zondag 26 augustus 2012

Nabeschouwing Rondje Denemarken

Enkele aspecten, in een willekeurige volgorde, van de fietstocht 'Rondje Denemarken' zijn mogelijk nuttig om hier de revue te laten passeren.

Camper
Het begeleiden door een camper is uitstekend bevallen. Er waren nu drie Quest rijders mee. Dat is een prima aantal. Iedereen kan bij het ontbijt en diner op de twee dinette bankjes zitten. Ook is koken op twee pitten voor vier man goed te doen. Prettig is dat de bestuurder van de camper zelf fietst, al hoeft dat niet in een velomobiel te zijn. De camperbestuurder maakt 's morgens ontbijt, deelt bananen, Chocomel (halfvol), sportdrank en energierepen uit. Tussen de middag is er op een rendez-vous punt koffie en evt. wat lekkers erbij. De camperbestuurder doet daarna boodschappen en zoekt een camping op de geplande dagafstand. Na een lekker biertje of frisdrank is er heerlijk warm eten. Opvallend is dat de camperbestuurder meestal minder dan een kwartier op de camping was als wij al arriveerden. Jan Veenis, de bestuurder, verbaasde zich voortdurend over onze snelle ritten.
Een te huren camper moet je op tijd reserveren. Wij waren daarmee wat laat en het kostte veel moeite om een betaalbare camper te vinden.

Quest rijders
Jan Geel, Cees Roozendaal en ik zijn ongeveer even sterke fietsers. Dat betekent dat de kruissnelheid vrijwel altijd tussen 35 en 40 km/u kon liggen. Bij een grotere groep, met daarbij minder sterke fietsers, ligt de kruissnelheid tussen 30 en 34 km/u. De hogere kruissnelheid is door ons als bijzonder prettig ervaren. Er hoefde nooit gewacht te worden en het comfortabele ritme van lekker doorrijden werd nooit verstoord. Hoewel ik geen borstband droeg tijdens de trip, was de SRM wel mee. In de praktijk werd er gereden met een vermogen van 100 tot 130 Watt. Tijdens licht klimmen en bij snelheden van 40 km/u liep dat op tot 160 Watt. Een enkele keer ben ik bij wijze van training omhoog gescheurd. Dan staat er enige tijd 400 Watt op de SRM.

Reserve equipment
Er waren voldoende reserve onderdelen aan boord van de camper. Onder meer 4 wielen, zowel met 70 mm remtrommels, als met 90 mm remtrommels. Daarnaast waren er wiellagers, voldoende reservebanden, smeermiddelen, kettingtandwielen en deelbare kettingtandwielashouder, Risse Astro 5 schokdemper en reserve Bebop pedalen mee. Ook kleine zaken als locktite, secondenlijm, wasbenzine, klittenband, sluitschakels en een schaar hebben goede diensten bewezen. Zo is het prettig om een gebroken ventilatieroostertje met secondenlijm snel en goed in elkaar te kunnen lijmen.

