Verschillende Mango en Strada rijders volgen mijn strapatsen met de strippen met belangstelling. Een vraag die me regelmatig gesteld wordt: 'Zou een strip op de voorrand van de wielkasten van de Mango en Strada mogelijk een voordelig effect hebben?'. De voorste randen van de velomobielen met open wielkasten hebben afgeronde hoeken. De luchtstroom krult daar naar binnen en wordt heftig turbulent. Eigenlijk hetzelfde effect als rijden met open instapgat. Het is inmiddels wijd en zijd bekend dat een Lexan minivizier daar een bijzonder effectieve rol vervult, met name de hogere snelheid is merkbaar.
Het is duidelijk dat de lagere snelheid van velomobielen met open wielkasten, een enkele superracer als de EVO K uitgezonderd, goeddeels wordt veroorzaakt door turbulentie rond de open voorwielen.
Als een goed gevormd profiel de wind uit de voetengaten kan houden, dan zou een aangepaste strip de wind ook bij de wielkasten een goede geleiding kunnen geven, de turbulentie en weerstand in de wielkast verminderen en daardoor de snelheid verhogen.
Mango rijder Lorenz Groters heeft nog meer noten op zijn zang. 'Kan het profiel niet zodanig worden dat de wind tot voorbij de rand van de wielkasten wordt geleid'. Lorenz doet er een duidelijke tekening bij. Een leuke uitdaging voor Wim.
Het maken van een extrusieprofiel is onbetaalbaar dus op naar de bouwmarkt. Ik zoek een aluminium profiel met een hoek van ongeveer 130 graden. Je raadt het al, dat is er niet. Met twee losse profielen, een tafelrandprofiel en een lekdorpel, knutsel ik een goed profiel in elkaar. Met 100 gram poly-urethaan, dit keer op verzoek van Lorenz in rood, maak ik het eerste profiel.
Dat ziet er goed uit. Lorenz zal ze op zijn Mango aanbrengen vanaf de positie die zichtbaar is met rode tape tot en met de onderkant van het wiel. Op die manier zal de hele wielkast een betere aanstroming krijgen.
Is het niet zo dat dit enkel een voordeel zal opleveren zolang we met tegenwind te kampen hebben. En indien ja hoever mag de wind dan uit de as staan voordat deze strip een probleem wordt ipv een oplossing
BeantwoordenVerwijderenGoed bezig Wim. Dat beloofd wat.
BeantwoordenVerwijderenDe wielkast van de Strada is al enigsinds aerodinamische aangepast.
Voor de Mango is idd veel winst te halen met een aanpassing. H@rry heeft daar al veel mee geexpirimenteerd. Met soms aanzienlijke snelheidwinst en relatief weinig beperking in stuuruitslag.
Hi Mark,
BeantwoordenVerwijderenTurbulentie rond de wielkasten is er altijd. Je hebt gelijk dat het weinig uit zal halen als de wind met 30 km/u van achter komt en jij ook 30 km/u rijdt.
In vrijwel alle gevallen komt de wind voorlijk of dwars in.
De hoek is ongeveer dezelfde als van het vizier van de racekap. Daarvan weten we nu dat die klopt.
Groeten,
Wim
Hi Theo,
BeantwoordenVerwijderenDeze eenvoudige strips volgen mooi de hele voor- en onderkant van de Mango of Strada. Inderdaad is de Strada al een stuk beter vormgegeven dan de Mango. Bij de Strada is de voorrand al scherper en de achterrand ronder.
Gewoon proberen dus.
Groeten,
Wim
jeetje Wim, het begint zo langzamerhand een stripverhaal te worden.
BeantwoordenVerwijderenDe strips a/d onderkant bij de voetgaten lijken me ideaal tegen de instroming van koude wind.
Wat er bij de wielkasten gebeurt ga ik met spanning volgen.
Wat ben ik met dit weer blij met het lexaan schermpje.
Doe je voorzichtig met je berichtgeving over meerkoeten e.d. want dat schijnt toch wel erg gevoelig te liggen onder ligfietsers :-)
grts
Hugo
Hi Hugo,
BeantwoordenVerwijderenIk begrijp dat er over de meerkoeten nogal wat commotie is geweest. Als degene die er zich nogal over heeft opgewonden gewoon op mijn blog had gereageerd, had ik hem kunnen vertellen, dat ik schuin links achter Jan Geel reed en in het geheel geen meerkoet heb gezien. Pas toen de beesten zich massaal voor onze fietsen wierpen, zag ik ze en kon er met onze snelheid niks tegen ondernemen.
Op de heenweg bleven de beesten overigens rustig zitten.
Ik heb gekeken of er koeten op de weg achterbleven. Toen dat niet het geval was zijn we doorgereden.
Zou degene die zich zo heeft opgewonden mogelijk willen meezoeken naar de verdachte meerkoet?
Kan ik hem, of was het een haar, de schade nota van 400 euro voor de snavel houden :)
Groeten,
Wim
Hee Wim,
BeantwoordenVerwijderenNow your talkin' business ...!
Kom maar op met die strippen... en alvast bedankt.
Groet,
Paul Dijs
je hebt het maar druk met al die rubberstrippen ;-)
BeantwoordenVerwijderenZou zo iets ook kunnen werken bij een sunrider? ook die heeft open wielkasten, maar misschien zijn de vormen daar net wat anders? Lijkt me daarvoor ook wel een interessante ontwikkeling.
BeantwoordenVerwijderenRJ
De Sunrider zal er zeker baat bij hebben. De wielen staan aan de onderkant zelfs rechtstreeks in de wind.
BeantwoordenVerwijderenIk zou me kunnen voorstellen dat de strip aan de onderkant hoger en breder zou kunnen zijn om het wiel daar beter uit de wind te houden.
Weer een uitdaging erbij, oops.
Groeten,
Wim
Ik houd me aanbevolen voor een eventuele (test) versie ervan, en zal in elk geval de site hier in de gaten houden ( deed ik toch al :) )
BeantwoordenVerwijderenRJ
hoi Wim,
BeantwoordenVerwijderente gek dat de strips kaar zijn. Kan niet wachten om ze te proberen. Ik laat je weten hoe ze bevallen.
lorenz