Veel eigenaren van een carbon toer/racekap gebruiken deze veelzijdige kap intensief. De meeste rijders gebruiken de losse liggende deksel bij gunstiger weersomstandigheden ook vaak zonder hoed. Met een keur aan Lexan vizieren gebruiken ze de deksel zelfs tot temperaturen tot boven de 30℃ . Cees Roozendaal rijdt zelfs, al vallen de mussen van de hitte van het dak, altijd met de toer/racekap, met of zonder hoed. Geen zonne-instraling en regelbare ventilatie door de deksel iets boven de rand van het instapgat te fixeren, levert een snelle en comfortabele combinatie op. Voor slecht weer ligt het grote vizier en de deelbare hoed van de kap achterin de velomobiel.
Een veelgevraagd accessoire is een afsluitbare deksel van de liggende carbon deksel. Die komt eraan.
Wel moeten we nog even op zoek naar een geschikt knevelslotje om de deksel afsluitbaar te maken. De bedoeling is dat het afsluitdekseltje met een lip aan de voorkant onder de liggende deksel wordt geklemd. Met een slotje dat aangrijpt onder de rand van het instapgat moet het geheel worden afgesloten.
Als het dekseltje leverbaar wordt, meld ik dat hier.
Dat is snel!
BeantwoordenVerwijderenU roept wij draai (onze hand er niet voor om)
Ik ga denk tot de catagorie kaprijders behoren: uit de zon onder de kap is ook Cool. Net als Cees.
Marloes is meer een open rijder. Dus alleen een kap als het echt niet anders kan.
Met alleen de onderschaal rijden is zeker comfortabeler dan met de schuimdeksel. Dat komt denk ik door de lucht die vrij onder de schaal door kan stromen middels de rubber afstandhouders. Zelfs met (zeer) warm weer is het juist koeler met deksel rijden dan direct in de volle zon zitten. Al is daar ook niks op tegen natuurlijk. Alleen als je stil komt te staan heb je geen koeling meer en is het (even) extreem heet. Blijven rollen dus, al is het maar langzaam.
Vorige zomer heb ik me er echt over verbaast hoe lang je nog met een gesloten kap kunt blijven rijden. Maar met alleen de onderschaal is de keus wel heel snel gemaakt. (Voor mij dan) De deksel erbij is dan niet meer dan logisch. Goeie Actie!
Dag Theo,
BeantwoordenVerwijderenVooral de grotere ruimte voor en om je hals maakt dat je veel minder opgesloten zit en er zeer veel meer ventilatie is. Het geeft het beeld als open rijden terwijl je toch tegen de zon en elementen bent beschermd.
Groeten,
Wim
Dat lijkt me ideaal. Gewoon mijn fiets af kunnen sluiten als je hem parkeert geeft een wat beter gevoel. Nu nog een hijsoog eraan zodat ik hem met een ketting vast kan leggen (Had ik mee moeten bestellen).
BeantwoordenVerwijderen