Gisteren reed ik voor het eerst met de voetenstrip om de voetengaten. Het resultaat is bijzonder goed. Alleen Lycra dat de beide voetengaten geheel afsluit is nog warmer. Maak je een insnijding in de Lycra om te kunnen flintstonen, dan voel je de koude wind aan die zijde nog steeds aan je kuiten. Nadeel van een volledige afsluiting met Lycra is wel dat de vochtigheidsgraad in de fiets nogal toeneemt. Met voetenstrips blijft er een beperkte luchtstroming in de fiets mogelijk.
De strip die er nu op zit is van de eerste poging om zelf stormstrips te maken. De hoek waaronder de wind door deze strip wordt afgebogen is 45 graden. Dat is eigenlijk te steil. Uit de proeven met de tufts van vorige week zaterdag is goed te zien dat de wind op en rond het vizier mooi blijft aanliggen. De hoek die het vizier met de liggende deksel maakt is ongeveer 30 graden. Die hoek moet de voetenstrip ook krijgen.
Vanavond maak ik nieuwe houten steuntjes voor het aluminium hoeklijn profiel. De Proxxon figuurzaagmachine waar alle racekap vizieren mee worden uitgezaagd zaagt ook hout heel makkelijk. Nu kantelt het aluminium profiel precies onder een hoek van 60 graden. Dan 200 gram poly-urethaan rubber aanmaken zodat de strip voldoende hoogte krijgt. Om het geheel af te maken doe ik er drie flinke druppels gele pigment bij. Na grondig roeren giet ik het 2 meter lange profiel vol.
Deze zachte poly-urethaan moet 24 uur uitharden. Het resultaat komt hier wel weer ter sprake.
De foto met de twee stukjes hout geven links de huidige hoek - 45 graden - van de strip weer. Het stukje hout rechts op de foto, heeft de gewenste hellingshoek van 30 graden.
Interessant weer, wat mij betreft dan vooral uit oogpunt van snelheidswinst. Ook met dit weer moeten het wel lange ritten worden wil ik last krijgen van koude voeten. Dit geldt ook voor het windschermpje, ook met -8°C en harde wind rijd ik zonder probleem zonder schuimdeksel, en vindt dat veel prettiger. Wel vervang ik de helm voor een dikke muts, ook heel comfortabel.
BeantwoordenVerwijderenIk merk nu wel dat lijmen moeite hebben met de kou: zowel klittenband komt ineens los en ook de mooie rubberrand op het instapgat.
Groet,
Henk-Jan, ben benieuwd naar mijn terugweg vanmiddag, door de sneeuw?
Hoi Wim,
BeantwoordenVerwijderendat ziet er weer professioneel uit...zijn deze strippen straks ook te bestellen in je winkel ?
Verder lijkt het me ook een elegante oplossing voor de strada's / mango's voor de wielkasten. Wat denk jij ?
lorenz
HI Lorenz,
BeantwoordenVerwijderenEerst maar eens proefrijden met de nieuwe versie. Verkopen kan altijd nog.
Ik denk inderdaad dat een strip, geplakt op de voorrand van de wielkasten van Mango en Strada, de snelheid ten goede zal komen. De wind wordt namelijk niet direct turbulent bij het begin van de wielkast, maar zal, net als met het mini vizier, over de wielen worden gelift.
Minder drag, minder weerstand en dus meer snelheid.
Groeten,
Wim
Hoi Wim,
BeantwoordenVerwijderenDeze hoek ziet er inderdaad veel beter uit ik hou me aanbevolen.
Ben nu aardig rozig door een rit in de sneeuw, gelukkig niet zo'n dik pak als vorig jaar
Gr.Willem
Bij windschermjes en profielen "wordt de wind niet gelift"... De wind gaat zonder enige twijfel achter de rand van het schermpje of profiel wervelen. Echter, deze wervel kan best een gunstig effect hebben op de luchtstroming (zoals de vortex generators)
BeantwoordenVerwijderenHi Theo,
BeantwoordenVerwijderenDe wind wordt wel degelijk afgebogen. Passeert op het einde van de strip een ragscherpe rand waar die wind niet omheen krult.
Uiteindelijk, maar dan een stukje verder dan zonder strip, ontstaat er een werveling die een stuk minder 'drag' veroorzaakt.
Ik ga behalve vortex generators ook testen met strips op .... een Strada.
Groeten,
Wim
Wim, Wordt de opstelling dan: Vortex Generator, enige afstand, strip, voetengat?
BeantwoordenVerwijderenNet als dat bij een auto aan het achtereind van het dak een VG _voor_ de achterste dakrand zou moeten zijn?
Wat het wordt weet ik nog niet. Bij de racekap mogelijk de vortex generators. Bij de voetengaten wil je dat de wind in ieder geval niet in de gaten komt. Dat bereik je met strips in ieder geval. Met vortex generators wordt de wind niet echt afgebogen en zou alsnog in de gaten kunnen komen.
BeantwoordenVerwijderenDe tijd zal het leren.
Groeten,
Wim