vrijdag 22 februari 2013

DPD, een schandalig slechte vervoerder



Dit gaat over een soap rond vervoerder DPD. Het gaat niet over velomobielen, dus als je niet verder wil lezen, neem wel mijn advies mee:'Laat je spullen niet vervoeren door DPD'.

25 januari bestel ik bij Topvlonderplanken.nl in Enter drie kunststof plankjes van 150 cm om een nieuw zitbankje te maken in onze roeiboot.

DPD neemt de vervoersopdracht aan. Aangekomen in De Woude zien ze dat ze op het veerpontje naar het eiland moeten. Dat weten ze uiteraard al op het moment dat ze de vervoersopdracht aannemen. TomTom  en alle andere navigatie-apparaatjes weten dit al vele jaren. De chauffeur wil de € 1,30 voor de pont niet betalen en neemt de planken weer mee. Als ik op 14 februari nog steeds geen planken heb en dat Topvlonderplanken meld, zien ze in track en trace dat de planken retour komen omdat ze onbestelbaar zijn. DPD is niet aan de deur geweest, heeft niet gebeld, leugenaars zijn het.
Topvlonderplanken zal nieuwe opsturen.

Twee dagen later komen de nieuwe planken weer in de buurt van De Woude. De DPD chauffeur belt en kan niet met de pont over, hij zegt dat ie geen geld bij zich heeft. Als ik zeg dat ie dan morgen maar geld mee moet nemen, verdwijnen de plankjes weer naar .... ?

Topvlonderplanken krijgt van DPD te horen dat zij alleen nog een keer langs het eiland willen rijden als ik zelf de planken bij de pont wil afhalen. De aflevering kan pas vrijdag 22 februari plaatsvinden. Ik mag ook de plankjes bij de chauffeur in Hoofddorp afhalen. Op het eiland bezorgen kan niet zonder dat extra kosten worden berekend. DPD houdt de zending onder zich tot ze 'weer een keer in de buurt rijden'.

Als ik Topvlonderplanken laat weten dat er ook een afleveradres in Enkhuizen is, blijkt bezorging wel te kunnen. De chauffeur belt vanmorgen en kan wel de even nummers vinden, maar nr. 23 niet. Misschien aan de andere kant van het verzamelgebouw?

Al met al is het pakketje 3 weken onderweg geweest en per saldo 3x niet afgeleverd op het adres waarvoor DPD de vervoersopdracht heeft geaccepteerd.

Klagen bij de directie helpt helaas niks. Dit is al de zoveelste keer dat het gebeurt. De directie van DPD zegt dat de chauffeur de opdracht heeft op het eiland te bezorgen, de baas van de chauffeur, een subcontractor, belooft beterschap en .... heeft schijt aan alles.

Zo, dat is eruit. Laat DPD als vervoerder links liggen. Klantvriendelijkheid is in geen velden of wegen te bekennen. Als de chauffeur al aan de deur komt staat het gezicht op onweer.
DPD roept op om emails niet te printen. Dat kost CO2.
Wel worden er honderden kilometers met pakketten rondgezeuld om te voorkomen dat er € 1,30 moet worden betaald voor de pont. Met een 50-vaarten kaart kost het nog maar € 0,60 per overtocht. Over CO2 uitstoot gesproken.

Per saldo wordt de vervoersopdracht geaccepteerd en vervolgens laat DPD zowel de leverancier als de klant in de kou staan.

DPD gedraagt zich zo als een schandalig slechte pakketservice die de naam pakketservice niet waard is.





12 opmerkingen:

  1. Ik begrijp het probleem op chauffeursniveau, ik was in het begin van mijn werkzame carriere ook enige tijd distributiechaufeur aan huisadressen. Geloof me dat sommige klanten zo vervelend zijn je daarvan heel praktisch wordt...

    Als de chauffeur de pontvaart niet wil betalen komt dat omdat hij dat op geen enkele manier kan declareren of heel een heel moeizaam proces op kantoor op gang moet brengen om het terug te krijgen. Met andere woorden, 20 jaar geleden had ik je die vracht ook niet bezorgd.

