Nu onze Audi S6 is gestolen en de Yaris van Marian geen trekhaak heeft ben ik de plannen om de Quest op het dak van de auto te vervoeren aan het concretiseren.
Ik heb er al lang over nagedacht, mede omdat de volgend jaar arriverende Tesla model S geen trekhaak zal krijgen.
De volgende methode is veilig en kan ik volledig alleen doen.
Principe en constructie
Op de auto komt een standaard dakdrager met 2 aluminium of stalen dwarsbalken. Op deze dwarsbalken komen twee - afneembare - aluminium U-profielen in de lengte richting van de auto. Dan moet er een subframe komen waarop de Quest kan worden bevestigd. Ook dit zijn twee lange U-profielen waar de voorbanden in passen. Deze twee lange U profielen worden aan elkaar verbonden met dwarsbalken. Dit kan gelast, maar ook geschroefd worden voor latere compacte opslag. De achterste dwarsbalk kan t.b.v. extra stabiliteit bijv. een meter breed, met de nylon wielen aan de buitenkant, worden gemaakt. Er ontstaat zo een vierkant rek met een ingelaste steun voor het achterwiel van de Quest. Het rek moet aan de voorkant van de Quest zo veel langer zijn dat ik voor de Quest staande de voorste dwarsbalk kan oppakken. Dit grote rek moet worden voorzien van twee wielen, zowel aan voor- en achterzijde. De voorste wielen, kunnen simpele nylon rollen zijn, moeten gaan rollen in de naar boven gekeerde U-profielen op het dak.
Werkwijze
Ik zet de Quest op het subframe en maak deze vast met sjorbandjes aan de wielen, precies zoals de Quest nu op de aanhanger staat. Ik stap aan de voorzijde in het subframe en til dit, met Quest, omhoog. De achterste wielen maken dat het subframe zich makkelijk laat verrollen. De voorste wielen van het subframe zet ik in de dakprofielen. Het profiel is aan de achterkant dicht gelast zodat de Quest niet terug kan rollen. Dan stap ik onder het subframe vandaan en loop naar achteren. Daar pak ik de achterste dwarsbalk op en til deze omhoog. Ik loop naar voren en tegelijk rolt het subframe met Quest naar voren.
Als de Quest goed op de auto staat, staan de voorste nylon wielen tegen een stuit. Als het geheel op de auto staat wordt het subframe met sjorbandjes vastgemaakt aan de aluminium profielen.
Rijden maar.
Voordelen
-Geen aanhanger meer nodig.
-Hogere snelheid mogelijk dan met de aanhanger (max 90 km/u)
-Quest kan eenvoudig op de grond worden vastgezet
-Er hoeft maar de helft van het gewicht van de Quest, plus wat profielwerk, opgetild te worden.
-Alles verloopt volledig gecontroleerd.
Enneh… het is weer eens wat nieuws.
Bram Smit gaat het samen met mij maken. Ik moet alleen de spullen inkopen.
Klaas de Jong is al enthousiast over mijn idee en is al aan het tekenen geslagen. Op zijn blog komen mooie tekeningen.
Nieuwe handel Wim, er zullen weer veel Velonauten zijn die deze manier van vervoeren ook willen. ik hou het voor alsnog even bij onze aanhanger. aangezien ik toch bijna nooit harder rij dan 100 km/uur is het snelheidsverschil met en zonder aanhanger minimaal. maar het idee is veelbelovend.
BeantwoordenVerwijderenIk meen dat Thule ook een soort "zij-laad" systeem in het programma had. Fiets aan de zijkant van de fiets opladen en dan met een gasveer kun je de hele stellage in een beweging op de auto duwen.
Groetjes,
Robert-Jan
Als je een aanhanger kunt gebruiken is dat natuurlijk OK. Het in elkaar zetten en weer uit elkaar halen van een Foldy car is toch wel even werk.
BeantwoordenVerwijderenHet Thule systeem ken ik. Is voor onze velomobielen onbruikbaar omdat het met haken in het frame aangrijpt.
