb je snelheidswinst gemaakt met het vizier in de stand zoals op de foto, of stond het vizier toen hoger? Volgens 1 van je vorige posts lijkt dit de 'nachtstand'.

    Ik vraag me af of rijden zonder vizier maar met deksel ook zoveel uitmaakt, en of het rijden met vizier nog uitmaakt als het deksel er weer op zit. Ik heb het vizier gekocht, misschien ga ik volgende week ook wat tests doen.

    Iets anders: je hebt deze post het label 'mini vizier' gegeven, vorig jaar heb je 5 posts het label 'vizier' gegeven, dus je vindt deze niet als je alleen 'vizier' opzoekt.

    Kees (mango34)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hi Kees,
    Ik heb de tests gedaan met de laagste stand. Dit is de stand waar ik standaard mee rij.
    Bert Hoge heeft eens getest dat het rijden met of zonder schuimkap maar 0,2% zou uitmaken. Zou betekenen dat het mini vizier een stuk sneller zou gaan.
    Ik zal de labels opnieuw organiseren. Omdat we nu voor de racekappen grote vizieren gebruiken, heb ik het nu over mini vizier.
    Dank voor de tip.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ha Wim,

    Zoals je weet, ben ik wat sceptisch over de gegevens uit de tabel. Inmiddels is mijn bericht met metingen bijna klaar. Youtube moet nog één upload van een filmpje afronden, dan kan ik nog wat commentaar eronder plakken en mijn bericht plaatsen.
    Ik ben nog niet 100% overtuigd van die 3,8 km/h snelheidswinst maar begin wel in die buurt te komen. Maar goed, hopelijk vanavond nog mijn 'verslag'.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hi Wilfred,
    De gegevens zijn opgenomen met heel weinig wind. Dan is de aanstroming door het vizier het best. Ook staat het vizier bij mij laag omdat ik diep in de Quest zit.
    Let goed op dat bij toenemende snelheid het voordeel minder wordt.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Op het moment dat ik gefilmd heb, waaide het behoorlijk. Ik had de wind schuin in de rug of schuin op kop. Ik heb een luw stuk als gebied genomen voor meetwaarden.
    Wat betreft diep in de Quest zitten. Mijn zitting zit maximaal onderuit en zo laag mogelijk. Alleen zit ik zelf helaas niet diep in de Quest. Ik ben niet lang maar heb wel een relatief lang bovenlichaam. Het standaard schuimdeksel mag van mij best 1,5 centimeter hoger. Het vizier kan bij mij rechtop staan en ik kijk er nog overheen.

    Helaas is de laatste upload mislukt dus ben opnieuw met die upload begonnen (en is nu op 97% dus fingers crossed)

    Misschien ook wel interessant voor jou is het laatste filmpje uit m'n logbestand. Daarin is het verschil in geluid te horen.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wim,

    Pardon mijn vertaling van het Engels naar het Nederlands.

    Hartelijk dank voor het werk dat u hebt gedaan. Het helpt zeker! Ik zal zetten een vizier op mijn Quest binnenkort.

    Ik denk dat je probeert om de aerodynamische voordeel van het vizier te bepalen door het meten van de hoeveelheid inspanning die nodig is om verschillende snelheden te houden. Is dat juist?

    Ik denk dat ik een idee waarom je nummers verkeerd lijken. Cadans is een belangrijke variabele die de hartslag beïnvloedt. Het is niet weergegeven in uw berekeningen.

    Ik denk dat bij het meten van inspanning, het effect van de versnelling die u selecteert op je transmissie zouden niet zo groot als het effect van je duwt je benen sneller of langzamer. Dus, hier is een eventuele aanpassing van uw test.

    Zonder de vizor en hartslag 100, meet uw cadans.Voor alle verdere onderzoeken altijd onderhouden van deze cadans. Dus als je in een cadans van 80 met een hartslag van 100, zonder het vizier wijziging alleen de transmissie en onderhouden cadans van 80 als je het vizier op, om een​hartslag van 100 te behouden.

    =======================================
    Origineel Engels:

    Pardon my translation from English to Dutch.

    Thank you for the work you have done. It certainly helps! I will be putting a visor on my Quest soon.

    I think you are trying to determine the aerodynamic advantage of the visor by measuring the amount of effort required to maintain various speeds. Is that correct?

    I think I have an idea why your numbers seem wrong. Cadence is an important variable that affects heart rate. It is not shown in your calculations.

    I think that when measuring effort, the effect of the gear you select on you transmission would not be as large as the effect of you pushing your legs faster or slower. So, here is a possible adjustment to your test.

    Without the vizor and heart rate at 100, measure your cadence. For all further tests always maintain this cadence. So if you are at a cadence of 80 at heart rate of 100 without the visor change only the transmission and maintain cadence of 80 once you put the visor on, to maintain a heart rate of 100.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hi,
    In both heartrate sessions I maintained the same gears with and without vizor.
    I think there will be no influence in the measurements.
    Best regards,
    WIm

    BeantwoordenVerwijderen