Vanmorgen rij ik naar de TU Delft om te overleggen met David Wielemaker. David is, samen met een flink team, de geestelijk vader van de recente superstroomlijn fietsen waar straks in Duitsland het wereld uurrecord en in Battle Mountain in de VS het wereldrecord op de 200 meter zullen worden aangevallen.
Het is inmiddels bekend dat ik een snelle stroomlijn wil combineren met een Munzo tilting trike van Bram Smit van Fast Forward Ligfietsen. Deze combinatie moet zowel snel worden als veel fietsplezier opleveren. Doel is om bij gelijk vermogen 10 tot 15 km/u harder te kunnen rijden dan de Quest. Maar ziet David dat ambitieuze doel ook zitten?
Eerst krijg ik een uitgebreide rondleiding langs de verschillende projecten die studenten van de TU Delft onderhanden hebben.
Ik zie de Wasub onderzeeër, meerdere generaties kleine raceauto's en een racemotor op bio-ethanol. Er wordt tijdens mijn bezoek hard gewerkt aan een waterstof auto die over drie weken moet worden gepresenteerd. De centrale werkplaats is prachtig ingericht en kan door alle teams worden gebruikt.
Na de rondleiding kan ik uitgebreid kijken naar de nieuwe Velox2. Alles is gedemonteerd en nieuwe onderdelen worden gemonteerd. De ervaringen van vorig weekend worden er nu al in verwerkt.
Ik leg David uit wat ik me voorstel van de nieuwe fiets. Dat valt in goede aarde en blijkt vergaand overeen te komen met de ideeën van David. Hij wil graag meedoen aan dit project en we komen snel tot afspraken over hoe een en ander aan te aanpakken. David zal in de computer een voorontwerp maken hoe de nieuwe stroomlijn er uit zou kunnen komen te zien. Als we daar uit zijn en de definitieve vorm is bepaald, mogelijk na een test in de windtunnel, kan de stroomlijn uit kunststof worden gefreesd. Vervolgens moeten er mallen van gemaakt worden zodat er tenslotte een romp uit kan worden vervaardigd. Looptijd van het project een jaar vanaf nu.
De naamgeving is nog het minste probleem. Mijn eerste idee is Velotilt. Wie een betere naam weet mag het zeggen. En nee, er mist geen X in de naam :).
Ik ben razend benieuwd Wim met welke vorm stroomlijn ze op de proppen komen. Er is zowiezo al een duidelijk evolutie gaande bij recentere VM's.
BeantwoordenVerwijderenVelotilt lijkt mij een hele goede naam die de lading goed dekt.
Modernere (tilt)treinen hebben vaak tilt mechanismen om sneller over oude bestaande trajecten te rijden die niet verkant zijn. Hun namen hebben vaak pendular of pendolino in de naam.
Ben erg benieuwd....
BeantwoordenVerwijderenDag Wim,
BeantwoordenVerwijderenZou je deze stroomlijn kunnen gebruiken voor een testje?
http://www.ligfiets.net/advertisement/12546/fullfairing-for-a-laage-racer.html
slechts 350 euri's!
Klaas,
BeantwoordenVerwijderenNee, dit wordt em niet :)
Groeten,
Wim
Wat denk je Wim, zit er tussen de modellen van PIXIMOBILE niet iets moois en toepasselijks? Een samenwerking met deze vormgever lijkt mij ook wel iets!
BeantwoordenVerwijderenSpannende ontwikkelingen!
Hartelijke groet Epco
Klinkt allemaal erg spannend. Ook de rondleiding door de TU Delft, had ik graag willen zien.
BeantwoordenVerwijderenHi Epco,
BeantwoordenVerwijderenMooie ontwerpen, maar of ze aero dynamisch optimaal zijn is de vraag. Het TU Delft team heeft aangetoond 129,6 km/u met hun eerste ontwerp te kunnen halen. Dat is een heel mooi resultaat.
Groeten,
Wim