Nog geen seconde aan handel gedacht, eigenlijk een beetje egoïstisch, alleen aan mijn eigen 'probleem'.
Groeten,
Wim
Hoi Wim,
BeantwoordenVerwijderenGaat het alweer beterde met je, wat je nu weer bedenkt is ook nog compact te stallen als je het niet gebruikt.
Zelf ben ik allergisch voor spullen op het dak , dit komt door mijn werk in het verleden.
Het alleen op het dak krijgen van een Quest is een hele toer.
Als je niet oppast beschadig je Quest en auto beide.
Een kleine helling hoek is van belang om zonder te veel krachten de Quest er boven op te duwen.
Bijn Vittorio Hebben ze ook een mechanisme om een tandem zonder te veel inspanningen op een auto te krijgen.
Het werkt met een soort lift systeem.
Succes met het ontwerp.
Matthijs
Ik heb gisteren al weer een klein stukje gefietst. Ging heerlijk. Wel tolt het nog rond als ik ga liggen.
BeantwoordenVerwijderenDakliften, ik heb er aardig studie van gemaakt, werken niet voor onze velomobielen. Er zitten geen stangen aan.
Groeten,
Wim
Hoi Wim,
BeantwoordenVerwijderenfijn te zien dat het weer wat beter met je gaat, ik merk wel, je innovatie drang is door niets en niemand te stoppen....respect !!
wat betreft een velomobiel op het dak van de auto hebben de MANGO/STRADA rijders weer een voordeeltje.
Door de korte achterkant kun je heel eenvoudig in je uppie de fiets op de achterkant van de body rechtop zetten en zo rechtop , met de voorwielen tegen de achterklep van je auto parkeren. Ter bescherming van de body leg ik altijd eerst een flinke prop doeken op de grond waar de body dan opstaat. Eenmaal rechtop kun je de achterkant van de MANGO/STRADA optillen en rij je de fiets zo over het dak van je auto naar voren, evt over een dekentje ter bescherming van het dak. Vooraf plaats ik 2 dwars-dakdragers aan de voorkant van het dak waar de voorwielen in kunnen staan en monteer achteraf 1 dwars-dakdrager voor het achterwiel waar het achterwiel op/tegen kan staan. Wielen vastzetten en klaar is Kees.
Helaas moet ik tegenwoordig wel eerst mijn aero-strips aan de achterkant verwijderen, maar goed...dat is nog te overzien.
Ja hoor, De Tesla Model S! Supervet. Toch wel de 85 kWh versie? Regel alvast een oplaadpaal op het eiland.
BeantwoordenVerwijderenGroeten,
Philip
Jazeker Philip,
BeantwoordenVerwijderenDe 85 KW versie. In dit soort zaken kun je het maar één keer goed doen.
Groeten,
Wim
Da's heel mooi Wim, de Tesla Model S! Ga je dan ook een weblog bijhouden over je ervaringen met elektrisch rijden?
BeantwoordenVerwijderenHi Wijnandt,
BeantwoordenVerwijderenNee, ik vind één blog al mooi genoeg. Dat wordt al bijna werken!
Groeten,
Wim
Hoi Wim,
BeantwoordenVerwijderenIk lees weinig over het beperken van de luchtweerstand van je mooie frame-plannetjes. Het lijkt me nu juist een mooie gelegenheid om die ideeen in je ontwerp mee te nemen.
Afgelopen jaar reed mijn Quest vanaf Parijs mee op het dak van de auto van Mark B. Dat ging op zware houten dwarsbalken. Naar mijn schatting hadden deze balken evenveel weerstand als heel mijn quest, misschien nog wel veel meer.....Mark klaagde over de flinke toename van het dieselverbruik. (Maar het ging ook ruim boven de toegestane snelheden, dat ook wel)Eenmaal netjes aerodynamisch uitgekiend moet dit toch drastisch te beperken zijn.
Zoals ik het voor me zie:
Het hoofdframe:
Dit bestaat uit twee lange T-profielen, met de platte kant omlaag. Daar zitten hoekstrippen van plm. 75 cm. aan, welke achter en voor de respectievelijke voorste en achterste steun vallen.
