Gisteren reed ik voor het eerst met de voetenstrip om de voetengaten. Het resultaat is bijzonder goed. Alleen Lycra dat de beide voetengaten geheel afsluit is nog warmer. Maak je een insnijding in de Lycra om te kunnen flintstonen, dan voel je de koude wind aan die zijde nog steeds aan je kuiten. Nadeel van een volledige afsluiting met Lycra is wel dat de vochtigheidsgraad in de fiets nogal toeneemt. Met voetenstrips blijft er een beperkte luchtstroming in de fiets mogelijk.
De strip die er nu op zit is van de eerste poging om zelf stormstrips te maken. De hoek waaronder de wind door deze strip wordt afgebogen is 45 graden. Dat is eigenlijk te steil. Uit de proeven met de tufts van vorige week zaterdag is goed te zien dat de wind op en rond het vizier mooi blijft aanliggen. De hoek die het vizier met de liggende deksel maakt is ongeveer 30 graden. Die hoek moet de voetenstrip ook krijgen.
Vanavond maak ik nieuwe houten steuntjes voor het aluminium hoeklijn profiel. De Proxxon figuurzaagmachine waar alle racekap vizieren mee worden uitgezaagd zaagt ook hout heel makkelijk. Nu kantelt het aluminium profiel precies onder een hoek van 60 graden. Dan 200 gram poly-urethaan rubber aanmaken zodat de strip voldoende hoogte krijgt. Om het geheel af te maken doe ik er drie flinke druppels gele pigment bij. Na grondig roeren giet ik het 2 meter lange profiel vol.
Deze zachte poly-urethaan moet 24 uur uitharden. Het resultaat komt hier wel weer ter sprake.
De foto met de twee stukjes hout geven links de huidige hoek - 45 graden - van de strip weer. Het stukje hout rechts op de foto, heeft de gewenste hellingshoek van 30 graden.