zaterdag 11 februari 2012

Unieke carbon toer/racekap afgeleverd

Vanmorgen om 5 uur gaat Jan Laverman, een Questrijder uit Barendrecht bij -11 C. onderweg naar Hoorn. 130 zware kilometers om een racekap op te halen. Deze carbon toer/racekap is een heel bijzonder exemplaar. Jan wil graag licht in de Quest als de kap er overdag op staat. Jan Reus en 'ik zei de gek' bedenken een systeem met een aantal ronde ruitjes.
Jan Reus plakt op de binnenkant van het liggende deksel een vijftal strippen hardschuim. Dan wordt er een laagje carbon over heen gelamineerd. Dan de grote gaten boor er doorheen en vervolgens in vijf stappen de ontstane gaten vol gieten met epoxy.
Het resultaat is prachtig. De ruitjes zijn aan de buitenzijde niet voelbaar. Licht in de Quest en ook de ontvangst van de GPS, normaal gesproken onmogelijk onder koolstof, is behoorlijk goed.
De Quest van Jan krijgt wat versterkingen, nodig na een crash. Het deelbare kettingtandwielashoudertje gaat erin, de stormstrip erop en de voetenstrip eronder. Bebop pedalen worden gemonteerd en nog een mini vizier gaat in de tas mee. Met kap op gaat Jan weer op weg naar Barendrecht. 260 km op een zomerdag is al een hele opgave, onder deze condities is het helemaal een enorme prestatie.

8 opmerkingen:

  1. Mooi ding!
    De terugweg zal wel wat comfortabeler zijn geweest...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooie oplossing! Maar zijn jullie niet bang voor het geel worden van de epoxy?
    En is het niet eenvoudiger om de gaten in het droge weefsel te knippen(het weefsel rafelt toch niet door de binder die erop zit)en de ontstane gaten dicht te leggen met glasweefsel tijdens het lamineren van het deksel?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Sommige oplossingen zijn zo simpel, dat je denkt...
    Geweldig mooi gemaakt!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hi Jeroen,
    Epoxy verkleurt wel, maar er zitten twee lagen blanke lak over die dit tegengaan. Verkleuring is niet zo erg, als er maar licht door blijft komen.
    Al die gaten mooi rond knippen is veel meer werk dan 12 grote gaten boren.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het verlijmen van de schuim strips op de deksel, carbon over de schuim strips lamineren, het boren van de gaten en het opvullen van de gaten met epoxy is ook een hoop werk. Tevens is het een wat zwaardere oplossing... Maar ach er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden ;-D. En uiteindelijk is het het resultaat dat telt en dat is in dit geval erg goed!

    Groeten,
    Jeroen

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hi Jeroen,
    Het plakken van de schuimstrips moet sowieso om de sterkte te behouden. Dat moet je uiteraard weer netjes aflamineren.
    Het kan op vele manieren, en het resultaat telt. Dat is nu heel mooi geworden.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  7. ahhh, natuurlijk. Dat had ik ook kunnen bedenken...
    Dan is inderdaad het boren van de gaten eenvoudiger dan het knippen in het weefsel.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hee Wim,

    Hr. Laverman is echt een ijzervreter! Geen afstand te gek, geen seizoen te dol. En ik kan het weten, we zijn dorpsgenoten.

    gr Cor

    BeantwoordenVerwijderen