Eventueel te vervangen door een vaste bevestiging aan de dwarsbalken van de dakdragers. Dan worden je dakdragers dus een imperiaal.
De opstaande strip is het laatste stukje naar buiten omgebogen, hier kun je de voorste wieltjes van je subframe achter haken. Misschien is een bout aerodynamisch gezien beter dan een omgebogen vlakje.
Het subframe bestaat uit alu hoekprofielen die op de wielbreedte staan. de platte onderkant wordt naar binnen gericht, hier passen de banden tussen. Ze worden bij elkaar gehouden door drie houten balken welke een mooi vleugelprofiel hebben gekregen,(Freeswerk) en op de juiste lengte zijn afgezaagd. Met een bout in de kopse kant twee balken voor het voorwiel, een balk voor het achterwiel. (desnoods ook twee)
Vooraan komen de hulpwieltjes, aan de buitenzijde van je hoekstrip, welke straks over het buitenste vlak van de T-strip rijden. Achter zou ik geen wieltjes maar hooguit glijblokjes plaatsen. Niet echt nodig, en een wiel is niet aerydynamisch. Achter de voorste wieltjes maak je nog een vormpje om de wieltjes aerodynamisch af te werken.
Je rijdt de fiets op het subframe. De voorste wielen komen tussen de dwarsbalken te vallen, en met een riempje of evt. mooi beugeltje zet je de wielen vast. Het achterwiel komt ook vast aan het achterste balkje. (kleine sparing erin zodat het wiel niet zijwaarts zal verschuiven)
Nu dezwelfde manier van op de auto zetten: voorkant optillen en wieltjes achter de bout of omgezette hoekje haken, naar achter lopen en de fiets optillen en naar voren rijden totdat frame op zijn plaats zit. Nu bij voorkeur met bouten borgen aan hoofdframe.
Ik volg je plannetjes graag.....
Eventueel zou ik de balken kunnen maken.
Groet van Quesjer
Hi Quesjer,
BeantwoordenVerwijderenHet is mijn plan om de luchtweerstand sterk te beperken. Op de dwarsdragers, deze zullen nog de meeste weerstand hebben, komen twee alu U-profielen van 30x30x30x3 mm in de lengterichting. Dit worden de rijgootjes.
Het subframe zal uit hetzelfde profiel bestaan.
Ter plaatse van de voorwielen worden alu bakjes op het subframe gemaakt waar de banden in vallen. Dit zal gemaakt worden van een stukje U profiel van 30x60x30x3 mm. Het achterwiel krijgt een eigen bakje op een tweetal dwarsbalkjes.
Er komen voor op het subframe twee nylon wielen van 8 of 10 cm diameter. Achter aan het subframe komen ook twee wieltjes. Hiermee kan het geheel vooruit rollen als ik het subframe voor optil en in de rijgootjes haak.
Het frontaal oppervlak van mijn constructie zal niet meer dan 300 cm2 bedragen. Wel zal de achterste dwarsbalk en de constructie voor het ondersteunen van het achterwiel nog wat extra luchtweerstand opleveren. Deze onderdelen zitten al in verstoorde lucht en minder nadeel opleveren.
Er zijn 4 profielen van 3,5 meter nodig en 4 dwarsstukken van 60 cm. Totaal dus 16,5 meter. Gewicht van dit type profiel is 600 gram per meter. Al met al gaat het frame 10 kg wegen. Met een lege Quest van 28 kg, dus samen 38 kg. Ik hoef dus maximaal 19 kg te tillen. Dat gaat me wel lukken :)
Al met al een lichte constructie waarmee de Quest eenvoudig en zonder risico op het dak van iedere auto kan worden gezet.
Dank voor je bereidheid om houten dwarsbalken te maken.
