Elke maandagmorgen drinken enkele velomobilisten koffie op ons eiland. Tijdens die gesprekken passeren alle nieuwe ontwikkelingen de revue. Ik dacht dat ik al een aardig assortiment poly-urethaan strippen in het programma had, maar mijn gasten weten er nóg wel een. George Krug, Kees van Hattem en Rob Kaag poneren een idee om een schuurstrip te maken voor onder de body van de Quest.
En ja, wie heeft er niet eens zijn velomobiel te enthousiast aan de staart opgetild en omgedraaid? Krsststtt .... en je neus loopt kras schade op. Vervelender is dat je wel eens te gretig een trottoir of drempel op- of afrijdt. De bodem schuurt onheilspellend over het beton en diepe krassen zijn het gevolg. Da's niet prettig voor de gelcoat en uiteindelijk tast het de waarde van je velomobiel aan.
Vandaag haal ik bij Aluminium lasbedrijf Van der Velden twee fraaie aluminium profielen op. Deze profielen zijn primair bedoeld om windgeleiding strippen te maken voor de wielkasten van de Mango en de Strada. Bij wijze van proef maak ik 300 gram poly-urethaan aan en vul één van de twee nieuwe aluminium profielen.
Na 12 uur haal ik het nieuwe profiel uit de mal en zie dat er een heel fraaie schuurstrip is ontstaan. De strip is ruim 3 cm breed en 7,5 mm hoog. Bevestigen met secondenlijm op PVC tape en je hebt de onderzijde van je kostbare fiets beschermd tegen ruwe aanraking met stoepen, drempels en ander ongerief.
Mochten er liefhebbers voor zijn, dan kan ik ze uiteraard in de bekende kleuren maken. Reken op 22 euro per strip van 2 meter lengte.
Bij de foto: Links de schuurstrip, midden de stormstrip, rechts de voetenstrip. Door een andere doorzichtiger gietrubber worden de kleuren van de strippen heel fraai. De nieuwe schuurstrip komt qua kleur heel dicht in de buurt van de originele gele Quest kleur. De eerste gebruikers van voetenstrips rapporteren een vergelijkbaar comfort van de voetenstrip in vergelijking met een volledige afsluiting van de voetengaten met Lycra.
Beste Wim,
BeantwoordenVerwijderenJe bent weer lekker bezig je had al een Wim schermer Quest, straks ook de Tupperware Schermer Quest.
Succes met de ontwikkelingen er komt vast weer wat moois uit.
Groet Matthijs
In tegenstelling tot best veel producten van Velomobielonderdelen.nl zie ik hier totaal géén heil in.
BeantwoordenVerwijderen7,5mm minder bodemspeling maakt de kans op aanlopen alleen maar groter (en dat is in een wijk zoals degene waarin ik woon werkelijk een drama)
Verder zal het spul wel héél stevig moeten zijn omdat het méér voor z'n kiezen krijgt dan die goot waar hij tegenaan geplakt wordt, omdat de kans op schuren '7,5mm groter' is.
Hoe slijtvast is zoiets? Persoonlijk zou ik er eerder een aanzienlijk dunnere RVS strip tegenaan lijmen/schroeven.
Bij VM.nl zijn ze niet zo bang voor schade die de stevigheid van de fiets aantast en ook niet zo bang voor volledig doorschuren.
Daarom neem ik de krassen op die plek voor lief.
Hi Quemo,
BeantwoordenVerwijderenHet is nog geen product van Velomobielonderdelen.nl
:). Minder bodemspeling betekent dat je de bodem eerder raakt. Die 7,5 mm wordt ingedrukt tot ongeveer de helft. Daarna zal de fiets enkele mm worden opgetild zonder schade.
Ik denk dat de strip er meerdere keren flink van langs kan krijgen voor ie kapot gaat. Ik smeer bijv. rubber repair op mijn F-lite/GoCycle banden om doorslijten te voorkomen bij aanlopen in de wielkasten.
Dat spul, ook poly-urethaan, is bijzonder slijtvast.
Er zijn overigens meer wegen die naar Rome leiden.
Er is bijv. 3M Armourshield. Dit is 1 mm dik en is vrijwel niet te vernielen. Zelfs 1 mm Lexan zou ook kunnen.
Groeten,
Wim
Hoi Wim,
BeantwoordenVerwijderenOmdat ik op mijn woon-werk route een bruggetje heb dat zonder met de onderkant te raken niet te nemen is, rijd ik al sinds ik een 26" Quest heb (nu 2 jaar) met een metalen strip onder mijn fiets. Dit verdiept de fiets met slechts 1 mm. Vastgezet met twee boutjes (1 aan elk uiteinde). Een paar weken geleden heb ik de strip vervangen: was ondertussen doorgesleten.
Verkijk je niet op de schuifkrachten de zo'n strip gaat krijgen. 7.5 mm ook al drukt dat in tot de helft, betekent heel veel grip en dus veel trekkracht waardoor de strip los kan gaan.
Als je doorgaat met de slijtstrip, neem dan inderdaad de dunste en meest slijtvaste variant die je te pakken kunt krijgen. Overigens niet over de hele lengte, want je wilt wel de ontwateringsgaten vrijhouden :)
Groeten, Kees
Hi Kees,
BeantwoordenVerwijderenIk denk dat ik de strippen uit Lexan ga maken en aanbieden. Lexan is extreem slijtvast en zit er in een minuut onder. Mijn methode is eerst een strook 5 mm PVC tape opplakken en daarna met secondenlijm een strip Lexan erop plakken. Weegt vrijwel niks, geen geschroef en in een minuut weer te vervangen.
Uiteraard moet er ter plaatse van de afvoergaatjes ook een gaatje in het Lexan komen.
Groeten,
Wim