zaterdag 14 juli 2012

Risse voordemper bijna klaar

Vanavond stuurt Kevin Risse me de ontwerptekening van de nieuwe velomobiel voordemper (velomobile front strut).
Was de achterdemper een, toegegeven fraaie, modificatie van een al 20 jaar bestaande demper, de nieuwe voordemper is een volledig nieuwe ontwikkeling. En wat voor een!

Doel van het ontwerp was om op basis van de bestaande veerpoot luchtvering te combineren met olie demping. Dat dit principe de velomobielrijders aanspreekt wordt duidelijk bewezen door de inmiddels meer dan 100 Risse achterdempers die door Velomobielonderdelen.nl aan Europese velomobielrijders zijn verkocht.

Het maken van een compleet nieuwe veerpoot biedt wel meer mogelijkheden, maar is uiterst kostbaar. De route die Risse nu heeft gekozen bestaat uit een cassette die in het bestaande vaste gedeelte van de veerpoot wordt gemonteerd. Na demontage van de veerpoot wordt de bovenkant van de veerpoot verwijderd, inclusief de veren. De cassette wordt erin geschoven en op dezelfde manier als het oude bewegende deel, vastgezet. De gemodificeerde demper wordt op identieke wijze door de wielkast geschoven en vastgezet. Het autoventiel waardoor de luchtdemper op de gewenste druk kan worden gezet zit bovenaan en komt in het interieur van de fiets uit. Er hoeven dus geen extra gaten te worden geboord.

Nog dit weekend zal Risse me een 3D tekening van de nieuwe demper opsturen.

Ik heb Kevin Risse uitgenodigd om een lezing te geven tijdens het International Velomobile Seminar. Die uitnodiging heeft Kevin aanvaard en hij zal op 7 september een voordracht houden over allerlei aspecten rond velomobiel dempers. Ook zullen Kevin en ik enkele velomobiel fabrikanten bezoeken.

5 opmerkingen:

  1. Ik ben zeer benieuwd hoe de voordempers zich zullen gedragen en hoeveel voordelen (en eventueel nadelen) ze hebben. Ik wist dat er een nog een reden was waarom ik 2 maanden extra op mijn nieuwe QuestXS ga wachten.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Wim

    Volg de ontwikkeling met grote interesse. Vraag mij af wat er zo gebeuren als de olie reservoirs met elkaar in verbinding zou kunnen staan. Zou je dan niet een veel beter rijgedrag in de bochten krijgen als het wiel in de stuur richting meer contact op het wegdek gaat krijgen.

    Hgr Peter

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ziet er mooi uit. Begrijp nu ook hoe de vervanging zal werken. Het ziet eruit als een elegante oplossing. Ik ben benieuwd.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi, goed, vooruitgang!

    Ik moet denk ik nog wat meer geduld hebben. K veerpoten zijn technisch hetzelfde als Q & co, maar de veerweg is flink korter.

    Maar misschien is het aanpassen van een enkel onderdeel genoeg, dat weet ik niet.

    Groeten,

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Als de demper zo goed is dat deze toepassing vind in nieuwbouw velomobielen waar nu nog de standaard poot gebruikt wordt heeft Risse inderdaad een interessante afzetmarkt.

    BeantwoordenVerwijderen