De eerste 60 Risse schokdempers zijn bij evenzoveel fietsers afgeleverd. Van de lovende reacties krijg ik rode oortjes.
De vraag naar de Genesis en Astro 5 dempers is zo groot dat de eerste twee zendingen van 30 dempers, totaal 60 exemplaren, al verkocht zijn. De volgende bestelling van 45 dempers zal volgende week woensdag uit de VS naar ons worden verzonden. Dat neemt gemiddeld 10 dagen in beslag.
Bestellers van dempers tot en met 5 mei hebben hun dempers inmiddels ontvangen. Bestellingen daarna worden over ongeveer drie weken uitgeleverd.
Risse Racing heeft Velomobielonderdelen.nl aangesteld als exclusief distributeur voor Europa voor alle velomobiel dempers.
Dit was de afspraak bij de garantiestelling van mij aan Risse dat ik minimaal 50 tot 100 dempers in het eerste jaar zou afnemen. Die aantallen zijn nu al binnen een maand gehaald. Risse heeft nu een speciale webpagina voor de velomobieldempers gemaakt.
Luchtdruk
De eerste dempers zijn afgeleverd zonder dat ik heb gecontroleerd hoeveel druk er in de VS is ingepompt. Dit blijkt nu tussen 7 en 10 bar te zijn geweest. Veel te veel dus. Enkele fietsers hebben zonder controle van de luchtdruk de demper ingebouwd en zijn daar mee gaan rijden. Dat gaf natuurlijk niet het gewenste effect. Inmiddels is duidelijk wat de beste drukinstellingen bij de verschillende gewichten van de rijders zijn. Onderstaand staatje geeft een overzicht en is een goed begin punt.
60 tot 65 kg 4,5 bar
65 tot 75 kg 5,0 bar
75 tot 80 kg 5,5 bar
80 tot 90 kg 6,0 bar
90 tot 110 kg 6,5 tot 7,0 bar
Veel fietsers zijn blij met de uitstekende wegligging. Het achterwiel blijft onder vrijwel alle omstandigheden op de weg en het dribbelen op slecht wegdek is niet meer aanwezig. Andere fietsers zijn blij dat de klappen die de fiets krijgt in diepe gaten en steile drempels nu gladgestreken worden. Mijn eigen ervaring is dat ook de snelheid flink is toegenomen. Deze week ben ik begonnen met de training voor Cycle Vision. Ik maak vrijwel dagelijks een trainingsrit van ruim 30 km. Ik weet nog heel goed dat ik in dezelfde periode vorig jaar op het traject De Woude - Westdijk - Alkmaar - Schermerhorn - Driehuizen - West-Graftdijk - De Woude, steeds op een maximum gemiddelde snelheid van 43 km/u uit kwam. Deze week reed ik al 46,1 km/u in gewone toertrim met minivizier. Gisteren, in de regen, reed ik met racekap zelfs een gemiddelde van 46,5 km/u. En dat met nog wel een enkele kilo's wintervet om het lijf :). Hoe dan ook, voor veel fietsers is de verbeterde veiligheid belangrijk, voor andere fietsers het toegenomen comfort.
Zelf geniet ik van de toegenomen controle over de fiets waardoor er veiliger en sneller kan worden gereden.