    Een goede praktische oplossing is dat je afspreekt dat de chaufeur je belt als ie bij de pont staat, en JIJ de heen en weer vaart van je vrachtje betaald. Je zult zien dat je vrachtje dan wel aankomt.

    Nu kan het zijn dat principes in de weg staan, maar soms handelen naar "whatever works" maakt je leven een stuk makkelijker.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. DPD is de enige vervoerder die dit zo doet, alle andere vervoerders leveren netjes af op het huisadres.
    Ik ben helemaal niet vervelend, ik bestel gewoon een product en wil dat zonder gezeik afgeleverd krijgen.
    DPD accepteert de opdracht met levering op het huisadres, niet poste restante een pont.
    Als ze dit niet willen, kunnen ze toch de opdracht weigeren? Dan kan de leverancier een andere vervoerder zoeken die niet moeilijk doet.
    Dan wordt er ook niemand gedupeerd.
    De directie van DPD is ook niet gediend van het gedrag van hun subcontractor.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  3. DPD heeft een naam hoog te houden wat slechte nakomen van afspraken betreft.
    Quezzt heeft ook een klein beetje gelijk. De chauffeurs worden onder enorme druk gezet. Ze krijgen dagelijks een bijna onmenselijk hoeveelheid bestellingen mee die geleverd moeten worden binnen een vast tijdsbestek. Ik ken chauffeurs die het zonder extra vergoeding, gewoon nog in eigen tijd brengen. Simpelweg omdat ze het niet klaarspelen het binnen de gestelde tijd te doen. De norm is 20 leveringen per uur...reken maar uit. Dat is 3 minuten per bestelling. Halen ze die norm na een jaar privetijd investering dan gaat de pakketprijs omlaag...want je bent er nu handiger in geworden dus kan je er meer leveren in een uur. Welja!

    Bij Post.nl, waar ik getracht heb voet aan de grond te krijgen, meten ze met meerdere maten. Eigen chauffeurs krijgen vast salaris, leuk lokale routes en nauwelijks tijd beperkingen. Ingehuurde chauffeurs die voor zich zelf rijden, moeten verplicht nieuw materieel aanschaffen (witte bestelbus) op eigen kosten. Krijgen tijdsintensieve buitengebieden toegewezen die vaak niet eens bij hun vestigingsplaats ligt. Dat wordt zoeken en lange aanrijtijden. Bovendien mogen ze getekende post niet achterlaten bij de buren. (Post.nl medewerker mag dit wel) Niet geleverd is niet betaald.
    Al de te maken kosten (pontjes, tol, parkeergeld, ontheffingskaarten, boetes) draaien ze zelf voor op. Dat moet allemaal uit de 'winst' van de bestellingen komen.
    De uitbuitingspraktijken bij vervoersbedrijven zijn al meerdere keren in het nieuws aan de kaak gesteld. Zonder resultaat zo ver ik kan beoordelen.

    Buiten dat blijft nog steeds overeind dat DPD nog een bedrijf is met de meeste foute, slechte leveringen, slechte service en slechte klantvriendelijkheid. Dus eigenlijk zijn bestaan op deze markt niet waardig is.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik denk dat DPD gewoon de goedkoopste distributeur in de arm heeft genomen. Je kunt dan wel nagaan hoe hoog de motivatie van mensen van dat bedrijf zal zijn. Dan kan de directie niet gediend zijn van dat gedrag, ze veroorzaken het vaak zelf door meer winst te willen maken met hogere bonussen.

    Sinds het beroep postbode is verdwenen en vaak ongemotiveerde en zwaar onderbetaalde postbezorgers het hebben overgenomen lees je steeds vaker dat je post gewoon niet aankomt. En maar al te vaak gewoon ergens is gedumpt. Ontslag maakt geen enkele indruk, daar is de beloning domweg te laag voor.

    Dat terzijde, ik hoop dat het goedkomt. Net zolang erachteraan zitten tot ze je helemaal zat zijn ;-) Dan komt de directie het maar in eigen auto brengen.



