maandag 21 november 2011

Mist, koffie en update schokdemper en pendel

Het is koud en de mist is dicht. Zouden Kees en Rob de elementen trotseren om hier hun maandagse bakkie troost te komen halen?
Kennelijk is onze espresso heel goed, want om tien uur ziet Marian een fletse gele schim aan de overkant van de Markervaart. Het is Rob die niet weet dat de pont uit de vaart is. Geen nood, hij wordt door de vlet van het Hoogheemraadschap overgevaren. Ook Kees is kennelijk gek op de Illy koffie. Hij heeft een grote tas mee met onder meer een enorme Vredestein 60 mm Black Panther achterband. Ik heb even opgezocht of er testen zijn van deze band en dat blijkt het geval. Hieruit blijkt dat de Black Panther wel eens een heel goede winterband kan zijn. Komt de Furious Fred op een schaal van 6 tot een heel matige cijfer 2 waar het gaat om bochtvastheid en tractie, de Black Panther komt tot 5 resp. 4 voor dezelfde eigenschappen. Ook de lekvastheid en bestendigheid tegen doorns is zeer veel beter. Het mooie is dat de Black Panther Black Xtrac met een breedte van 50 mm ook nog eens heel licht loopt. De superlicht lopende Furious Fred consumeert 19,8 Watt, de Black Panther 25,6 Watt.
Ik ga er maar eens mee rijden.

De eerste ritten met de schokdemper hebben me geleerd dat de huidige inbouw nog niet OK is. Bij sterk inveren en bochten naar links, loopt de band aan in de wielkast. Dat komt omdat de demper door de schuine stand tijdens het inveren de brug naar rechts duwt. Zonder dat Bram Smit dit weet heeft ie de oplossing al klaar, een afstandstuk waardoor de demper recht onder het bovenste aansluitpunt komt te staan. Wordt vervolgd.

Na de eerste opwinding over de bandentest pendel is het stil gebleven. Er moet nog het een en ander aan vermaakt worden. Allert van Velomobiel.nl heeft belangrijker prioriteiten dan te werken aan speeltjes voor Wim. Allert vindt het goed dat ik samen met Jan Geel de pendel zal afmaken. Ook hier: wordt vervolgd.

4 opmerkingen:

  1. komt er met een afstandblok niet een extra moment in de achterbrug??

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Wim,

    Mocht er de komende maanden nog een bandentest worden gedaan, kan de Schwalbe Marathon Supreme dan meegenomen worden? Er is een 'nieuwe' 20" versie van deze band uit. Probeer hem momenteel als redelijk lekbestendige winterband - tot volle tevredenheid na de marathon plus banden. Ben wel benieuwd hoe hij zich verhoudt tot andere banden.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zou kunnen. We gaan het proberen. Lukt het niet dan blijft alleen nog de lange LRS demper over. Deze heeft een 1:1 veerweg en is qua ophanging vrijwel vergelijkbaar met de originele veerpoot. Deze 1:1 dempers zijn vrijwel niet meer te koop.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het past allemaal net aan, maar het loopt licht en geruisloos op gladwegdek en klinkers geven meer lawaai t.o.v . PM.
    De druk heb ik op ca 3bar met 4 bar was het geen rijden, het rijdt nu super comforttabel.
    Ook bij richels dwars op de rijrichting worden helemaal vlak gestreken en bij bochten breekt de fiets niet meer uit.
    Het doorslaan ( wiel slip bij het optrekken) is een stuk minder dan bij de Pm zeker op wegen met prut en ander vervuiling.

    Matthijs Leegwater

    BeantwoordenVerwijderen