dinsdag 12 juli 2011

Sinner of Velomobielonderdelen racekap? Carbon toerkap in foto's

Hallo Wim,
Heb je al ongeveer een idee wanneer mijn racekap klaar zal zijn?
Is de Sinner racekap een concurrent of is die van jouw veel beter?
Hoop op het laatste.
Tom Hospes


Deze vragen bereiken me dezer dagen een enkele keer. Begrijpelijk, tot nu toe hadden wij het rijk alleen en nu is er een alternatief. Of dit een echt alternatief is mag iedereen zelf uitmaken. Mijn, gekleurde, verhaal vind je hieronder als antwoord aan Tom. Bijgaande foto's zijn van de nieuwe carbon toerkap. De prijs is nog niet bekend, zal volgende week duidelijk worden.

Hi Tom,
Of de Sinner racekap een concurrent is moet je natuurlijk zelf bepalen. Maar de verschillen zijn heel groot.
Ik zal proberen de verschillen aan te geven.

De Sinner kap heeft één vaste maat. Jij zult daar, zeker met helm, niet onder passen. Onze kap is met een variatie van 4,5 cm, op iedere hoogte te bestellen.
De Sinner kap beperkt je gezichtsveld, rechts en links voor zitten brede carbon staanders die een grote dode hoek opleveren. Onze kap heeft geen enkele zichtbeperking. Zelfs hoge verkeerslichten zie je met onze kap prima. Het beeld vanuit de Sinner kap lijkt meer op het kijken vanuit een bunker :).
De Sinner kap heeft geen goede ontluchting. In bijv. een Mango moet je in de staart gaten boren voor wat ontluchting. Hoe hij op een Quest of Strada staat weet ik niet.
Wel weet ik dat wij voor de Strada een speciale uitvoering maken om een goede ontluchting te garanderen.
Ik weet niet of de recentelijk aangebrachte gaten links en rechts in de Sinner kap open blijven of niet. Lijkt me in de winter bepaald oncomfortabel.

De Sinner kap is minder snel door de dikke kunststof rand, de doorgeboorde bevestigingen voor de klittenbanden en het hogere gewicht.
Het vizier van de Sinner kap scharniert aan de bovenkant. Betekent meer frontaal oppervlak als het vizier deels open staat. Ons vizier scharniert beneden en blijft ook open vlak op de kap opbouw aanliggen.
De bediening van het Sinner vizier vindt plaats met een staaldraadje. Dat zit in je gezichtsveld als het vizier deels open staat.
Het Sinner vizier is 3 mm dik, het beslaat dan ook eerder dan ons 1 mm vizier en je kunt het niet aan één kant wat lager zetten en aan de andere kant wat hoger. Bij regen kun je met ons vizier dus effectief droog blijven, het stijve Sinner vizier laat zich niet vervormen.
Sinner stelt dat een deflector niet nodig is. Zij denken dat de opstaande rand van het hoofdgat voldoende is. Wij weten na twee winters rijden met de racekap dat dit niet voldoende is.
De grotere open ruimte voor het gezicht lijkt een voordeel, maar is het niet. Die grotere ruimte laat warme vochtige lucht uit de fiets snel op het vizier beslaan. De grotere afstand tussen de open ruimte en ons vizier, met de goede luchtgeleiding door de deflector, zorgt er voor dat ook in de winter het vizier niet beslaat. Ik garandeer je dat Sinner in de toekomst het ontwerp zal moeten aanpassen. Overigens kun je met onze kap ook uit een bidon drinken en alle instrumenten, ook die op het stuur, aflezen.
De in totaal langere Sinner kap is minder veilig dan onze kap. Bij sterke zijwind wil je zo min mogelijk oppervlak hoog aan de fiets hebben. Sowieso is Bft 6 met uitschieters tot Bft 7 al de grens om veilig met een racekap te rijden.

Sinner levert één model, wij drie. Zoals bekend maken wij de racekap en de toerkap die je in de fiets mee kunt nemen. Een derde variant hebben wij op CycleVision geïntroduceerd. Dit is een toerkap met een harde carbon deksel. Deze deksel kun je, makkelijker nog dan de schuimkap, in het vooronder schuiven. De twee losse schaaldelen van het hoofdgedeelte kunnen achterin de fiets en nemen, desnoods achter de wielkast, nauwelijks ruimte in. Het vizier klik je op de kap en bij niet gebruik leg je hem tegen de binnenkant van de body. Deze laatste kap combineert de voordelen van de racekap, snelheid en waterdichtheid, met het gebruiksgemak van de toerkap.

De Sinner kap ziet er mooi uit maar mist het raffinement dat wij in onze kappen hebben ingebouwd.
Wij hebben er overigens geen enkel bezwaar tegen dat je voor een Sinner kap kiest. Jouw kap wordt in principe volgende week gemaakt.
Om met een citaat te eindigen van Ymte Sijbrandij die onze kap op 24 april heeft getest in een rit van enkele honderden kilometers.
Ymte schrijft:

Dag Wim,
Ik heb gisteravond een flinke rit gemaakt met je kap in afwisselend terrein, veluwe, betuwe, met zon en 24 graden begonnen, in de nacht bij donker terug. Ik was heel aangenaam verrast, stil, snel, prima ventilatie en ook heel goed zicht. Je wenst je alleen nog een tweede achteruitkijkspiegel. Alhoewel open rijden ook zijn charme heeft zie ik mij hem wel vaker gebruiken, nu ook nog eens testen met slecht weer (regen).
Groeten, Ymte