vrijdag 12 oktober 2012

Rolweerstand meting Schwalbe Ultremo ZX

Het is algemeen bekend dat ik een liefhebber ben van brede banden. Lopen, vooral in velomobielen, licht en comfortabel. De ontwikkelingen staan niet stil en bij de steeds hogere snelheden wordt de luchtweerstand van banden, ook bij velomobielen, een factor van betekenis.

Daarom test ik vandaag een nieuwe smalle 406 band, de Schwalbe Ultremo ZX. Dit 23 mm smalle bandje weegt 145 gram en mag tot maar liefst 11 bar worden opgepompt. Ik haal de pendel te voorschijn en monteer de bandjes op 19 mm brede velgen. 25 mm velgen zijn minder zinvol voor dit hele smalle bandje. De pendel wordt steeds 3 maal vanaf de ene kant en 3 maal vanaf de andere kant gestart. Van de 6 waarden laat ik de hoogste en laagste waarde weg. De gemiddelde tijd wordt berekend uit 4 metingen.
De metingen vinden plaats bij 21 gr. Celsius op de vlakke tegelvloer in mijn vloer verwarmde garage. Zoals eerder vastgesteld moeten de waarden op normaal asfalt worden gecorrigeerd. Brede banden lopen daar 7% zwaarder, hele smalle banden 15% zwaarder. Een band als bijv. de Kojak 35 mm loopt 10% zwaarder op asfalt.

De resultaten staan in het tabelletje en zien er heel goed uit. Sneller dan alle andere geteste en in de handel verkrijgbare banden. De waarden zijn in seconden pendeltijd. De wegligging en remeigenschappen kan ik niet meten. Wel is de band voorzien van een Vectran anti-lek laag. Het op de velg leggen gaat heel makkelijk met de hand.
Er moet wel een smalle binnenband in, ik gebruikte de Schwalbe SV6a biba.

Zoek je een snelle smalle raceband dan is de Schwalbe Ultremo ZX een serieuze kandidaat. De band is voorzien van een mooie opdruk. Wie mooi wil zijn moet pijn lijden, het bandje kost € 49,90 per stuk.

In de komende periode een update over het VeloTilt project en een test van de nieuwe Schwalbe Shredda.

8 opmerkingen:

  1. Hi Wim,

    Thank you for the info!

    Was the test on asphalt, or smooth floor? Also, what was the temperature?
    Since the tires look new, the result will probably be better, after they are broken-in.

    Peter

    BeantwoordenVerwijderen
  2. HI Peter,
    The measurements are done in my garage. Smooth tiles there with about 21 degrees centigrade.
    Best regards,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ziet er goed uit dit bandje.
    Weet jij ook wat het verschil is in anti lek tussen deze band en de Durano's?

    Ik kan hem ook nog niet vinden in de webshops.
    Wel het oude type, maar die weegt ook weer een stuk meer. Is wel de helft goedkoper

    Gr Rob

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hi Rob,
    Vectran is een betere anti-lekbescherming dan Raceguard. De Durano, er zijn inmiddels 5 verschillende types, is wel slijtvaster denk ik. Enne.... ook de helft goedkoper.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi

    Bij velomobiel.nl zijn ze voor 40 euro te koop.

    Groeten

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ja ik las voor het eerst over de ultremo omdat deze Milan rijder ze eronder had liggen en indrukwekkende snelheden neerzet. Dat komt natuurlijk niet alleen van de banden maar die dragen er wel toe bij. De Milan is wel flink lawaaiig wat waarschijnlijk wel een hint geeft over het ( gebrek aan )comfort met flink opgepomte Ultremo's...

    http://www.youtube.com/watch?v=CPgDdAx9K7E&feature=related

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Zal wel niet comfortabel genoeg zijn voor woon werkverkeer of wel Wim?

    René

    BeantwoordenVerwijderen
  8. 11 bar betekent ongeveer steenhard. Inderdaad geen comfort. Per saldo waarschijnlijk voor een velomobiel op gemiddeld wegdek ook niet sneller dan een F-lite.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen