Rudolf Kooistra rijdt in een mooie Sinner Mango Sport. De Mango Sport heeft, zeker met de smalle Durano banden, flinke ruimten rond de wielen. De Mango heeft open wielkasten voor een kleinere draaicirkel. Ook het onderhoud van remmen, schokdempers en banden is veel eenvoudiger. Daarnaast, en dat is bepaald niet onbelangrijk, kunnen de wielen met open wielkasten verder naar buiten staan. Omslaan is er dan ook niet gauw bij. Wordt rijden met een Quest boven Bft 7 gevaarlijk, met een Mango kun je dan nog veilig rijden.
Maar aerodynamisch is het niet optimaal. Al langer kwijlt Rudolf van de mooie wielkasten in de Evo K. Eerst gaat ie kijken hoe de luchtstroom rond de Mango verloopt. Met de bekende tufts en een bladblazer is goed te zien dat de wielkasten de luchtstroom flink verstoren. Met de Evo in gedachten gaat Rudolf aan de gang met carbon en epoxy.
De carbon strips zijn gemaakt van 2 lagen 200-grams carbon weefsel. De carbon strip is aan de voorkant scherp begrensd, aan de achterkant juist wat ronder om de luchtstroom te verbeteren. De foto's geven een goed beeld. Uiteraard zakt de fiets als je erin stapt een stukje naar beneden en dan passen de wielen nu mooi in de wielkasten.
Onderin de wielkasten is de verstoring ook goed te zien. In de Quest plakte ik eerder Lexan strips waardoor de snelheid flink toenam. Verstoring voorin de fiets heeft een nadelig effect op de stroming verder langs de velomobiel. Daar brengt Rudolf een mooi vormstuk uit carbon aan.
Heeft het nu veel effect? Dat weet Rudolf nog niet. Hij gaat er mee rijden en zal me, en dan ook mijn lezers, het resultaat laten weten. Ook zal ie dan nog wat foto's maken met tufts om de luchtstroming te laten zien.
Zijn de strips te koop? Nee, dat niet. Als veel Mango rijders zich bij Sinner melden, willen ze misschien overwegen een kit voor zelfmontage maken. Al met al is Rudolf blij met het resultaat. De Mango Sport wordt geen Evo K, maar sneller zal ie er zeker van worden.
Wim hoe knap het ook uitgevoerd is, je kunt pas zeggen dat de Mango sneller is als dat bewezen is door het daadwerkelijk op de weg te meten, en niet alleen met tufts.
BeantwoordenVerwijderenAls ik het zo eens bekijk zijn de strips gelijmd en gaat betrokkende ze er vast niet weer afhalen om verschillen te meten voor en na.