Groeten,
Wim
Hoi Wim,
BeantwoordenVerwijderenIk las net wat er het afgelopen weekend allemaal mis is gegaan en dat is niet misselijk, je gezondheid is het belangrijkste en de auto, nou ja het is zwaar klote maar dat is te vervangen, maar je kostbaartse bezit is en blijft je gezondheid, sterkte met de hele situatie en ook Marian sterkte met je maatje.
gr.Pé
Hoi Wim,
BeantwoordenVerwijderenJe hebt precies hetzelfde idee voor een dakdrager als dat waar ik al een poosje mee rond loop.
Het verschil is dat jij het ook echt gaat uitwerken. Ik ben erg benieuwd naar het resultaat.
Klinkt erg mooi, maar ook behoorlijk ingewikkeld.
BeantwoordenVerwijderenWij zetten de velomobiel gewoon op het dak. Wielen vast met een paar riempjes en je kan er zo 120 mee rijden.
Voor het tillen moet je wel met z'n tweeen zijn. En je moet ook niet een al te nieuwe auto hebben. Bijkomend voordeel is dat die minder snel gestolen wordt (al was dat een ander topic).
Als je een rek boven op de auto maakt waar 2 velomobielen oppassen, hou ik me wel aanbevolen.
Succes met het overwinnen van de draaiduizeligheid. Heel vervelend weet ik uit ervaring.
groet,
Bert Gazendam
Hi Bert,
BeantwoordenVerwijderenNatuurlijk is het mogelijk om een velomobiel los op het dak te zetten. Ik heb de bedoeling om dit primair veilig en gecontroleerd te doen. In mijn eentje dan wel.
Het lijkt ingewikkeld, maar is doodsimpel. Twee profielen op het dak op een standaard dakdrager.
Twee profielen met wieltjes voor en achter. De Velomobiel erop, één kant omhoog tillen tot in de gootjes, naar achter lopen, de achterkant optillen en naar voren lopen.
Als de velomobiel volledig op de goten staat, wordt deze automatisch geblokkeerd. Er hoeft dan zelfs geen spanband meer omheen. Rijden maar.
Ik denk dat ik de fiets binnen enkele minuten muurvast op de auto heb.
En je kunt op dezelfde dakdrager ook twee van die systeempjes naast elkaar plaatsen. Wel even op het gewicht van het geheel letten. Kleine autootjes kunnen meestal maar 50 kg, dus één velomobiel, dragen.
Bij grotere auto's is dat in de regel 75 kg en dan kan het wel.
Wacht maar af, het wordt een heel effectief geheel.
Groeten,
Wim
Ha Wim,
BeantwoordenVerwijderenNico van Laar heeft ooit een speciaal gootje gemaakt om zijn fiets via de neus van de auto op het dak te rijden:
http://oud.ligfiets.net/fotos/foto.php3?id_foto=1521&sessie=&dummy=s6B7BuZB
Het is denk ik niet het soort auto waarmee jij je op de weg durft te begeven, maar het is idee is ook dat je in je eentje de fiets op het dak krijgt.
Ach, ik heb trouwens nooit problemen met tilwerk. Ik heb niet eens een rijbewijs, dus als ik met de auto ga heb ik er altijd een chauffeuze bij. En die helpt ook wel tillen hoor.
groet,
Bert tegenwoordig in Mango Sport- G
Hi Bert,
BeantwoordenVerwijderenIk kende de manier waarop Nico dat doet. Maar dat gaat alleen goed bij een auto met een heel klein neusje.
Dan moet de fiets als ie op het dak staat nog wel vastgezet worden. Dat wil ik toch liever anders doen.
Groeten,
Wim
Hi Wim, op die manier doe ik het ook (ongeveer) met de questladder. Die gaat al jaren mee. In mijn eentje tillen gaat niet maar hulp is meestal snel voorhanden. De ladder past ook makkelijk op de foldy-car en dat vind ik nog handiger.
BeantwoordenVerwijderen--
groet van Theo, en ook van mijn kant sterkte gewenst met al die pech.
Altijd fijn om dit alvast te weten: http://www.engadget.com/2012/05/22/tesla-model-s-crash-test/
BeantwoordenVerwijderen