Vanmiddag monteer ik de gedeelde kettingwielas weer. Dit onderdeel vangt twee vliegen in één klap. Straks zal blijken dat het drie vliegen in één keer weet te vangen. Het kettingwiel kan er van bovenaf in enkele seconden uitgehaald worden en het kettingwiel kan ruim een centimeter heen en weer schuiven over de as. Het kettingwiel gaat dus automatisch precies recht in de kettinglijn lopen.
Dat gaat niet zonder meer. Standaard levert Velomobiel.nl een volledig opgesloten kettingwiel. Over het asje zit een aluminium busje van 15,5 mm dat het kettingwiel fixeert en de ketting, zeker op het grootste voorblad, van achter gezien naar links dwingt. Dit busje kan niet straffeloos worden verwijderd. Het kettingwiel loopt dan vast tegen de aan de zijkant oplopende bodem van de tunnel. Theo van Velomobiel.nl heeft dit aan den lijve ondervonden en toonde mij een afgesleten flens van een kettingwiel van zijn fiets. Dit is er overigens wel het bewijs van dat de ideaal rechte kettinglijn meer naar rechts loopt, gezien van achter. En reken maar dat een aanlopend kettingwiel zwaar trapt :).
Het vastlopen van het kettingwiel bij verwijderd vulbusje wordt in de hand gewerkt doordat de kettingwielen groter zijn geworden. Eerder waren de kettingwieltjes 64 mm in diameter, de huidige kettingwieltjes met de spaken, zijn 68 mm. Daarom slijp ik het nieuwe kettingwiel aan één kant af tot 64 mm. Het passen is een eitje en ik kan heel snel vaststellen dat het kettingwiel nu vrij loopt, zelfs tot op 5 mm van de opstaande kant van de tunnel.
Uit ervaring weet ik al jaren dat een knik in de kettinglijn bijna altijd garantie is op herrie door het kettingwiel. De schalmen tikken tegen de binnenkant van de flens van het kettingwiel en de herrie is daar. Heb ik nu ook die derde vlieg in één klap gevangen? Jazeker! Het tikkende geluid dat ook in Dronten werd geconstateerd, in frequentie variërend met de versnelling, is nu weg. Quest 484 is weer net als de 404, muisstil.
NB d.d. 4-4-2011. Bovenstaande posting is natuurlijk niet aan Velomobiel.nl voorbij gegaan. Vandaag laat Ymte me weten dat zij vanaf nu het opsluitbusje op het kettingwielasje zullen afdraaien waardoor het kettingwiel kan schuiven. Ook zullen ze de flens van het kettingwiel afdraaien tot 64 mm om de beweging van het kettingwiel mogelijk te maken. Ymte besluit zijn mailtje met 'Bedankt voor het meedenken'. Prima zo.
woensdag 30 maart 2011
Armsteunen gefixeerd
Velomobiel.nl levert voor het eerst verstelbare onderarmsteunen. Ik heb ze al jaren in mijn fiets en ze zijn dan ook behoorlijk 'doorontwikkeld'. De steunen van de mannen uit Dronten hangen los en dat is niet comfortabel. Daarom pas ik ze aan aan mijn eigen standaard. Dit betekent dat ze aan de binnenzijde van de body gefixeerd worden met klittenband.
Handig met kurk ben ik niet, met Lexan wel. Een stukje 1 mm Lexan wordt koud onder een hoek van 90 graden omgezet. Met klittenband is het eenvoudig om de steun zowel aan het stukje Ibiliet als aan de binnenkant van de romp te plakken. Afhankelijk van de gewenste positie op de romp is daar wat meer klittenband oppervlak gecreëerd.
Het grote voordeel van deze steunen is dat je ze precies op hoogte kunt afstellen. De goede hoogte doet de beide handen exact op een comfortabele positie op de gripshifts belanden. Uiteraard is het stuur aan een staaldraad opgehangen waardoor er een maximaal comfortabele situatie is bereikt.
NB. Eén van de lezers van mijn blog zou de armsteuntjes van aluminium willen maken. Dat lijkt niet verstandig. Aluminium is heel sterk en kan je bij een ongeval waarbij je met de fiets op zijn kant gaat, ernstig verwonden. 1 mm Lexan is wel taai, maar vervormt onder druk voldoende om ernstig letsel te voorkomen.
Handig met kurk ben ik niet, met Lexan wel. Een stukje 1 mm Lexan wordt koud onder een hoek van 90 graden omgezet. Met klittenband is het eenvoudig om de steun zowel aan het stukje Ibiliet als aan de binnenkant van de romp te plakken. Afhankelijk van de gewenste positie op de romp is daar wat meer klittenband oppervlak gecreëerd.
Het grote voordeel van deze steunen is dat je ze precies op hoogte kunt afstellen. De goede hoogte doet de beide handen exact op een comfortabele positie op de gripshifts belanden. Uiteraard is het stuur aan een staaldraad opgehangen waardoor er een maximaal comfortabele situatie is bereikt.
NB. Eén van de lezers van mijn blog zou de armsteuntjes van aluminium willen maken. Dat lijkt niet verstandig. Aluminium is heel sterk en kan je bij een ongeval waarbij je met de fiets op zijn kant gaat, ernstig verwonden. 1 mm Lexan is wel taai, maar vervormt onder druk voldoende om ernstig letsel te voorkomen.