De eerste 60 Risse schokdempers zijn bij evenzoveel fietsers afgeleverd. Van de lovende reacties krijg ik rode oortjes.
De vraag naar de Genesis en Astro 5 dempers is zo groot dat de eerste twee zendingen van 30 dempers, totaal 60 exemplaren, al verkocht zijn. De volgende bestelling van 45 dempers zal volgende week woensdag uit de VS naar ons worden verzonden. Dat neemt gemiddeld 10 dagen in beslag.
Bestellers van dempers tot en met 5 mei hebben hun dempers inmiddels ontvangen. Bestellingen daarna worden over ongeveer drie weken uitgeleverd.
Risse Racing heeft Velomobielonderdelen.nl aangesteld als exclusief distributeur voor Europa voor alle velomobiel dempers.
Dit was de afspraak bij de garantiestelling van mij aan Risse dat ik minimaal 50 tot 100 dempers in het eerste jaar zou afnemen. Die aantallen zijn nu al binnen een maand gehaald. Risse heeft nu een speciale webpagina voor de velomobieldempers gemaakt.
Luchtdruk
De eerste dempers zijn afgeleverd zonder dat ik heb gecontroleerd hoeveel druk er in de VS is ingepompt. Dit blijkt nu tussen 7 en 10 bar te zijn geweest. Veel te veel dus. Enkele fietsers hebben zonder controle van de luchtdruk de demper ingebouwd en zijn daar mee gaan rijden. Dat gaf natuurlijk niet het gewenste effect. Inmiddels is duidelijk wat de beste drukinstellingen bij de verschillende gewichten van de rijders zijn. Onderstaand staatje geeft een overzicht en is een goed begin punt.
60 tot 65 kg 4,5 bar
65 tot 75 kg 5,0 bar
75 tot 80 kg 5,5 bar
80 tot 90 kg 6,0 bar
90 tot 110 kg 6,5 tot 7,0 bar
Veel fietsers zijn blij met de uitstekende wegligging. Het achterwiel blijft onder vrijwel alle omstandigheden op de weg en het dribbelen op slecht wegdek is niet meer aanwezig. Andere fietsers zijn blij dat de klappen die de fiets krijgt in diepe gaten en steile drempels nu gladgestreken worden. Mijn eigen ervaring is dat ook de snelheid flink is toegenomen. Deze week ben ik begonnen met de training voor Cycle Vision. Ik maak vrijwel dagelijks een trainingsrit van ruim 30 km. Ik weet nog heel goed dat ik in dezelfde periode vorig jaar op het traject De Woude - Westdijk - Alkmaar - Schermerhorn - Driehuizen - West-Graftdijk - De Woude, steeds op een maximum gemiddelde snelheid van 43 km/u uit kwam. Deze week reed ik al 46,1 km/u in gewone toertrim met minivizier. Gisteren, in de regen, reed ik met racekap zelfs een gemiddelde van 46,5 km/u. En dat met nog wel een enkele kilo's wintervet om het lijf :). Hoe dan ook, voor veel fietsers is de verbeterde veiligheid belangrijk, voor andere fietsers het toegenomen comfort.
Zelf geniet ik van de toegenomen controle over de fiets waardoor er veiliger en sneller kan worden gereden.
handig dat lijstje met gewicht vs. bar. Ik ga het dus eens met een bar extra proberen.
BeantwoordenVerwijderenBestaat er trouwens de kans dat er bij te weinig bars je door kunt zakken tot op de achterwielbehuizing of is dat technisch onmogelijk?
Hi Paul,
BeantwoordenVerwijderenJe kunt met een lege demper gemiddeld nog net rijden.
Dat moet wel rustig gebeuren om demper en wielkast te ontzien.
Liever niet doen dus.
Groeten,
Wim
Wim , op het bentridersforum heb ik gelezen dat Risse ook een demper maakt voor de Mango+ , ga je die ook bestellen of houd je het voor de Mango bij de bestaande demper met de (losse) opzetstukken ?
BeantwoordenVerwijderenDe Risse demper waar op Bentrider over wordt gesproken is precies dezelfde. Het enige is dat wij een sterk nylon vorkje hebben gemaakt met een gat voor de tiewrap.
BeantwoordenVerwijderenJe mag deze demper gerust proberen.
Groeten,
Wim
Dag Wim,
BeantwoordenVerwijderenVan harte weer met dit succes
Groet Matthijs
Dank voor het aanbod Wim , wil ik zeker een keer gebruik van maken , maar kan even duren , ben nogal druk.
BeantwoordenVerwijderenHeb ook nog steeds de bebop pedalen niet ingebouwd , kom er niet aan toe.
Komt ook omdat de Mango buiten staat dan sleutel je er minder makkelijk aan .
Hi Wim,
BeantwoordenVerwijderenSchaar mij maar bij de mensen die blij zijn met het toegenomen comfort :) De genesis demper in Strada 48 bevalt me prima!
Zie wel dat ik nog wat lucht erbij moet pompen. Zo maar eens een schokdemperoppomppompje halen bij de Halfords.
WTF... Ik ben al blij met een 34km/u gemiddelde...
BeantwoordenVerwijderenMogen we jouw route weten?
Anyway: in de omgeving purmerend is er zeker een stukje waar demping wel handig is. Ik neem daar niet eens meer de moeite om boven de 40 te blijven.
Dus ik hoop dat ik er 1 kan laten inbouwen bij mijn 10kkm beurt ergens in juli..
Hi Ard,
BeantwoordenVerwijderenDe route staat in dit blogbericht. Er zitten maar 4 haakse bochten in, de rest kan met snelheid worden genomen.
Snelheid verder 50 km/u of hoger. Gemiddelde hartslag 138 slagen per minuut. Gemiddeld vermogen 210 Watt.
Groeten,
Wim
Aarghh...
BeantwoordenVerwijderenhttp://www.endomondo.com/workouts/54425257
Is een van mijn betere "workouts"...
Een hartslag van 138 betekent bij mij dat ik net mijn kleren heb aangedaan...
En er zit maar > 20 jaar verschil tussen ons :-).
BTW: wat gebruik jij nu exact als anti-regen aan de buitenkant op de kap? Ik moet binnenkort mijn vizier vervangen omdat de huidige aan het inscheuren is, en dan smeer ik er liever goed spul op.
De binnenkant bewerk ik nu met gedemineraliseerd water+afwasmiddel in een spray. Gewoon water levert uiteindelijk teveel kalkaanslag.
Maar ik raad het iedereen aan die bij het weer van vandaag al loopt te zweten voordat ze iets gaan doen ;-).
Hi Ard,
BeantwoordenVerwijderenLeuk om te zien. Ik rij bij gelijke hartslag 13 tot 14 km/u per harder dan jij. Dat kan een hele trits oorzaken hebben.
Mijn fiets is 10 kg lichter dan jouwe. Alles wat er maar te verbeteren valt is aangepakt.
Fysiek zullen we ook flink verschillen. Ik heb een grote hart-long capaciteit en ik train gericht. Mijn maximum hartslag is rond 165. Ik kan een hartslag tussen 155 en 160 ongeveer een uur volhouden.
Mijn nachtelijke rust hartslag ligt net boven de 30. Er is dus wel een grote bandbreedte, althans voor mijn 64 jaar.
Groeten,
Wim
Hi Rob,
BeantwoordenVerwijderenDat er beneden een M6 zit wist ik niet. Dat is ook bij de Mango zo. Wij hebben een klein busje voor om de M6 gemaakt en dan kun je een standaard M8 stangkop gebruiken.
Als de demper tegen de wielkast komt mag je hem ook op zijn kop monteren. Dan komt het smalle deel boven en zal ie zeker niet tegen de wielkast aankomen. Maakt voor de werking niks uit.
Mogelijk moet dan wel het gat in de kettingafscherming wat groter gemaakt moeten worden.
Groeten,
Wim