    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ook heel slecht: SelectVracht (bestaan die nog als merknaam?). Ooit gehad: bij eerste levering werd het huis gevonden (ik was er niet), bij tweede levering was het adres onbekend. En nee, daar zat geen pontje tussen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Zal ik nu als vervoerder maar wijselijk mijn mond houden?

    Dit soort taferelen komt helaas veel voor.
    Pakketdiensten worden ook steeds meer uitgeknepen.
    Als ik prijzen hoor wat een vervoerder krijgt per stop dan is dit het logische gevolg.
    Alle waar naar zijn geld.

    In bijna de gehele branch waar subcontractors aan het werk zijn staan de prijzen onder een enorme druk.
    Als jij het niet wilt doen is er altijd wel een gekke Henkie die het bijna voor niets kan en wil doen.
    Met als gevolg soaps zoals jij nu beschreven hebt.

    Gelukkig hebben wij nog een klantenkring die services nog weten te waarderen.
    Dat werkt 2 kanten op.
    1 de klant en geadresseerde zijn tevreden
    2 chauffeur is ook gemotiveerd om net dat stapje extra te zetten.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hi Rob,
    Ik snap je verhaal goed. Ik had ook ooit een bedrijf, iCentre. Dat was de duurste Apple dealer in Nederland. Toch waren wij de grootste in Nederland. Het simpele antwoord was service en support.

    Ik krijg als consument alleen maar het gedonder van die DPD mannen over me heen. Er mag dan een prijzenoorlog aan de gang zijn in distributieland, bedrijven als PostNL komen hier dagelijks op het eiland, zijn vriendelijk en betaalbaar. DPD is, eerlijk gezegd Beentjes Haarlem is ook niet zo fris, gelukkig één van de weinige vervoerders die dit doet.

    Want een feit blijft dat als je een vervoersopdracht accepteert voor levering op ons eiland, je dat ook moet uitvoeren. Wil je dat niet, weiger dan de opdracht.
    Dat doet DPD niet. Zij gaan vrijwel iedere keer een traject in dat tot heel veel ergernis leidt.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wim Schermer's posting over de vervoerder DPD en de reacties daarop zijn trieste verhalen. Dat wij mensen, meestal laagbetaalde flexwerkers in de kelder van het loongebouw, zo willen uitknijpen, om… Ja, waarom eigenlijk? ……

    Lees verder:
    http://wijnandt.blogspot.nl/2013/02/foute-flex.html

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Helaas zeer herkenbaar. Ik vermoed dat de hamvraag is: Willen we samenwerken of elkaar exploiteren? In het laatste geval komt de ellende onderin de pikorde terecht. Als de hierarchie het toelaat schuiven zij de shit ook weer door naar het eindpunt van de 'waardeketen'.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Raar verhaal op basis van een ervaring. Mijn ervaring is op basis van ongeveer 2500 zendingen het volgende:

    - 1 x een ervaring zoals dit, maar dan met een adres op een bungalowpark.
    - Verder 1 x schade (wel betaald).

    Laten we voor het gemak zeggen 1 op 1000 bestellingen.

    Neem dan bijvoorbeeld PostNL, 3 op 100 is nooit aangekomen!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. BrandweerQuest: hoe kom je bij die onzin? 20 leveringen per uur? dat is volstrekte ONZIN!
    Ik heb jaren voor DPD gewerkt en tevens ook voor andere vervoerders en DPD is simpelweg het beste voor zijn chauffeurs.

    En hoe komt het dat de chaeffeurs minder goed betaald worden? Omdat wij gierige Nederlanders alles goedkoop, goedkoper willen en het daarom online bestellen en dan het liefst ook nog eens geen verzendkosten betalen.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Bij ons worden dagelijks tientallen pakketten bezorgd en gehaald door DPB, de chauffeur geeft zelf aan dat er soms 200 tot 300 stops ingepland zijn op 1 dag. Dus de druk is hoog

    BeantwoordenVerwijderen