Het is algemeen bekend dat ik een liefhebber ben van brede banden. Lopen, vooral in velomobielen, licht en comfortabel. De ontwikkelingen staan niet stil en bij de steeds hogere snelheden wordt de luchtweerstand van banden, ook bij velomobielen, een factor van betekenis.
Daarom test ik vandaag een nieuwe smalle 406 band, de Schwalbe Ultremo ZX. Dit 23 mm smalle bandje weegt 145 gram en mag tot maar liefst 11 bar worden opgepompt. Ik haal de pendel te voorschijn en monteer de bandjes op 19 mm brede velgen. 25 mm velgen zijn minder zinvol voor dit hele smalle bandje. De pendel wordt steeds 3 maal vanaf de ene kant en 3 maal vanaf de andere kant gestart. Van de 6 waarden laat ik de hoogste en laagste waarde weg. De gemiddelde tijd wordt berekend uit 4 metingen.
De metingen vinden plaats bij 21 gr. Celsius op de vlakke tegelvloer in mijn vloer verwarmde garage. Zoals eerder vastgesteld moeten de waarden op normaal asfalt worden gecorrigeerd. Brede banden lopen daar 7% zwaarder, hele smalle banden 15% zwaarder. Een band als bijv. de Kojak 35 mm loopt 10% zwaarder op asfalt.
De resultaten staan in het tabelletje en zien er heel goed uit. Sneller dan alle andere geteste en in de handel verkrijgbare banden. De waarden zijn in seconden pendeltijd. De wegligging en remeigenschappen kan ik niet meten. Wel is de band voorzien van een Vectran anti-lek laag. Het op de velg leggen gaat heel makkelijk met de hand.
Er moet wel een smalle binnenband in, ik gebruikte de Schwalbe SV6a biba.
Zoek je een snelle smalle raceband dan is de Schwalbe Ultremo ZX een serieuze kandidaat. De band is voorzien van een mooie opdruk. Wie mooi wil zijn moet pijn lijden, het bandje kost € 49,90 per stuk.
In de komende periode een update over het VeloTilt project en een test van de nieuwe Schwalbe Shredda.