Navigatie
De Garmin Montana 600 is een forse maar fantastische GPS. Hiermee kunnen uiteraard vooraf gemaakte routes worden gereden. De praktijk bewijst echter dat reisplannen nogal eens wijzigen en vooraf bepaalde routes, waar soms wel heel veel werk in zit, terzijde worden geschoven. Een uitstekende werkwijze is de GPS de dagroute te laten uitrekenen. Wij deden dit door Garmin City Navigator Europe 2012 de route te laten uitrekenen. Instellingen van de GPS 'Fietsen'. Uitsluitingen 'snelwegen' 'onverharde wegen' en 'U-bochten'. De Montana rekent dan een route uit over L-wegen, zogenaamde 'Landesstraszen'. Wel even controleren of de route een logische is. Vrijwel altijd is dat het geval. Dan schakelde ik de City Navigator kaart uit en zette de Open Fietsmap kaart aan. Deze laatste kaart is zeer veel gedetailleerder en rijdt heel prettig.
Navigatie aanwijzingen, automatisch herberekenen van de route en automatisch zoomen moeten uit staan. Open Fietsmap kan geen lange routes uitrekenen. Met een kilometer of 50 heb je het wel gehad. Bereken je langere routes dan raakt de processor van de GPS overstuur en zet de Montana zich uit. Ook de Oregon, die was als reserve mee, doet het niet beter.
Het vooraf in de computer selecteren van kaartdelen in Open Fietsmap is lastig, ik kreeg het ditmaal niet goed voor elkaar. Toen heb ik maar de complete kaart van Noord-Europa op een Micro SD kaartje gezet en deze in de Montana gezet.
Tijdens de rit reed ik steeds voorop, de Montana geeft je de mogelijkheid om continue een groot deel van de route te overzien. Is de weg op een berekende route niet goed, dan is direct een alternatieve route in beeld. Dat gaat met kleine GPS apparaten als bijv. de Garmin Edge niet. Naast de navigatie deed ik ook de communicatie met Jan in de camper. Al met al vereist dat veel attentie en is soms ook wat vermoeiend.

Dagafstanden
Op vlakke, redelijk goede wegen, zijn dagafstanden van 150 km prima te doen. Wij reden 1900 km in 13 dagen, 146 km gemiddeld per dag. Incidenteel 175 km is geen probleem. Mijn 1e en laatste dag waren 176 km lang. Bij regelmatig matige klimmen is 125 km een goede dagafstand. Worden het echte klimdagen, deze reis waren die er overigens niet, dan is 100 km een verstandige afstand. Er is dan voldoende tijd om te herstellen en je hebt nog zin om in de namiddag of avond nog een stadje of andere bezienswaardigheid te bekijken. Fysieke problemen hebben zich dan ook bij geen van de fietsers voorgedaan.

Wassen en persoonlijke verzorging
Waren er tijdens vorige reizen een aantal grote emmers aan boord voor de was, ditmaal is dat aan de fietsers overgelaten.
Na iedere rit waste iedereen, direct na het douchen, zijn eigen spullen en hing die te drogen. Cees ging met fietskleren en al onder de douche, klaar was Cees. Al met al kost dat maar enkele minuten per dag. Tijdens de goed weer ritten droeg ik alleen een fietsbroek en shirt, geen ondergoed. Dat is me uitstekend bevallen en levert uiteraard ook minder wasgoed op. Dankzij het goede weer kon je meestal de volgende dag hetzelfde tenue weer aan.

Blog en verbindingen
De Apple MacBook Air 11 inch was ook dit jaar weer een comfortabele metgezel. Het maken van het dagelijkse blogbericht verloopt hiermee snel en makkelijk. De Droam deed het dit jaar beter dan tijdens de reis naar de bronnen van de Maas. Toen er een keer geen 3G verbinding kon worden gerealiseerd, reageerde de support van Droam via SMS met een handleiding hoe andere 3G providers in te schakelen. Een voordeel van de Droam is dat ie gelijktijdig 5 apparaten van internet kan voorzien. Jan Veenis had zijn eigen laptop en iPhone mee en ook Cees maakte van de Wifi via zijn smartphone gebruik.
Zo konden we de sluitingsceremonie van de Olympische spelen drie uur lang in schitterende HD kwaliteit volgen. Dit alles binnen de databundel van 1 GB. Totale kosten aan dataverkeer 90 euro.
Onderlinge verbindingen zijn vrijwel geheel via SMS verlopen. Dat kost in het buitenland maar 10 cent per SMS. Telefoongesprekken zijn met een starttarief van 69 cent per gesprek excl. de gesprekskosten zeer veel duurder.

Kosten
De totale kosten van de reis hebben ongeveer 2700 euro bedragen. De helft hiervan, € 1335,-, zijn de huurkosten van de camper. Brandstofkosten camper € 330,-, Levensmiddelen € 500,-, veerdiensten € 96,-, campings € 352,-, diverse kleine kosten voor kaarten en wat huisraad voor de camper € 86,-.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten