maandag 26 december 2011

German:a schokdemper succesvol

Afgelopen week heeft Bram Smit de goede verlengstukjes gemaakt op de German:a Prion demper. Helaas veerde deze demper prima, maar dempen deed ie niet. Elan stuurde me eergisteren een nieuwe German:a demper die ik er gisteren in gezet heb. Met 6 bar in de demper blijkt direct dat deze demper wel goed werkt. Ik plak een rondje carbon op het gat in de kettingafscherming dat voor de Rockshox demper was gemaakt.

Ik ga maar eens een rondje fietsen. De afgelopen periode heeft het weer, maar ook de nog niet goed functionerende dempers, me van de straat gehouden. De zon schijnt en het waait een dikke 5 Bft met uitschieters tot 7 Bft. Ik heb er zin in en op de Westdijk zit ik ik al gauw boven de 50 km/u. Even later zie ik zelfs 57 km/u, met dank aan de racekap, op de tacho verschijnen. Op het mooie asfalt van de Westdijk is een demper niet van belang, op het ruwe en slechte asfalt langs de Noordervaart des te meer. De stevige wind komt nu van rechts in en duwt behoorlijk tegen de Quest. Het slechte wegdek heeft nu nauwelijks vat op de fiets. Met de standaard veerpoot durfde ik onder deze omstandigheden niet harder dan 42 tot 43 km/u, nu kan ik zonder gevaarlijke toestanden gerust 50 km/u rijden. Het achterwiel blijft nu aan de grond. Alleen bij hoge drempels en hoge snelheid komt het achterwiel nog los van de grond. De veerweg is met 8 tot 9 cm simpelweg te kort. De landing verloopt dan weer mooi gedempt en dat voelt heel veilig aan.
Ik word hier blij van en zal nog wat experimenteren met drukken en de instellingen van de 'rebound'. Dat is de snelheid waarmee het ingeveerde wiel uitveert.

Zal deze demperconstructie een artikel worden voor Velomobielonderdelen.nl? Dat zou kunnen, maar dan moet er nog wel e.e.a. gebeuren. Eerst maar eens een flink aantal kilometers maken. Vervolgens moet de constructie zo worden dat het verwisselen van de oude veerpoot voor de gedempte German:a Prion door iedereen binnen een minuut en zonder gereedschap moet kunnen worden uitgevoerd.
Het is dan nog niet allemaal rozengeur en maneschijn. De German:a demper kost 259 euro en dan moet ie nog aangepast worden voor de Quest. Daarom ben ik met enkele fabrikanten in gesprek om te komen tot een nieuwe standaard lucht/olie demper in precies dezelfde maat als de huidige veerpoot. Deze veer/demper zou een universele vervanger kunnen worden van de standaard ongedempte veerpoten. Meer veiligheid en meer comfort zonder dat het een vermogen kost. Deze nieuwe dempers zijn weliswaar niet instelbaar, maar worden speciaal gemaakt voor de Quest en de Strada. Ook hier geldt dat deze dempers zonder gereedschap in een minuut door iedere fietser moeten kunnen worden vervangen.

8 opmerkingen:

  1. Dat ziet er goed uit Wim,
    Gr.Willem

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wim,
    Interessante ontwikkeling! Wellicht een wat wetenschappelijkere vraag: Hoe ga je bepalen dat het inderdaad geen extra vermogen kost? Demping=warmte=energie, en die kan in een fiets alleen maar uit je benen komen! Vermoedelijk is er een groot verschil in verlies op slechte wegen en op goede wegen. Weet je de veer en dempingsconstantes van deze demper? (ingaand/uitgaand, N/m/s) Ik wil er weleens wat sommetjes voor maken.
    Groet, Pieter

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hi Pieter,
    Het zal zeker extra vermogen kosten. Demping betekent warmte en dus vermogen. Maar waar het hier om gaat is veiligheid en comfort. Een wiel dat aan de grond blijft is veiliger dan een wiel dat min of meer ongecontroleerd op en neer stuitert. Ook is het veel comfortabeler (stiller) als een wiel goed gedempt is.
    Wil je geen verlies, bijv. tijdens een wedstrijd, dan maak je vering en demping heel hard. Bepaalde versies, ook van de Prion, kun je door een 'Lock out' vrijwel vering- en demping loos maken.
    Ik weet niet of er veel te rekenen valt aan de Prion demper. Je kunt de luchtdruk variëren van 0 tot 20 bar en de demping (rebound) kun je heel verfijnd in stellen van vrijwel 0 tot heel langzaam uitverend.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Goed nieuws Wim !!
    Hebben de uren in de werkplaats toch rendement opgeleverd !
    Ik kom naar de OBT met de Kunis X-light ingebouwd.
    Rijdt voortreffelijk !
    gr.Bram

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Wim, Pieter,

    De huidige dempers kosten ook energie, maar waarschijnlijk met wat minder effectieve demping.

    Interessant is dat racefietsers zonder en mountainbikers met vering rijden. Het is echt wel zo dat bij slecht wegdek vering helpt om harder te rijden omdat dat dan nog steeds veilig is en voelt.

    Het blad Fiets heeft er ook wel aan gerekend en gemeten een flinke tijd terug, maar ik zie op de site dat ik dat op dit moment niet kan ophalen

    Tot morgen denk ik .. ?

    Henk-Jan

    BeantwoordenVerwijderen
  6. De huidige veerpoten dempen zo weinig dat dat ook weinig energie zal kosten. Op slecht wegdek moet je dan wel je snelheid beperken om veilig op de weg te blijven.
    Racefietsers op slecht wegdek nemen tegenwoordig stalen frames en iets bredere banden.
    MTB'ers hebben tegenwoordig allemaal vering. Maar ze kunnen ook tijdens klimmen en rijden op glad wegdek, door een knopje op het stuur (lock-out) de demper vrijwel vast zetten.
    Morgen ben ik er zeker bij.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Misschien naïef gedacht, maar het lijkt me dat een demper voornamelijk iets bijstuurt, t.b.v. comfort, aan krachten die sowieso al
    a. reeds geleverd zijn.
    b. omgezet zijn van een effectieve voorwaartse beweging, in een ineffectieve op- en neergaande beweging.
    Voor de voortstuwing is die kracht dus sowieso al verloren, gaat hij niet als warmte in een demper zitten dan wel als warmte in een stuiterend en hopsend wiel.Daarbij zal beter wegcontact voor een effectievere overbrenging op het wegdek zorgen. Volgens mij dus louter voordeel met goede demping.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hi Reinier,
    Demping kost wel degelijk energie, vering niet. Wel is het zo dat een goed afgestelde schokdemper maar heel weinig energie opneemt.
    In elk geval is het zo dat je op slecht wegdek een veel hogere snelheid kunt aanhouden. Dat levert tijdens wedstrijden op slecht wegdek voordeel op.
    Is de racebaan mooi vlak dan kun je dat kleine beetje verlies door de demping uitschakelen door de demper te locken of harder op te pompen.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen