Eerder schreef ik over een nieuwe ontwikkeling van Alligt om in een compacte ruimte toch een goed aanvoelende trapaandrijving te maken. Vandaag laat Leo Visscher me weten dat ie na een een vijftal dagen buffelen zijn eerste K-drive heeft gemaakt. De ontwikkeling is in een stroomversnelling geraakt mede omdat het HPT team van de TU Delft Leo heeft gevraagd om enkele onderdelen te maken voor de K-drive in de Velox2.
De trapper maakt een ellips van 340 mm lang en 110 mm hoog. Een besparing van 230 mm op de hoogte. Hiermee zou een velomobiel-neus dus 23 cm lager gemaakt kunnen worden. Goed voorbeeld hiervan is de VeloX2. Mogelijk kan men hiermee ook een compactere tandem of bakfiets maken. De versie van Alligt past op een koker 40*40 en heeft een geïntegreerde kettingafscherming. Grote tandwielen (36 en 18 tanden) voor een hoog rendement. Te zien en te voelen op het velomobiel seminar in Dronten.
De Q-maat is 155 mm.
De K-drive wordt geleverd inclusief het Alligt trapstel en trapas en hoofdtandwiel. (Op de plaatjes 60 tanden.)
Netjes! veel mooier dan die dingen die er op de VeloX staan....
BeantwoordenVerwijderenPrijs?
Ongelooflijk wat Leo allemaal in zijn eentje doet en ook nog eens hoe snel hij dat doet. Een groot compliment voor het doordachte product.
BeantwoordenVerwijderenvr gr,
Johan
Hoi Wim,
BeantwoordenVerwijderenIk las vorige week het volgende:
*OPMERKING: In eerdere blogs werd gezegd dat deze verbetering in luchtweerstand 35% (ten opzichte van VeloX1) was. Dit was echter niet juist door fouten in de metingen. Dus met de juiste berekeningen is de luchtweerstand van de VeloX2 ten opzichte van de VeloX1 18%.
Bron: http://www.hptdelft.nl/nl/index.php?option=com_content&view=article&id=352:the-path-of-velox-2-aerodynamics&catid=15:blog&Itemid=58
Ik heb geen idee of dit het verschil met een Quest nog gaat beïnvloeden. Ik vond bovenstaand verschil echter wel veel. Het verlagen van de neus (en uiteraard de rest van de aanpassingen/vernieuwingen/verbeteringen) heeft dus niet de spectaculaire winst opgeleverd die eerst genoemd werd.
Zo zie je maar dat "meten toch niet altijd hetzelfde is als weten".
Wim -de roetsende
Goedemiddag Wim,
BeantwoordenVerwijderenIs het niet zo dat door het toepassen van de K-drive, de voetengaten in een Quest definitief gesloten kunnen worden? Ik kom met de hakken van mijn schoenen nog relatief ver uit de voetengaten onder de Quest tijdens het rijden. Als er werkelijk zoveel winst in de "hoogte" wordt geboekt zouden mijn hakken niet meer door de voetengaten gaan en kunnen deze dus gesloten worden.
Kanttekening is dan uiteraard wel dat er geen verkoeling meer van onderen komt, en Flintstonen is ook niet meer mogelijk. Voor de verkoeling zou nog een voorziening getroffen kunnen worden in de vorm van een duct o.i.d?
Of heeft een K-drive zoveel mechanische weerstand dat zelfs het sluiten van de voetengaten dat verlies niet kan opheffen?
Groetjes, Robert-Jan
Hi Robert-Jan,
BeantwoordenVerwijderenHet is inderdaad zo dat met een K-drive de voetengaten gesloten kunnen worden.
Het minste aero-dynamische nadeel krijg je als je een gat in de neus maakt.
In een Quest heeft de K-drive totaal geen zin, alleen maar nadelen. Het kost tussen de 6 en 8% vermogen en omdat de neus niet lager wordt, heb je ook geen aero-dynamisch voordeel. Als je een fiets ontwerpt met een 25 cm lagere neus, dan kan het een voordeel opleveren.
Dat heeft in Battle Mountain vooralsnog niet zo uitgepakt.
Groeten,
Wim