19 mei wordt in Rotterdam de Shell Eco Marathon gehouden. 227 teams uit 25 Europese landen hebben zich ingeschreven voor deze zuinigheid wedstrijd. Vanuit Nederland hebben zich diverse teams ingeschreven in zowel de urban - een soort gewone autootjes - als de prototype klasse.
Eén van de Nederlandse teams, onder leiding van Paschal Noor van ROC ter AA in Helmond, aangevuld met studenten van ROC Eindhoven, doen in de prototype klasse mee met ... een Quest. Als team opereren ze onder de naam M.A.C.Ecoteam.
De Quest moet zo aero-dynamisch mogelijk worden gemaakt. De zuinigheidsritten worden op de openbare weg gemaakt met een gemiddelde snelheid van 25 km/u. Er moet een speciale racekap worden gemaakt. En daar komen Wim Schermer en Jan Reus in beeld.
Vandaag rijden wij samen naar Helmond om opmetingen te doen en de studenten te adviseren.
De Quest wordt grootscheeps verbouwd. Er komt een 250cc 2,5 KW Hatz dieselmotor aan boord die het naar achteren verplaatste achterwiel zal aandrijven. Deze dieselmotor gaat draaien op GTL, een uit gas vervaardigde dieselolie.
De voetengaten zijn al dichtgemaakt en de achterwielophanging is naar achter verplaatst. De ophanging is gelamineerd met polyester. Oops, dat had epoxy moeten zijn. Wordt alsnog gedaan. Dan de wielophanging en ... schokdemping. De standaard aanwezige veerpoot is al bijna helemaal ingedrukt door de achterlijke plaatsing van het achterwiel en de zware motor. Er kan zo niet worden gereden. Daar moet een luchtgeveerde en oliegedempte schokdemper voor in de plaats komen. Ook daar is een oplossing voor, de eerste Risse dempers liggen al bij de douane op Schiphol.
Nadat Jan en ik onszelf bij de studenten hebben geïntroduceerd, lopen we samen alle mogelijkheden door om de Quest maximaal snel te laten rijden. De wielgaten worden van Lexan afdekstrippen voorzien. Ook worden op enkele plaatsen poly-urethaan strips aangebracht. De standaard lagers worden vervangen door SKF E2 lagers. Dat kan direct omdat ik deze lagers heb meegenomen.
Als laatste wordt de stoel geplaatst en gaat één van de twee rijders met verplichte integraal helm in de Quest zitten. Wij meten de hoogte van de helm boven de tunnel. Daarboven moet nog een 5 cm hogere rolbeugel komen.
Er zal door Jan een speciale racekap worden gemaakt. Deze zal tot achteraan worden doorgetrokken.
Al met al een buitengewoon leuk project waar Jan en ik graag aan meewerken.
Leuk! Neem aan dat de zuiger-motor voorschrift is voor dit experiment. Vraag me direct af of een electro-motor met accu of brandstofcel efficienter zou zijn.
BeantwoordenVerwijderenKees Rookus
Dag Wim, Ik zie al dat je de valhelmplicht bij de deelnemers al hebt ingevoerd ;) groet Cees
BeantwoordenVerwijderen250cc 2,5kW Hadden ze niet kleiner dan? Daar kan je misschien wel 200km/uur mee rijden?
BeantwoordenVerwijderenWat spannend dat je er bij betrokken bent. Leuk ook dat er weer eens gekozen is voor een velomobiel (zeg auto...)
BeantwoordenVerwijderenIn 2007 was er al eens een Mango bij betrokken met een motor uit een grasmaaier.
http://www.ligfiets.net/news/2205/velomobiel-in-man-bijt-hond.html
Ben benieuwd hoeveel de stroomlijn ingrepen invloed ebben bij die snelheid. Vervolgens steekt er dan een rolbeugel...bovenuit? Voor de veiligheid...jaja.
Ik kan me voorstellen dat er beter aandacht besteed kan worden aan de warmte ontwikkeling in de fiets door die motor. Ook de verbrandingsgassen leveren een sluipend gevaar voor de rijder.
De Mango was nog een brandstofcel. Hoewel de opslag van waterstof ook niet ongevaarlijk is.
De Hartz diesel is toch loeizwaar? Deze achterin plaats lijkt me slecht voor de gewichtsverdeling en rolweerstand. Ik zou tussen de benen een plek zoeken of zo.
Ik heb veel vertrouwen in de lagers, dat zou uit moeten maken. En de wielkapjes? Komen die er nog op?
Ik ga het volgen, al zit er een luchtje aan....;-)
Dag Kees,
BeantwoordenVerwijderenHet mogen meerdere soorten motoren zijn. De kans om mee te mogen doen is met deze brandstof GTL (Gas To Liquid) veel groter dan met andere brandstoffen.
Een volgend jaar zou de aandrijving mogelijk met een andere brandstof kunnen gebeuren.
Groeten,
Wim
Hi Cees,
BeantwoordenVerwijderenWillen valhelmen voor fietsen effectiever zijn dan de 'normale' fietshelmen, dan heb je inderdaad een integraal helm nodig.
Ik heb de regels niet bedacht hoor, dat heeft Shell gedaan.
Groeten,
Wim
Anoniem,
BeantwoordenVerwijderenEr zijn geen kleinere dieselmotoren. Deze is wel heel efficient en draait maar heel korte momenten. Voor de rit wordt de motor opgewarmd. Tijdens de 39 minuten durende rit wordt de motor rond 50 keer even gestart en weer uitgezet.
Groeten,
Wim
Hi Theo,
BeantwoordenVerwijderenDe rolbeugel blijft onder de nieuw te bouwen racekap.
En ja, de motor is zwaar maar heel zuinig. Toch kan een student de motor gewoon oppakken en in zijn eentje in de fiets zetten.
De wielen worden in elk geval in Lexan ingepakt.
Groeten,
Wim
Ook leuk is om te weten dat die GTL Diesel schoongemaakt is met een katalysator die 3 jaar geleden bij Albemarle ontwikkeld is en eind 2010 gemaakt is door mij bij hetzelfde bedrijf in A,dam-N.
BeantwoordenVerwijderenennneuuuh heb je al prijzen voor de dempers?
BeantwoordenVerwijderenhgr Peter
Jan, Wim,
BeantwoordenVerwijderenDit zijn dus wel de krenten in de pap heren!
Gr.Willem
Prijzen zullen over enkele dagen bekend zijn.
BeantwoordenVerwijderenGroeten,
Wim
(sorry for using english)
BeantwoordenVerwijderenApart from the fact that the rules for this event require an engine, why use fuel to ride 45mn @ 25km/h on the flat, when many people achieve this daily with only human power? Now that's "zero emission"!
By the way, we have some poorly surfaced down hills here in France for which a modern shock at the rear could make a hell of a difference, so please don't spend too much time dealing with internal combustion engines ;-)
Sebastien (Strada 92)
Hi Sebastien,
BeantwoordenVerwijderenShell is the organiser and they sell fuels.
The dampers will be here before the summer.
Best regards,
Wim
Duurzame energie!!!! Blijft belangrijk om in te investeren!
BeantwoordenVerwijderen